Roberto Carneiro: Nové znalosti, nové vzdělávání a tvorba hodnoty

Thursday, February 9, 2006 ·

Žijeme v přechodném vývojovém stádiu, kdy kompetentní a efektivní zvládnutí znalostí, jakož i využití nových technologických nástrojů bude hrát rozhodující roli. Budoucnost vzdělávacích systémů, jakož i firem bude záviset na schopnosti co nejúčinněji řídit poznávací proces, což v sobě zahrnuje kompetentní management nových technologií. Celý vzdělávací proces se právě nachází ve fázi přehodnocování dle jiného modelu, což povede k vytvoření nového typu vzdělávání realizovatelného v jakémkoli věku, v jakémkoli místě a jakkoli dlouho. V tomto článku se Roberto Carneiro zabývá jednak nejistotou vyplývající z tohoto přechodného stádia zvláště z důvodů využívání nových technologií při tvorbě znalostí a dále podává vysvětlení, proč jsou poznávací a vzdělávací procesy založené na neustálém inovování díky novým technologickým nástrojům klíčem k přežití.

Na portálu elearningeuropa.info se výjimečně objeví článek i v českém jazyce. Už jsem opakovaně vyslovil podiv nad tím, že odbor SIPVZ zcela ignoruje možnost spolupráce s tímto výsledkem iniciativy Evropské komise (a dalšími evropskými školskými portály) a napůl amatérsky plichtí svůj věčně nedodělaný a obsluhou nezvládnutý portál e-gram.cz. To samé se týká zatvrzelosti vedení MŠMT i Ústavu pro informace ve vzdělávání a dalších MŠMT přímo řízených organizací, které pět let budují dodnes nedodělaný Školský vzdělávací a informační portál a přitom provozují desítky dalších portálků. Ale podobná kritika je jen házením hrachu na zeď. Nejde ale jen o sdílení a využití technologického zázemí, ale o překlady odborného obsahu a tedy o širokou dostupnost i pro české pedagogy.

Zajímavý článek Roberto Carneira z Institutu distančního vzdělávání portugalské Catholic University je o nutnosti přehodnocení celého vzdělávacího procesu v duchu nového pojetí vzdělávání, tzv. new learningu. Jako ukázku jsem vybral úvod článku:

Mezinárodně uznávaný časopis Harvard Business Review (HBR), který má v oblasti studia ekonomických cyklů vynikající reference, rozlišuje šest postupných fází ve vývoji teorie managementu v minulých desetiletích:

  • Vědecký management (~1922 až ~1932)

  • Úprava vládními předpisy (~1932 až ~1946)

  • Marketing a diverzifikace (~1946 až ~1960)

  • Strategie a sociální změny (~1960 až ~1972)

  • Konkurenceschopnost a restrukturalizace (~1972 až ~1988)

  • Globalizace a vědění (~1988 až ~ ?)

Jestliže souhlasíme s tím, že vědomosti jsou současnou hnací silou ekonomiky, pak jejich hybnou pákou je vzdělávání. Z tohoto důvodu je celoživotní vzdělávání hlavním posláním tohoto nového století, a to jak pro jednotlivce, tak i organizace (studující organizace).

Nicméně v tomto řetězci hodnot, tj. údaje-informace-vědomosti- vzdělávání chybí poslední článek, který je tím, co skutečně vytváří bohatství (ať už pro jednotlivce nebo organizace). Tímto posledním článkem je tvorba smyslu.

Vědění tak získává nové konotace: je polysémantické, řídí se nečleněnými hledisky, je subjektivně budováno a objektivně nematerializováno a jeho schopnost konkurence tkví v mlčky pojatém souboru vědomostí, které jsou výsledkem minulé zkušenosti. Znalostní management je neoddělitelný od lidí, kteří ho vytvářejí, obohacují, šíří a poskytují mu přidanou hodnotu na základě užitečnosti vědomostí.

Celý článek na serveru elearningeuropa.info.



Roberto Carneiro

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.