Popularizace vědy se dá dělat různým způsobem. Zkusme se podívat na to, jak se popularizaci vědy věnuje Česká televize. Jaké pořady věnuje České televize vědě? A dají se tyto pořady vyžít ve škole?
Asi před měsícem jsem tu na České škole psal o pořadu Clever televize Nova. Tato komerční televizní stanice se s pochopitelných důvodů zaměřuje především na sledovanost a zábavu. Nabízí se tedy otázka: Jak si vědy všímá „nekomerční“ Česká televize?
Mezi pořady o vědě České televize, které můžete i sledovat na internetu v reálném čase online nebo ze záznamu v archivu pořadu, patří:
Seriál, který představuje unikátní vědecké projekty a zajímavé osobnosti české vědy a čítající téměř dvě stovky dvouminutových spotů, vysílá Česká televize od 4. dubna 2005 na ČT1. Pořad má v programu stálé místo na začátku hlavního vysílacího času krátce před 18. hodinou, a to denně od pondělí do pátku. Z hlediska využití tohoto pořadu ve výuce může jeho krátká stopáž být mnohdy výhodná. Krátké šoty můžete využít jako vhodnou motivaci k tématu, které právě probíráte (viz přehled částí).
Cyklus příběhů ze světa moderní medicíny. Dokumentární filmy o nemocech a jejich léčení prostředky moderní medicíny. Jakkoli natáčení některých dílů cyklu Diagnóza přináší emocionálně vypjaté okamžiky a scény, zásadně se autoři vyhýbají pokušení povrchně zvědavého přístupu k pacientům nebo lékařům. V každé situaci důsledně ctí pravidla obecné i profesionální etiky. Zda je tento cyklus pořadů vhodný do výuky, nechám k posouzení kolegům vyučujícím biologii.
Týdeník zpravodajství České televize Planeta Věda nabízí divákům informace o nejnovějších výzkumech, studiích a poznání. Zaměřuje se především na svět přírodních věd. Právě o přírodě vědci zdaleka nevědí všechno, neznají všechny souvislosti a objevují nová a nová překvapení. Planeta Věda ukáže také zranitelnost moderní civilizace. Planeta Věda je jiná než další pořady o vědě vysílané Českou televizí; ukáže jeden problém z několika úhlů pohledu. Tento cyklus patří k novějším na televizní obrazovce, ale určitě ho můžete doporučit dětem i starším studentům ke sledování. Též lze úspěšně předvést některý z dílů přímo ve vyučovací hodině, což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Pro potřeby výuky je sympatická i délka pořadu 23 minut, která vám umožňuje pohodlně zařadit sledování některého z dílů tohoto cyklu do běžné vyučovací hodiny.
Populárně-vědecký magazín České televize přináší zprávy o zcela nových technologiích a postupech, informuje o posledních výsledcích základního i aplikovaného výzkumu zejména v České republice, ale i v zahraničí. Magazín vzniká v koprodukci HERAFILMu a České televize a pod záštitou Akademické rady Akademie věd České republiky. Domnívám se, že především rozsáhlý archiv pořadu Popularis mohou úspěšně využívat učitelé různých aprobací ať už k vlastnímu vzdělávání nebo přímo ve výuce.
Týdenní vědecko-technický magazín. Materiály ze světa výzkumu a vědy, pohled do laboratoří badatelů na celém světě. Nové technologie, výpočetní technika, digitální svět. Příroda pod drobnohledem výzkumníků, aplikovaný výzkum a další témata. Nejen u tohoto cyklu, ale i u předchozích, které jsem uvedl, je výhoda, že jsou jednotlivé díly v televizi vysílány obvykle v několika termínech, takže po zhlédnutí online verze se můžete v klidu rozhodnout, zda příslušný díl nahrajete na video, či nikoli (předpokládám, že nahrávání televizních pořadů na video je u nás stále ještě nejběžnější, i když pochopitelně existují i jiné možnosti záznamu).
Informace o pořadech věnovaných vědě a využitelných ve škole můžete hledat na webových stránkách České televize, kde najdete pochopitelně i televizní programy. Usnadnit hledání vhodných vzdělávacích pořadů vám může i odkaz Televizní univerzita.
Z důvodu autorských práv nelze vysílat na internetu živě ani z archivu všechny pořady České televize nebo poskytovat příspěvky ve „stáhnutelném“ tvaru. U některých pořadů České televize, které byste chtěli využít při výuce, vám tedy nezbývá nic jiného než je doma či jinde nahrát a dětem ve škole pak při vhodné příležitosti pustit.
Na tomto místě bych též chtěl znovu připomenout výhodu projekce s pomocí datového projektoru. Alespoň moje zkušenost je zatím taková, že děti zvětšený záznam pořadu na stěně učebny sledují daleko pozorněji, než když jsem jim dříve něco předváděl pouze na obrazovce televizoru.
Uvedu ještě několik aktuálních pořadů vysílaných Českou televizí, které mi připadají zajímavé a které v případě zájmu o využití ve výuce musíte nahrát:
Putování se zvířaty – olympijské rekordy
Zdaleka jsem nevyčerpal všechny možnosti ze vzdělávací nabídky programů České televize. I tak si ale myslím, že Česká televize určitý prostor v současnosti popularizaci vědy a možnému dalšímu vzdělávání diváků věnuje. A že může být věda pro děti zajímavá, o tom svědčí třeba i tato tisková zpráva, která souvisí s právě uváděným australským cyklem Věda je zábava.
Určitě se tedy občas vyplatí děti ve škole upozornit na některé z televizních pořadů, případně jim tyto pořady rovnou ve škole předvést. Jen to s tou možnou projekcí vzdělávacích pořadů ve škole nepřežeňte, myslím, že video bychom měli používat pouze jako doplněk výuky. Televize v žádném případě učitele nenahradí.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat