Zimní olympijské hry jsou v plném proudu. Možná právě jejich sledování způsobilo u některých ředitelů základních škol zhoubnou nákazu. Rozhodli se získat zlatou medaili za ŠVP. Jak jí dosáhnete? Přece tak, že budete mít vlastní školní vzdělávací program napsaný dříve než školy v okolí!
Podle školského zákona mají začít základní školy vyučovat od září roku 2007 podle vlastních školních vzdělávacích programů v první a šesté třídě. Konečné znění příslušného RVP ZV je k dispozici od září roku 2005. V současné době probíhají školení pro koordinátory tvorby ŠVP, které pořádá NIDV. Někteří koordinátoři prošli šestidenním školením již v listopadu 2005, další zatím na proškolení čekají. Smůlu mají školy málotřídní a pražské…
Ze zkušeností pilotních škol vyplývá, že tvorba ŠVP obnáší přibližně dva roky pilné práce. Nejrychlejší z nich byli učitelé na ZŠ Londýnská, kteří pod vedením ředitele Kotála zvládli napsat vlastní ŠVP za jeden rok. To je ovšem škola výjimečná. Např. už svou inovativní tradicí, která sahá do počátku 90. let. Také další pilotní školy nebyly právě tuctové. Šlo o školy, které se do programu pilotáže přihlásily dobrovolně a měly již spoustu reforem za sebou. Některým z těchto škol nestačily na vypracování vlastních školních vzdělávacích programů ani dva roky, a to z nejrůznějších důvodů. Např. se zde učitelé rozhodli, že budou raději změnám věnovat více času, aby byl výsledek co možná nejlepší. Ředitelé zde zajistili cílená školení pro celý pedagogický sbor, nechali učitelům dostatek času na prostudování odborné literatury, nezanedbali diskuze s rodiči i žáky atd.
V kontrastu s tímto zodpovědným přístupem pilotních škol vidím jinou, zcela opačnou tendenci. Někteří ředitelé, kteří o reformách nebo RVP nevěděli ještě na začátku roku 2005, uložili svým pedagogickým sborům, aby zpracovaly ŠVP do června 2006. Od září 2006 totiž chtějí začít vyučovat podle nových programů! Jsou i ředitelé, kteří vlastní ŠVP napsali sami doma na koleně… Tyto ředitele nežene k vynaložení nadlidského úsilí nadšení pro kurikulární reformu a její myšlenky. Ženou je pochybné ambice být první. Ve skutečnosti ale skončí poslední…
Každý člověk, který o náročnosti, komplexnosti a potížích právě probíhající reformy školství něco ví, musí nad výše uvedením počínáním některých ředitelů kroutit hlavou. Cílem reformy přece není vytáhnout se před ostatními a být první školou v okrese s vlastním školním vzdělávacím programem. Reforma usiluje o hlubokou proměnu českých škol. A ta se rozhodně nedá realizovat za pár měsíců.
Dalo by se říci, že rok, možná i dva roky příprav jsou málo. Proto i Výzkumný ustav pedagogický doporučil, aby byla realizace kurikulární reformy odložena minimálně o jeden rok, na září 2008. Zatím bohužel zůstal nevyslyšen. Školní vzdělávací programy tak budou vznikat v přehnaném spěchu a výsledkem budou formální dokumenty, nikoliv promyšlené koncepce.
Pokud toto hrozí školním vzdělávacím programům napsaným do června 2007, co potom ŠVP z června 2006? Půjde o okopčené ŠVP pilotních škol stažené z internetu? Půjde o slohová cvičení, která narychlo sepsaly předmětové komise podle učebnic, ze kterých učitelé momentálně vyučují? Co jiného by mohly školní vzdělávací programy vytvořené za 10 měsíců být? Nic než paskvily…
Kdybych byl zřizovatelem školy která by mi předložila hotový ŠVP v červnu 2006 nebo dříve, vážně bych začal uvažovat o vypsání konkurzu na místo jejího ředitele… Kdybych byl rodičem, své dítě bych z takové školy co nejrychleji odvedl jinam! Kdybych byl učitelem, začal bych si hledat nové místo na škole, které nešéfuje šílenec. Je totiž zcela evidentní, že takto narychlo spíchnutý školní vzdělávací program bude výsměchem celé reformě a jejím naprostým popřením. Ředitel, který to dopustí, nemá na svém místě co dělat! Zaměňuje totiž cíle za prostředky. ŠVP není cílem, ale prostředkem k realizaci pozitivních změn. Vytvořit ŠVP bez zavedení reforem znamená udělat ze školy Potěmkinovu vesnici.
Samozřejmě nemluvím o ředitelích pilotních škol, které nestihly své školní vzdělávací programy vytvořit do konce školního roku 2004/2005 a kteří se rozhodli práce na nich dotáhnout do června 2006. Ostatně i někteří z těchto ředitelů se rozhodli začít vyučovat podle vlastních školních vzdělávacích programů až od roku 2007. Zřejmě chtějí mít jistotu, že budou pro reformu dobře připraveni a nepoškodí svou ukvapeností žáky.
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat