V Čechách prý právě probíhá reforma školství. V čem spočívá? Jeden typ novinových článků hovoří o tom, že ve školách se skončí s biflováním a žáci se začnou učit důležitější věci. V jiných článcích čteme, že si každá škola zpracuje do září 2007 vlastní školní vzdělávací program založený na rámcovém vzdělávacím programu, který vydalo ministerstvo školství.
Nikde se bohužel nedozvíme, jaké cíle si ministerstvo vytyčilo a jakým způsobem jich chce dosáhnout. Školní vzdělávací program působí jako obdoba kouzelného proutku. Zkušenosti z Německa, kde podobná reforma zkrachovala, ale ukazují, že kouzelnické fígle nefungují…
Veřejnost zřejmě nikdy nedostane šanci zjistit, co je oficiálním cílem právě probíhající reformy. Náměstek ministryně Müllner totiž prohlásil, že ministerstvo školství není žádná PR agentura a že se tudíž propagací reformy zabývat nebude. Škoda, že si nevzal příklad z ministerstva zdravotnictví a billboardů, které nechal o republice rozvěsit ministr Rath, aby lidem vysvětlil svoje počínání. Po ministerstvu samozřejmě nikdo nechce, aby se stalo PR agenturou. Tu si může najmout. Případně tuto práci mohou udělat poradci Petry Buzkové, kteří za ministryni píší články do Učitelských novin a dalších tiskovin…
Možná ale malý rozpočet ministerstva školství podobnou informační kampaň neumožňuje. Dokonce se ukazuje, že rozpočet je tak nízký, že neumožňuje ani zafinancování proklamované reformy. Ministerstvo pro uskutečnění zásadní reformy českého školství udělalo vlastně pouze jedinou věc – uvolnilo ze svého rozpočtu 14 milionů korun na spolufinancování projektu z peněz Evropského sociálního fondu. Evropská unie k této částce přihodila 42 milionů a za 56 milionů vznikl projekt Koordinátor, v jehož rámci bude proškolen jeden učitel z poloviny českých škol. Za 6 dní školení se dozví vše o reformě a nabyté zkušenosti předá svým kolegům.
Vedle toho si můžeme položit školení učitelů v počítačové gramotnosti. Stát na něj vydal miliardu korun, přesto se ukazuje, že řada učitelů si ze školení mnoho neodnesla. Počítačová negramotnost mezi učiteli je stále dost vysoká. To, nakolik učitelé využívají počítače ve vyučovaní nebo přípravě na něj, studie neexistují, ale zřejmě to nebude nijak slavné.
Možná se můžeme radovat, že nám na reformu školství přispívá Německo, Francie a další země Evropské unie. Tento obrázek kazí ale skutečnost, že dosud čerpáme z fondů EU menší částku, než kolik do nich odvádíme. Reforma je tedy celá financována z našich peněz. O jejich výši si myslím své…
Jak podle mě dopadne reforma financovaná částkou 56 milionů? Vůbec nezačne! A jak poznáme, že nějaká reforma začala probíhat? Až tato částka bude stokrát vyšší…
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat