Jan Wagner: Unie CZESHA versus Jednota školských informatiků: rozděl a panuj

úterý 7. března 2006 ·

Před týdnem putovaly na Ministerstvo školství dva dopisy, v prvním byla stanovisko Unie školských asociací ČR CZESHA k dotační politice odboru SIPVZ pro rok 2006, podpořené osmi stovkami škol, v druhém byla odmítavá reakce vedení Jednoty školských informatiků k tomuto stanovisku. Dva subjekty, které společně bojovaly v letech 2001-2002 za změny v SIPVZ, se opět po roce ostře názorově střetly.

Dne 27.2.2006 zaslala Unie školských asociací ČR CZESHA náměstkovi ministryně školství ing. Hrdému dopis (formát PDF, 31 kB), který podpořilo 800 škol (viz seznam). Kromě jiného se v něm uvádí:

Přestože respektujeme skutečnost, že školy, které se projektu Internet do škol neúčastnily, mají být v tomto roce dotačně zvýhodněny, musíme konstatovat, že výše dotací pro tzv. vybavené školy je letos extrémně nízká. Pro naši školu, stejně jako pro nejméně dalších dva až tři tisíce podobných škol, to znamená nejen zcela zapomenout na jakýkoli rozvoj vybavenosti, ale dokonce nemožnost zajistit provozuschopnost stávající techniky.

Uvážíte-li, že podstatnou část tzv. vybavených škol představují malé venkovské školy, je Vám rovněž jasné, že pokrýt nutné náklady z rezerv běžného provozního rozpočtu školy je naprostým nesmyslem stejně jako utopií úspěšně žádat našeho zřizovatele o navýšení provozního rozpočtu školy. Jediným vysoce pravděpodobným důsledkem takovéto dotační politiky Ministerstva školství tedy bude ohrožení funkčnosti našich informačních technologií s přímým dopadem na výuku a na naše žáky. (…)

Podobně věříme, že se rovněž zasadíte o přehodnocení administrativní zátěže, která dotační politiku SIPVZ provází. Není jistě pro Vás obtížné si představit, že každý takovýto administrativní požadavek, letošního roku znásobený povinností podávat žádost prostřednictvím uživatelsky komplikovaného systému on-line formuláře informačního systému SIPVZ, je v kontextu stále rostoucí celkové administrativní zátěže ředitelů škol (a zejména těch malých) jen dalším z kroků, který odvádí pozornost od vlastního merita naší práce - tj. učit a vypořádat se s úkoly a požadavky, které s sebou nese kurikulární reforma. (…)

Kromě sílícího a odůvodněného pocitu, že nás, "vybavené" školy, hodilo MŠMT svými dotačními pravidly tzv. přes palubu za trest, že jsme se zúčastnili tímž Ministerstvem organizovaného projektu Internet do škol, jsou zde naši žáci a jejich rodiče, kterým nechceme případné problémy s nefunkčními informačními technologiemi omlouvat dotační diskriminací Ministerstva školství vůči zejména venkovským školám.

Ve stejný den reagoval na dopis Unie CZESHA jménem Pavel Knobloch, předseda Jednoty školských informatiků, který v dopise ministryni Buzkové odmítl argumentaci Unie CZESHA a 800 škol takto:

Usilujeme za lepší podmínky v této oblasti, nicméně se musíme distancovat od iniciativy Unie školských asociací ČR – CZESHA, která se snaží vyvolat uměle pocit, že ministerstvo svou dotační politikou znevýhodňuje určitou část škol, konkrétně "vybavené" školy.

Dotační politika odboru 55 MŠMT se snaží narovnat nestabilitu, kterou vyvolal projekt Internet do škol, a který rozdělil školy na "vybavené" a "nevybavené". Nevybavené školy neobdržely za celou dobu realizace SIPVZ prostředky, které by tuto nestabilitu vyrovnaly. Teprve v letošním roce přidělené dotace pro "nevybavené" školy chápeme jako vstřícný krok k alespoň částečnému narovnání této nestability. Nesouhlasíme s argumenty "vybavených" škol, které o sobě hovoří jako o zastavení rozvoje, o nemožnosti zajistit provozuschopnost techniky a ohrožení funkčnosti ICT s přímým dopadem na výuku. Zajištění provozuschopnosti nebylo nikdy předmětem dotační politiky MŠMT.

Projekt Internet do škol byl pro "vybavené" školy dobrovolný a není korektní nyní hovořit o dalších požadavcích, které na pokračování funkčnosti dodaného zařízení tyto školy nárokují. Chceme tímto vyjádřit svůj názor, že podmínky dotační politiky odboru SIPVZ MŠMT respektují v základní dotaci školy stejně a nediskriminují je. Nevylučujeme tím ale fakt, že je potřeba v této oblasti neustále investovat další prostředky. Stejně jako se v minulých letech musely "nevybavené" školy postarat o vše samy, musejí se v letošním roce postarat "vybavené" školy alespoň o něco.

Rádi bychom také vyjádřili poděkování za Informační systém, který výrazně pomáhá školám při vyplňování žádostí o dotace nebo při podávání projektů.

Na stránkách České školy jsme se problematice letošních dotací na ICT standard věnovali v článcích  Dotace na ICT standard: co komu udělaly malé zelené školy?! ,  Proč jste to, paní ministryně, podepsala?  a  Žádosti o dotace SIPVZ nutno podat do 15. února! Mnoho času nezbývá! , které vyvolaly širokou diskusi čtenářů. Je potřeba připomenout, že Unie CZESHA metodicky podpořila o dotace žádající školy řadou aktivit, ať už to byla metodická příloha v Učitelských novinách, informační web IT 2006 nebo telefonické informační středisko. Stejnou podporu suplující odbor SIPVZ provozoval Unie CZESHA i v minulém roce. Jednota školských informatiků letos školám metodicky nepomohla a její vyjádření se obrací bohužel i proti jejím členům ze zelených škol. Okamžitá reakce předsedy JSI či celého výkonného výboru JSI, který stěží mohl reagovat na svém zasedání na oficiální znění stanoviska Unie CZESHA, působí jakoby byla vytvořena na objednávku odboru SIPVZ. A to je znevážení především řadových členů JSI, zvláště je-li na konec tohoto měsíce naplánována Valná hromada JSI.

Ministerstvo školství i jeho odbor SIPVZ si mohou mnout ruce. Dva subjekty, které společně bojovaly v letech 2001-2002 za změny v nešťastně nastartované SIPVZ, se opět po roce ostře názorově střetly. Strategie rozděl a panuj opět vyšla. Není to jako vždy v zájmu škol, v zájmu jejich ředitelů a ani v zájmu školských informatiků.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.