Navýšení počtů přijímaných na gymnázia, přesněji řečeno na gymnázia a lycea s nově upravenými rámcovými vzdělávacími programy, je nezbytné. MŠMT pokládá za minimální cíl, aby v roce 2010 nastupovalo do těchto forem studia 35 % přijímaných na střední školy a aby tento podíl dále rostl tak, že se před rokem 2020 přiblíží 40 % . Pro srovnání, dnes se tento podíl pohybuje kolem 21 %. Navýšení na 35 % v průběhu čtyř let je plán ambiciózní, je to však příležitost využít vedlejší příznivé dopady jinak nepochybně velmi nepříznivého jevu: demografického poklesu. V absolutních číslech lze hovořit o sedmi tisících dětí, které v roce 2010 nastoupí na gymnázia navíc.
Jsou tři důvody, proč MŠMT považuje nárůst studijních příležitostí v gymnaziálních oborech za nezbytný:
-
Poptávka zde vysoce překračuje nabídku.
-
Gymnázium představuje spolehlivě nejlepší formu přípravy ke studiu na vysoké škole, což ukazuje nejen vyšší úspěšnost absolventů gymnázií při přijímání na vysoké školy v porovnání s absolventy středních odborných škol, ale i úspěšnost při vysokoškolském studiu samotném. Přitom loni poklesl počet přijatých absolventů gymnázií pod počet absolventů středních odborných škol. Gymnázia prostě v tuto chvíli neprodukují dostatek absolventů pro naše vysoké školy. Vzhledem k očekávanému růstu kapacit našich vysokých škol by se při zachování současného stavu tento deficit dále prohluboval.
-
S výjimkou středních zdravotních škol mají gymnázia bezkonkurenčně nejnižší podíl nezaměstnaných absolventů.
Jak může ministerstvo podpořit větší nabídku studijních příležitostí na gymnáziích?
Většinu středních škol dnes zřizují kraje, a ty také v rozhodující míře určují, jak budou vynaloženy veřejné prostředky v této oblasti. Stát zastoupený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy nicméně může podpořit nabídku nových gymnaziálních míst těmito způsoby:
-
vypsáním transformačních programů, které umožní využít značné kapacity škol, uvolněných v důsledku demografického poklesu, využít k rozšíření nabídky gymnaziálního studia. Jedná se přitom jak o samotné prostory a vybavení škol, tak o to nejdůležitější, tedy učitele. Tento transformační program bude vládě předložen ještě v březnu tohoto roku a bude vypsán ještě v prvním pololetí 2006 (asi 20 mil. pro 2006, do 40 mil. v následujících).
-
podporou zavádění rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia, včetně potřebného navýšení počtu hodin a sjednocením rámcového vzdělávacího programu gymnázií a lyceí v jednom rámcovém vzdělávacím programu, který zajistí gymnazistovi i lyceistovi stejný rozsah výuky jazyků, matematiky a dalších předmětů rozvíjejících znalosti a dovednosti potřebné k dalšímu studiu i k flexibilnímu uplatnění na trhu práce.
-
podporou schopnosti gymnázií otevřít se širší populaci.
Navyšování studijních příležitostí na gymnáziích není izolovaným krokem, je součástí proměny našeho středního školství. Zároveň bude zvláště z prostředků ESF nezbytné podpořit rozšíření spektra nabídky našich učilišť a středních odborných škol při vzdělávání dospělých, dotvořit nabídku bakalářských studijních programů .
Tiskový odbor MŠMT
Kontakt: 257 193 566
Email: michaela.lagronova@msmt.cz
MŠMT
0 comments:
Post a Comment