Radek Sárközi: Editor ŠVP

čtvrtek 16. února 2006 ·

Během jednoho roku by si měly všechny základní školy vytvořit vlastní školní vzdělávací program. Jde o velmi náročnou práci, kterou ministerstvo školství učitelům příliš neulehčuje. Proto se školy snaží hledat pomoc jinde a ze zoufalství nakupují všechny produkty, v jejichž názvu se objeví zkratka ŠVP nebo RVP. Editor ŠVP je jedním ze sporných pomocníků, jehož nákup by si měli ředitelé velmi rozmyslet.

Osobně si myslím, že pokud učitelé chtějí hledat nějakou pomoc či podporu ohledně kurikulární reformy, měli by sáhnout po produktech občanských sdružení, nikoliv komerčních firem. Je zde totiž větší pravděpodobnost, že nabídka občanských sdružení nebude vedena snahou rychle zbohatnout. Samozřejmě i občanská sdružení se na boomu kurikulární reformy ráda svezou a činnosti, které dělala dávno před ní, naroubují na ŠVP a RVP. Příkladem mohou být aktivity Kritického myšlení. Pokud byl ale původní produkt kvalitní jako v případě kurzů Kritického myšlení, nemusí se školy obávat sáhnout po takové nabídce. Neměly by ale čekat zázraky, neboť s kurikulární reformou a její realizací nemá zkušenosti vůbec nikdo, stejně jako je nikdo neměl s celonárodní privatizací státního majetku po roce 1989. Počet slepých cest tedy bude podobný…

Editor ŠVP

Počítačový program Editor ŠVP nabízí firma Robert Kubáček VRK (http://www.vrk.cz/psvp.php). Jde o nepříliš rozsáhlý software s jednoduchým uživatelským rozhraním a několika málo funkcemi. Přirovnat by se dal k nějakému nepříliš komfortnímu editoru HTML stránek nebo programu MS WordPad, který je součástí instalace Windows. Můžete v něm tedy psát vlastní texty stejně jako ve výše uvedených programech.

Struktura Editoru ŠVP

Editor ŠVP ale na rozdíl od výše uvedených programů obsahuje funkce navázané na školní vzdělávací program. Například kopíruje jeho strukturu, takže si můžete zvolit přímo záložky Základní údaje, Charakteristika ŠVP, Editace údajů o škole, Charakteristika školy, Životní kompetence, Oborové kompetence, Výstupy, Učební osnovy, Učební plán, Ročníkový učební plán, Pokrytí průřezových témat nebo Evaluace a vyplnit v nich nebo navolit potřebné údaje.

Už v této struktuře nastává malý problém kvůli použité terminologii. RVP ZV hovoří o klíčových kompetencích (nikoliv životních) a o oborových kompetencích se nezmiňuje. Výstupy jsou v RVP očekávané výstupy vzdělávacích oborů atd. Člověk znalý RVP se ale s touto kosmetickou vadou snadno vyrovná.

Obsah

Na rozdíl od textových editorů je součástí Editoru ŠVP také text RVP ZV, opět rozdělený podle výše uvedených kategorií. Najdeme v něm tedy ty části RVP, které se týkají vzdělávacích oblastí a oborů (včetně konkrétních očekávaných výstupů), klíčové kompetence, průřezová témata a rámcový učební plán.

Jako bonus jsou součástí Editoru ŠVP ještě dva krátké texty ve formátu PDF - Jak na klíčové kompetence při tvorbě ŠVP (Jedna z možných cest) od Bohumila Zmrzlíka a Jak na spojení oborových kompetencí s klíčovými a integraci předmětů od Aleny Dvorské. První má 12 stran, druhý 5 stránek.

Jiné metodické materiály bohužel součástí Editoru ŠVP nejsou. Musíte si je sehnat jinde. V Editoru ŠVP tedy můžete ŠVP napsat, ale s jeho sestavováním vám příliš nepomůže.

Funkce programu

Editor ŠVP funguje jako databáze. Můžete do něj tedy přidávat nové položky, měnit stávající, případně je mazat.

Například vytvoříte nové vzdělávací oblasti či obory (zde je opět terminologická nepřesnost, protože v ŠVP jde již o předměty), vyplníte počet hodin v daném ročníku a vyberete informaci, zda jde o povinný nebo volitelný předmět. Do políčka Popis (další zavádějící termín) zřejmě patří charakteristika předmětu.

Dále se už pohybujete v jednotlivých ročnících daného předmětu. Doplníte příslušné očekávané výstupy a učivo (zde pojmenováno nestandardně jako Nový učební blok) a z nabídky vyberete Přesahy nebo Průřezová témata. (Bohužel další položky jako klíčové kompetence už vybírat nemůžete, natož nějaké speciální kategorie vytvořit…)

Vaše volby se potom automaticky projeví v Učebním plánu (hodinové dotace předmětů) a Pokrytí průřezových témat (přehled jednotlivých tematických okruhů s udáním, do kterého ročníku a předmětu jste je zařadili).

Poslední funkce, které program nabízí, jsou uchovávání různých verzí vašeho ŠVP a paralelní práce více učitelů na textu společného ŠVP (pokud si zakoupíte víceuživatelskou licenci).

Cena

Ceník:

Produkt

Cena s DPH

EditorŠVP – jednouživatelská licence
Umožňuje instalaci na jednom PC bez možnosti rozlišení uživatelů.

4.900 Kč

EditorŠVP – víceuživatelská licence
Umožňuje instalaci na jednom PC s možností definování uživatelů a jejich přístupových práv.

5.900 Kč

EditorŠVP – síťová licence
Umožňuje instalaci na server s možností definování uživatelů a jejich přístupových práv a instalaci na libovolný počet koncových stanic.

9.900 Kč

EditorŠVP – málotřídní licence
Jednouživatelská licence určená pro základní školu s výukou pouze na I. stupni a sloučenými třídami.

1.500 Kč

Zhodnocení

Program Editor ŠVP je skutečně pouhým editorem a vymyslet vlastní školní vzdělávací program vám nepomůže.

V oblasti terminologické vám může udělat trochu guláš, ale pokud jeho názvosloví převezmou všichni učitelé ve škole, budou si vzájemně celkem dobře rozumět, i když terminologie RVP ZV je v několika případech odlišná.

Také počítejte s tím, že se učitelé budou muset naučit s programem pracovat, což může být u některých problém. Pokud se už naučili pracovat s Wordem či Excelem, mohou tvořit ŠVP v nich a je zbytečné, aby se namáhali s proniknutím do tajů nového programu.

V Editoru ŠVP můžete narazit na problém, kdy budete potřebovat vytvořit novou kategorii, ale nastavení programu vám to neumožní. Ve Wordu nebo Excelu byste prostě přidali tabulku, nebo nový sloupeček či řádek. V Editoru ŠVP jste postaveni před neřešitelnou situaci!

Výrobce uvádí o produktu následující:

Hlavním posláním aplikace Editor ŠVP je

  • usnadnit základním školám (a jejich pedagogickým pracovníkům) přípravu a aktualizaci Školních vzdělávacích programů v souladu s aktuálními požadavky (počet žáků, složení sboru apod.) a potřebami v rozsahu určeném v RVP

  • umožnit efektivní komunikaci a výměnu zkušeností v procesu vytváření nových vzdělávacích programů mezi učiteli

  • poskytnout dostatečně pružnou platformu pro uskutečňování auto-evaluace školy a srovnání s ostatními školami a úrovní jejich programů.

Podle mě ani jeden z uváděných bodů program neplní a ani plnit nemůže. Dále v reklamě na produkt najdete tento text:

Proč Editor ŠVP mít?

  • Získáte aktuální verzi RVP jako součást editoru.

  • Editor provádí automatickou kontrolu vámi vytvořeného programu vůči podmínkám obsaženým v RVP.

  • Udržuje automaticky mezipředmětové vztahy mezi učebními bloky.

  • Jednotný systém kompetencí pro celou školu.

  • Odstraňuje administrativní náročnost tvorby ŠVP.

  • Zachovává jednotný a kompaktní vzhled výsledného ŠVP.

  • Umožňuje udržovat více verzí ŠVP.

Možná je to pravda, ale uvedených výhod můžete dosáhnout i jinak. Aktuální verzi RVP ZV si můžete stáhnout zdarma na internetu. Automatickou kontrolu může Editor ŠVP provádět pouze v několika málo případech u učebního plánu a průřezových témat, v řadě dalších oblastí nikoliv. Mezipředmětové vztahy si musí ohlídat především učitelé při výuce. Klíčové kompetence jsou předem dány v RVP ZV a jsou společné pro všechny školy, jednotný systém tedy není potřeba udržovat. Administrativní náročnost zůstává, protože školy musí vlastní ŠVP napsat. Je jedno, zda text ťukají do Editoru ŠVP, nebo do Wordu či Excelu. Jednotný vzhled a více verzí si dokážou školy ohlídat samy.

Závěrem

Myslím si, že vytvořit Editor ŠVP nebyl právě dobrý nápad. Jeho využitelnost je sporná. Editor ŠVP vám příliš nepomůže, ale může vás výrazně omezit. Jeho cena mi připadá příliš vysoká, ale i kdyby byla desetkrát nižší, váhal bych s jeho použitím kvůli výše uvedeným nedostatkům. Některé jsou navíc neodstranitelné. Především nemožnost přidávat vlastní kategorie (sloupečky) do učebních osnov předmětů.

Mohu vás ale uklidnit sdělením, že pilotní školy zvládly napsat ŠVP i bez Editoru ŠVP a že psaní textu ŠVP ve Wordu nepovažuje žádná z nich za kardinální problém kurikulární reformy.

Ušetřené peníze můžete věnovat na školení pedagogického sboru nebo nákup nových pomůcek pro žáky.



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.