Žijeme v přechodném vývojovém stádiu, kdy kompetentní a efektivní zvládnutí znalostí, jakož i využití nových technologických nástrojů bude hrát rozhodující roli. Budoucnost vzdělávacích systémů, jakož i firem bude záviset na schopnosti co nejúčinněji řídit poznávací proces, což v sobě zahrnuje kompetentní management nových technologií. Celý vzdělávací proces se právě nachází ve fázi přehodnocování dle jiného modelu, což povede k vytvoření nového typu vzdělávání realizovatelného v jakémkoli věku, v jakémkoli místě a jakkoli dlouho. V tomto článku se Roberto Carneiro zabývá jednak nejistotou vyplývající z tohoto přechodného stádia zvláště z důvodů využívání nových technologií při tvorbě znalostí a dále podává vysvětlení, proč jsou poznávací a vzdělávací procesy založené na neustálém inovování díky novým technologickým nástrojům klíčem k přežití.
Na portálu elearningeuropa.info se výjimečně objeví článek i v českém jazyce. Už jsem opakovaně vyslovil podiv nad tím, že odbor SIPVZ zcela ignoruje možnost spolupráce s tímto výsledkem iniciativy Evropské komise (a dalšími evropskými školskými portály) a napůl amatérsky plichtí svůj věčně nedodělaný a obsluhou nezvládnutý portál e-gram.cz. To samé se týká zatvrzelosti vedení MŠMT i Ústavu pro informace ve vzdělávání a dalších MŠMT přímo řízených organizací, které pět let budují dodnes nedodělaný Školský vzdělávací a informační portál a přitom provozují desítky dalších portálků. Ale podobná kritika je jen házením hrachu na zeď. Nejde ale jen o sdílení a využití technologického zázemí, ale o překlady odborného obsahu a tedy o širokou dostupnost i pro české pedagogy.
Zajímavý článek Roberto Carneira z Institutu distančního vzdělávání portugalské Catholic University je o nutnosti přehodnocení celého vzdělávacího procesu v duchu nového pojetí vzdělávání, tzv. new learningu. Jako ukázku jsem vybral úvod článku:
Mezinárodně uznávaný časopis Harvard Business Review (HBR), který má v oblasti studia ekonomických cyklů vynikající reference, rozlišuje šest postupných fází ve vývoji teorie managementu v minulých desetiletích:
-
Vědecký management (~1922 až ~1932)
-
Úprava vládními předpisy (~1932 až ~1946)
-
Marketing a diverzifikace (~1946 až ~1960)
-
Strategie a sociální změny (~1960 až ~1972)
-
Konkurenceschopnost a restrukturalizace (~1972 až ~1988)
-
Globalizace a vědění (~1988 až ~ ?)
Jestliže souhlasíme s tím, že vědomosti jsou současnou hnací silou ekonomiky, pak jejich hybnou pákou je vzdělávání. Z tohoto důvodu je celoživotní vzdělávání hlavním posláním tohoto nového století, a to jak pro jednotlivce, tak i organizace (studující organizace).
Nicméně v tomto řetězci hodnot, tj. údaje-informace-vědomosti- vzdělávání chybí poslední článek, který je tím, co skutečně vytváří bohatství (ať už pro jednotlivce nebo organizace). Tímto posledním článkem je tvorba smyslu.
Vědění tak získává nové konotace: je polysémantické, řídí se nečleněnými hledisky, je subjektivně budováno a objektivně nematerializováno a jeho schopnost konkurence tkví v mlčky pojatém souboru vědomostí, které jsou výsledkem minulé zkušenosti. Znalostní management je neoddělitelný od lidí, kteří ho vytvářejí, obohacují, šíří a poskytují mu přidanou hodnotu na základě užitečnosti vědomostí.
Celý článek na serveru elearningeuropa.info.
Roberto Carneiro
0 comments:
Post a Comment