Oldřich Suchoradský: Jsou vaši žáci gramotní?

pondělí 13. února 2006 ·

Nemám na mysli schopnost žáků číst a psát, ale gramotnost klávesnicovou. Na naší škole můžeme směle prohlásit, že za klávesnicí pracují v tomto smyslu gramotní žáci. V posledních letech jsme za podpory zkušenějších hledali systém, který umožní žákům ještě před získáním základních dovedností s počítačem, naučit se efektivní metodě psaní na klávesnici.

Smysl nácviku

Impuls jsme dostali ze střední školy, která nás upozornila na slabinu přicházejících žáků ze základní školy v oblasti počítačové gramotnosti. Přijatým studentům 1. ročníků trvá až několik měsíců, než se zbaví nesprávných návyků získaných v psaní na klávesnici. To jim přináší nemalé potíže. Zbytečně vydávají energii i čas na přeučování na efektivní způsob psaní. O zkušenostech základních škol, které se cestou klávesnicové gramotnosti vydali, jsem psal na České škole v minulosti již dvakrát. V prvém článku jsem popsal zkušenosti při hledání možností, jak výuku na škole organizovat. V  druhém článku převládlo nadšení a snaha obhájit soustavnost v nácviku psaní v průběhu docházky na ZŠ. Po dalším roce se k tématu vracím potřetí, s novými zkušenostmi, které v jistém smyslu korigují předcházející zkušenosti.

Příčiny úspěšnosti

Opřít se mohu o výsledky, kterých jsme za poslední 3 roky při výuce dosáhli. Postupně jsme se dopracovali k modelu, který nás aktuálně řadí mezi nejúspěšnější základní školy, v celoroční internetové soutěži. V čem je náš úspěch? Vidím dva důvody: Prvým je vyzkoušená a ověřená organizace výuky, kde preferujeme dobrovolný přístup žáků k nácviku. Druhým jsou zajímavé metody, které se snažíme v celé metodice nácviku uplatňovat a tím žáky neustále motivovat.

Efektivně psát může každý

Od začátku jsme se snažili motivovat žáky získáním užitečné životní dovednosti. Až na druhém místě bylo využití přirozené ctižádosti dětí tohoto věku v soutěživosti. Vyzkoušeli jsme několik programů pro výuku psaní. V podstatě každý měl své přednosti, ale i slabiny. Střední školou doporučený program Zaviačič si nás získal uceleným systém nácviku, možností srovnání úrovně nacvičujících žáků různých škol formou on-line přehledů, kreativními metodami nácviku. Ocenili jsme technickou, metodickou i organizační podporu ze strany autora projektu, kteří jsou schopni řešit jakékoliv problémy výuky okamžitě a kteroukoliv denní hodinu. Také možnost domácí výuky žáků, která zapojuje do nácviku celé rodiny, je významný motivem, který při nácviku rádi a často využíváme. Tříleté zkušenosti nám ukazují, že správně psát se může naučit opravdu každý.

Individuální výuka každého žáka

Program dovoluje každému z účastníků nácviku postupovat vlastním tempem, jemu vytvořenou sestavou cvičení. Ani žáci s poruchami učení nejsou z nácviku vyřazeni. Lze jim stáhnout program s rozvolněným tempem nácviku a upravenými cvičeními. Také žáci s vadami zraku nejsou omezeni. Mohou si nastavit pozadí i velikost písma tak,aby eliminovali svoje omezení. Úloha učitele při výuce není vůbec pasivní. Typem barvy označení v záhlaví cvičení je průběžně informován o postupu každého žák a může rychle pomoci radou či povzbuzením těm, kterým se některá cvičení nedaří. V přehledné tabulce vidí učitel na monitoru svého počítače postup a cvičení, která v sledovaném okamžiku žáci píší. Po skončení výuky odešle výsledek jejich snahy elektronicky na server, který shromažďuje výsledky nácviku žáků všech nacvičujících škol. Bezprostředně vidí, jak a v čem se zlepšil. Na stejné stránce lze číst úspěšnost tříd i celých škol. Je to velká motivace pro nacvičující žáky, podpořená na konci školního roku zároveň finanční slevou na nákup licence pro další rok pro nejúspěšnější školy.

Písmenkové didaktické hry

Samotný nácvik, ani průběžné internetové hodnocení by k trvalém udržení zájmu o nácvik u dětí nestačily. Novou možností jsou didaktické písmenkové hry : CIHLY, TREFAPEXESO.

Tato nová forma nácviku znamená odlehčení pro nacvičující. Je určena zvláště začínající, tedy žákům základních škol. Ale rádi si je zahrají i studenti středních škol i dospělí. Ukazuje to průběžná tabulka úspěšnosti účastníků her, kde se zase elektronicky zobrazují všichni, kdo se chtějí porovnat s konkurencí.

Celoroční internetová soutěž škol

S ohlasem se setkává celoroční internetová soutěž škol, kde jsou každé dva měsíce zveřejňovány texty k 10minutovým opisům, probíhá řízený trénink a psaní na rychlost a přesnost Minutovek a Dvouminutovek. I zde si může každý účastník i škola porovnat své schopnosti s ostatními účastníky nácviku z celé republiky.

Talentové soutěže

K získávání žáků k nácviku slouží talentové soutěže, které pořádají pro základní školy některé střední školy po celé republice. I tato forma soutěží, která pro většinu účastníků znamená prvé seznámení s možností psát správně na klávesnici. V naší škole jsme nedávno vyzkoušeli Rodinné tandemy, kde psalo dítě společně se svým sourozencem, rodičem nebo prarodičem 10 minutový text. V rámci Dne otevřených dveří na škole to bylo zajímavé zpestření programu a dobrá propagace nácviku. Nebo zajímavou ŠTAFETU, kterou pro své žáky organizují na Obchodní akademii v Chocni. Další naší zkušeností byla loňská NOC SE ZAVIAČIČEM, kdy nejlepší žáci po celou noc nejen psali, ale také se výborně bavili v nejrůznějších zábavných soutěžích a dovednostech.

Záběr z únorové Talentové soutěže, pořádané Masarykovou obchodní akademií v Jičíně.

Jak začít?

Na tomto místě je vhodná otázka, jak začít pracovat na klávesnicové dovednosti. Je možné začít třeba doma, jako individuální zájemce. Stačí si stáhnout ze stránek www.zav.cz 1. třídu Domácí výuky. Celých 86 lekci je možné plnit zdarma. Pak se uživatel může rozhodnout, zda chce pokračovat a zakoupí si licenci na další pokračování výuky. Zároveň si může zdarma zkoušet nácvik na písmenkových didaktických hrách. Chce-li provádět hromadnou výuku žáků škola, naváže kontakt s centrem výuky na adrese : škola@zav.cz. Na tuto adresu pošle seznam žáků, ale i učitelů, kteří chtějí v uvedeném školním roce cvičit. Obdrží soubor programů pro všechny studující, kteří se pak mohou podrobit nejen výuce, ale i on-line evidenci a napojení na celostátní internetovou soutěž. Samozřejmě, to vše po zaplacení licence, která je pro základní školy cenově zvýhodněna a platí pro celý příslušný školní rok.

Význam klávesnicové dovednosti

Nechci se vracet k diskusím, zda a jak a kdy cvičit žáky v správném psaní na počítači. Domnívám se, že tato otázka je pro rozumné vedení školy, učitele i rodiče vyřešena. Právě vznikající Rámcové vzdělávací programy škol jsou mimořádnou příležitostí, jak tuto dovednost do školního plánu prosadit. Ať to bude v rámci pracovního vyučování, povinně volitelné informatiky, nebo zájmového kroužku mimo učební osnovy, nebo jako domácí výuku v rámci rodiny a ve spolupráci se Sdružením rodičů. Všechny alternativy povedou k jednomu cíli: osvojení dovednosti, kterou žáci v životě určitě ocení. Ať budou pokračovat ve studiu na některém z vyšších  typů škol, nebo se vyučí a budou používat naučené dovedností v rámci svého odborného zaměření.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.