Projekt Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni byl realizován Sociologickým ústavem Akademie věd České republiky v rámci programu Výzkum pro státní správu, který byl vyhlášen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Výzkumný projekt byl zahájen v květnu 2004 a zakončen v listopadu 2005.
Cílem bylo z genderového hlediska zkoumat přijímací řízení na jednotlivé stupně škol. Přijímací řízení bylo nahlíženo jak perspektivou studujících (tj. výběr další vzdělávací dráhy a zkušenosti s přijímacími zkouškami), tak i perspektivou škol (tj. forma a obsah přijímacího řízení).
Výzkum přinesl odpovědi zejména na následující otázky:
- Je přijímací řízení na školy zatíženo genderovými stereotypy? Pokud tomu tak je, jak se tyto stereotypy promítají do obsahu a formy přijímacího řízení?
- Liší se zkušenosti žáků/studentů a žákyň/studentek s přijímacím řízením a se vstupem do nového vzdělávacího stupně? Odrážejí se v těchto zkušenostech genderové stereotypy?
- Liší se představy a očekávání žáků/studentů a žákyň/studentek vůči volbě své další vzdělávací a pracovní dráhy? Pokud tomu tak je, jak konkrétně se liší?
Výzkumná pozornost se soustředila na pět základních přechodů mezi vzdělávacími stupni. Jednalo se o přechody mezi základní a střední školou; střední a vyšší odbornou či vysokou školou; bakalářským a magisterským/inženýrským stupněm studia; magisterským/ inženýrským a doktorským stupněm studia; doktorským studiem a akademickou pracovní dráhou.
Výzkumný projekt byl tvořen dvěma hlavními fázemi, a to zpracováním teoretické studie a samotnou realizací empirického výzkumu. Samotný výzkum využíval tři nástroje sběru dat: hloubkové rozhovory s představiteli/kami středních, vyšších odborných a vysokých škol (celkem 40 rozhovorů), hloubkové rozhovory se studujícími všech stupňů škol (celkem 115 rozhovorů) a dotazník pro žáky/ně posledních ročníků základní a středních škol (celkem 2648 žáků/yň).
Projekt byl úspěšně zakončen a schválen v oponentním řízení. Výstupy z tohoto výzkumu budou prezentovány v odborném tisku.
Kontakt:
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat