Josef Duhajský: Sledujte s dětmi ve škole novinky ve vědě

Friday, March 24, 2006 ·

Máte-li pocit, že byste mohli nějak oživit průběh vašich vyučovacích hodin, věnujte ve škole s dětmi pozornost novinkám z vašeho oboru. Pokud se vám je navíc podaří vhodně motivovat, spokojení budete nakonec všichni. Vyučovací hodiny to zatraktivní, děti budou aktivnější, vy je za to oceníte a ještě si všichni navzájem rozšíříte obzory.

Novinky, o kterých by mohly děti referovat v příslušné vyučovací hodině, mohou získat různým způsobem, třeba z klasických médií; neustále např. přibývá vědeckých příloh v  novinách, existuje řada vhodných časopisů, popularizací vědy se zabývá televize i rozhlas. Možná je však výhodnější děti směrovat k internetu, obzvlášť mají-li možnost dostat se k němu v rozumné míře doma nebo ve škole. 

Pokud se snažím studenty u nás ve škole nalákat na tento způsob činnosti, obvykle si pomáhám ukázkami ze serveru Aldebaran, kde jim doporučuji zdejší Bulletin. Třeba i vás v něm zaujme aktuální článek David Břeň: Kulový blesk a mikrovlnka. Žáky byste mohli zaujmout Ohnivou koulí v mikrovlnné troubě (popis viz Animace).

S hledáním aktualit je dobré začít i na webu Science World, který mohou úspěšně využít i kolegové „nefyzikové“, protože zde najdete odkazy pěkně roztříděny:

Aktuality z vědy přinášejí poslední dobou na internetu též zpravodajské servery. Můžete se zkusit podívat třeba na server Aktuálně.cz (Věda a zajímavosti), na server lidovky.cz (Věda), na Nový den na Atlase (Věda a technika), na iDNES.cz (Věda a technika) nebo na Neviditelného psa (Věda).

Jako ideální způsob žákovského vystoupení s nějakou aktualitou v hodině vidím prezentaci s pomocí datového projektoru. O tom jsem zde  na České škole už psal dříve , takže jen stručně: Snažte se na děti působit tak, aby jejich projev byl aktivní. Zdůrazněte jim, že není důležitý pouze obsah jejich sdělení, že vám nebude stačit, pokud svůj příspěvek pouze přečtou z papíru nebo z monitoru počítače. Raději je ale motivujte pozitivně a neváhejte jejich projev, pokud si to zaslouží, náležitě ocenit. Uvedu příklad: když zadám všem studentům ve třídě na další hodinu připravit „něco“ povinně, najde se jich pak vždy dost takových, kteří se budou vymlouvat, že se z nějakých „objektivních“ příčin nemohli připravit. Lepší je nechat studenty něco připravit dobrovolně a pak těm aktivním rozdávat jedničky. Ale způsob hodnocení bych tu už rozebírat nechtěl, každý jistě máte svou představu.

Při tomto stylu práce mi zajímavé připadá i to, že se mi zdá, jako by se studenti víc cítili být mými partnery, když je pustím k technice, kterou obvykle používám sám. Ale možná je tento můj dojem mylný.

Ještě malou poznámku. Doporučuji, abyste občas v případě, kdy novinka, o které budou děti referovat, je vám známa, předstírali, že o ní nevíte. Dopřejte dětem radost z pocitu, že „vědí“ víc než učitel. Taky se tím, že nebudete na všechno reagovat tak, že to znáte, vyhnete nebezpečí, že získáte pověst brouka Pytlíka (všechno vím, všechno znám…).

Přehled o novinkách ve svém oboru by ale pochopitelně každý učitel udržovat měl. Uvedu vám několik odkazů, které by vám v tomto směru mohly být užitečné a které doporučuji k nahlédnutí: Věda.cz, Svět vědy, OSEL (Open Source E-Learning), Akademon. Pokud je znáte, omlouvám se, že nosím dříví do lesa.  

Mně osobně při sledování vědeckých novinek na internetu poslední dobou dost pomáhá odkaz Věda a výzkum – monitorování českého internetu na webových stránkách Petra Schauera, který už jsem tu na České škole před časem uváděl, ale velmi užitečný mi od té doby připadá stále.

Pro další inspiraci, kde hledat informace související s vědou, přidávám ještě jeden (dnes poslední) odkaz: Portál STM - průvodce informačními zdroji v oblasti STM (Science, Technology, Medicine - vědy, techniky a medicíny).

Opět jsem zdaleka nevyčerpal možnosti internetové nabídky s vědeckou tematikou, ale nepochybuji o tom, že pokud vaše žáky pověříte vyhledáváním novinek z oblasti vědy, jistě si mnozí z nich na internetu velmi dobře poradí sami a ještě vás možná seznámí se zajímavými webovými stránkami, které dosud neznáte.

Novinkám ve vědě rozhodně při výuce nějakou pozornost věnujte, vyplatí se to. Možná při probírání nových objevů některé děti přijdou samy také na to, že aby něčemu porozuměly, budou muset nastudovat i to, co jim dnes nepřipadá dostatečně atraktivní…



Josef Duhajský

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.