Oldřich Suchoradský: Korupce ve školství

pondělí 6. března 2006 ·

Korupce je stále aktuálním téma. Denně se objevují nové kauzy z různých oborů, které ukazují na nešvar, kterým se řadíme mezi problémové země.  Podle žebříčku Transparency International je Česká republika na 47. místě mezi 158 hodnocenými zeměmi. Korupce postihuje politiku, hospodářství, celou společnost. Může být drobná, takřka latentní, ale také viditelná, naplňující přední stránky novin. Vyznačuje se podplácením, úplatky, vydíráním, zastrašováním. Dále privilegii, neoprávněnými příjmy a jejich vyžadováním, udělováním přízně, protežováním. Jak je na tom z pohledu korupčního jednání školství? Je tato oblast imunní tomuto nešvaru dobrý? Nebo je naopak jeho živnou půdou?

Dovolím si několik otázek do titulu odstavců:

Co je korupce?

Připomeňme jednoduchou definici: „Korupce znamená zneužití postavení nebo funkce k osobnímu prospěchu.“ Pominu-li korupci v těch nejzhoubnějších podobách, zasahující hospodářskou, společenskou a politickou sféru. Mám na mysli např. oblast rozdělování zakázek k realizaci velkoplošných projektů, s dlouhodobým dopadem na školní prostředí, kde se finanční částky k realizaci projektu pohybují v řádech miliónů nebo dokonce miliard korun. Zaměřím svoji úvahu na školu a samotného učitele.

Je to korupční jednání?

Vzpomínám na pana řídicího z venkovské málotřídky, který mi vyprávěl o žákovi, který ho žádal o uvolnění z výuky z důvodu domácí zabíjačky. Učitel ho omluvil s podmínkou, že mu přinese „výslužku“ - ochutnat pár jitrniček. Dopustil se jeho žák korupce?

Nebo lze nazvat korupcí gesto místního podnikatele, který v závěru roku poslal pro celý učitelský sbor kalendáře a tužky s logem firmy pro ředitele a všechny pány učitele?

A co poslední školní den s vydáváním vysvědčení? Je běžné, že vedle svátečního oblečení děti nosí pro své učitele kytičku a malý dárek. Podnikavější třídy dokonce organizují „sbírku“ na společný dárek pro svého učitele. Lze takové jednání označit jako korumpování učitele?

Nebo bonboniéra, kterou dostane učitel za to, že ve svém volném čase a mimo výuku po výuce, doháněl žákem zameškané učivo po jeho delší nemoci? Takových a podobných příkladů a otázek lze položit ještě mnoho.

Jaké je úloha učitele?

Zůstává nezodpovězená otázka: „Jsou tyto a další podobné příklady korupcí?“ Podstatné je, zda je odměna učiteli v těchto případech učitelem vymáhána. A zda žáci (rodiče) na druhé straně očekávají, že budou za odměnu nějak zvýhodněni. Například na klasifikaci, při zkoušení, písemných testech? Ve shodě s všeobecně zavedenou praxi, takové „pozornosti“ ze strany dětí za úplatek, nebo dokonce korupcí, nelze jednoznačně považovat. Jde o zdůrazněné poděkování učiteli za to, že pro žáka vykonal víc, než je jeho povinnost ( jeho doučování), spokojenosti s jeho přístupem a učením ( na konci školního roku), mimořádné pochopení pro významnou rodinnou událost (zabíjačka), až po reklamu místního podnikání (kalendáře). Příkladem korupčního jednání by se příklad staly v okamžiku, kdyby učitel takové jednání sám navozoval a vyžadoval za ně odměnu.

Hranice nejsou zřetelně postaveny

Přesto je vstřícný postup učitele jako obdarovaného k obdarovanému pojímán na různých školách ale i rodinách různě. U mnoha učitelů by důvod absence žáka – zabijačka neobstál. Ale rodiče by si poradili omluvou z „rodinných důvodů“. Některé školy zase propagaci místních podnikatelů striktně odmítají, aby tím neohrozily svobodnou volbu učitelů při hodnocení žáků. Zažil jsem na jedné škole vyšetřování stížnosti rodičů na úplatky, které bere učitel údajně tím, že přijímá od svých žáků květiny a drobné dary v závěrečném školním dni. Na škole pak byly podobné pozornosti ředitelem školy na dlouhý čas zakázány a stalo se to dokonce součástí vnitřních pokynů pro učitele. Nic se tím neřešilo, protože vděční žáci navštěvovali oblíbené učitele s květinou a dárky mimo školu.  Dárek brali jako upřímné gesto vděčnosti za učitelovu práci a nechtěli se smířit s nařízeným zákazem projevit vděčnost právě tímto způsobem.

Záleží na místních tradicích a zvyklostech

Naznačené příklady ukazují složitost chápání korupčního jednání ve školském prostředí. Je velmi těžké jednoznačně označit vstřícná gesta dětí a rodičů jako podplácení a přijímání darů jako korupci.  Záleží na místních poměrech, typu školy, ale i jednotlivých učitelích a jejich morálních zásadách a pověsti v místě školy. Stejně tak i na žácích a jejich rodičích, jakým způsobem spolu komunikují a jak chtějí svým učitelům vyjádřit poděkování a vděčnost za jejich přístup k výchově a učení jejich dětí. Je na jejich svobodné volbě, zda poděkování projeví pouhým slovním poděkováním, nebo ho podpoří vhodným a přiměřeným dárkem nebo upřímně podanou kytičkou.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.