V listopadu 2005 zahájila z pověření Národního institutu pro další vzdělávání všechna jeho krajská pracoviště výuku v národním projektu Brána jazyků, který je v rámci podpory celoživotního vzdělávání zaměřen především na rozvoj jazykových a metodických kompetencí pedagogických a odborných pracovníků ve školství. Studium je hrazeno z prostředků ESF ( 75 %) a MŠMT (25%). Cíle projektu reagují na neuspokojivou situaci v zajištění výuky cizích jazyků ve školství, zvláště nyní, v podmínkách vstupu do Evropské unie. Také celková úroveň znalosti cizích jazyků ostatních pedagogických a odborných pracovníků ve školství není adekvátní požadavkům běžné komunikace v rámci Evropské unie, která nabízí nové možnosti školám komunikovat se zahraničními partnery. Učitelé ostatních odborných předmětů nejsou dostatečně jazykově vybaveni. Chybí znalost cizího jazyka (angličtiny,francouzštiny, němčiny) k získávání odborných informací z cizojazyčné literatury a internetu. Mezinárodní projekty většinou řídí učitelé cizích jazyků, také jsou využíváni na pomoc ostatním vyučujícím odborných předmětů jako tlumočníci. Je důležité, aby učitel ve svém oboru s partnery v zahraničí dokázal komunikovat sám.
V říjnu 2004 skončil národní projekt JAME (jazyk a metodika), který byl určen na pomoc kvalifikovaným učitelům bez příslušné způsobilosti k výuce cizích jazyků. Absolvovalo jej 4 500 učitelů z celé České republiky, včetně učitelů 1.stupně základních škol. Do národního projektu Brána jazyků bohužel nemohli být zařazeni učitelé 1. stupně ZŠ, kteří podporu jazykového vzdělávání naléhavě potřebují. Důvodem jsou pravidla pro čerpání finančních prostředků z Evropského sociálního fondu v rámci operačního programu Rozvoj lidských zdrojů, která nedovolují poskytování podpory žákům mladšího školního věku ani učitelům, kteří s touto skupinou dětí pracují. Pokud však učitel prvního stupně má část úvazku na stupni druhém, může být do jazykových kurzů v rámci projektu zařazen. Z těchto důvodů MŠMT ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání připravilo rozvojový program pro učitele 1. stupně, MŠ a ZUŠ pro období 2006 – 2008 (MEJA – metodické a jazykové kurzy). Jedná se o aktivitu 6.2 Národního plánu výuky cizích jazyků, která svými cíli a obsahem navazuje na národní program JAME a současně bude v obsahu a výstupech ekvivalentní s 1. cílovou skupinou (učitelé 1. stupně ZŠ) a 3. cílovou skupinou (učitelé MŠ a ZUŠ) národního programu Brána jazyků. Zapojeni budou také učitelé ZUŠ, kteří budou využívat získané jazykové znalosti v rámci mezinárodní partnerské spolupráce. Realizátorem je ustanoven Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s krajskými úřady.
Pro nás je potěšující, že MŠMT tímto dává ucelenou podobu jazykového vzdělávání všech učitelů, a že bude poskytnuta také podpora nejpotřebnější skupině, učitelům 1. stupně ZŠ, kteří vytvářejí základy jazykového vzdělávání u nejmladších žáků.
Významnou skutečností je existence velmi dobrého odborného zázemí, které bylo vytvořeno již v národním projektu JAME. Je to jakýsi vyšší stupeň odborné komunikace s novými prvky, ve spojení s úlohou vzdělávání v oblasti cizích jazyků v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Jedná se o partnerskou spolupráci s Britskou radou a Goethe – Institutem a sdruženími AMATE (AJ) a MEDEUS (NJ), která mají původ v těchto institucích. Pokračuje také osvědčená spolupráce s univerzitami v ČR, jejichž lektoři významně posilují lektorské týmy v krajích, které jsou odborně vedeny hlavními lektory vyškolenými mezinárodními institucemi.
Regionální manažeři projektu Brána jazyků vykonávají náročnou práci, která spočívá v organizačním zajištění velkého počtu kurzů v krajích a zároveň spolupracují s lektorskými týmy, které tvoří odbornou součást projektu v kraji. V celorepublikovém měřítku je projekt veden řídícím týmem za pomoci a podpory Sekce mezinárodní spolupráce a projektů a vedení Národního institutu pro další vzdělávání v Praze. O studium cizích jazyků v projektu je u pedagogických a odborných pracovníků ve školství podstatně větší zájem, než se očekávalo. Regionální manažeři mají v těchto dnech přemíru práce se zajišťováním lektorských týmů, organizací úvodního testování účastníků, jejich rozdělováním na základě výsledků testů do studijních skupin s pomocí lektorů a jejich následným umísťováním ve školách a školských zařízeních.
Tým hlavních lektorů projektu Brána jazyků spolupracuje s řídícím týmem projektu a ostatními lektory v krajích, aby byla zajištěna kvalita obsahu výuky. Podle očekávání je největší zájem o angličtinu. Němčinu a francouzštinu zvolilo podstatně menší procento učitelů. V poslední době je v naší zemi potřebnost těchto jazyků, především němčiny, nekriticky podceňována.Od září 2007 s povinným zahájením školního vzdělávacího programu má škola povinnost nabídnout všem žákům v rámci výuky další cizí jazyk nejpozději od osmého ročníku základní školy. To znamená, že každá škola by měla mít (kromě učitele angličtiny) kvalitně připraveného i učitele dalšího cizího jazyka. Národní projekt Brána jazyků nabízí ke studiu angličtiny, němčiny i francouzštiny stejné podmínky. Je otázkou, jak je školami této výjimečné příležitosti využito.
Národní projekt Brána jazyků je projektem na podporu zvýšení jazykové gramotnosti učitelů v dosud nejmasovějším měřítku. Zaměřuje se nejen na zvyšování jazykové vybavenosti učitelů v návaznosti na úlohu školy v podmínkách Evropské unie a podporu celoživotního vzdělávání, ale především přispívá novými přístupy k výuce cizích jazyků k vytváření příznivého klimatu školy, protože v pozadí realizace všech etap projektu musí být vždy viděn žák.
Mgr. Anna Kameníčková
Hlavní manažerka projektu Brána jazyků
Národní institut pro další vzdělávání
dokument
0 comments:
Post a Comment