Výběr ze zajímavých podnětů a článků z bulletinu Euronews č.13/2005 (vydáno The European Agency for Development in Special Needs Education). Toto tematicky zaměřené vydání EuroNews bylo věnováno zajímavým informacím, které se pojí s nosnými tématy projektu Agentury, což je Inkluzivní vzdělávání a výuka. Bulletin EuroNews shromáždil přehled novinek z vlastního projektu Agentury, sesbíral také články o projektech inkluze, vládních iniciativách, případové studie a tipy z celé Evropy…
Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze, zdroj informací www.european-agency.org.
NĚMECKO
V souladu s podporou žáků s SVP ve speciálních školách vyvinulo Bavorsko, jedna ze spolkových zemí Německa, systém integrace formou kooperace. Jedná se o různé přístupy k podpoře žáků s SVP vzdělávaných v hlavním vzdělávacím proudu.
V Bavorsku navštěvuje školy hlavního vzdělávacího proudu asi 15 400 žáků s SVP. V poslední době byly proto rozšířeny mobilní speciálně-pedagogické služby (Mobile Sonderpädagogische Dienste, MSD). Tyto služby jsou poskytovány v oblasti diagnostiky, asistence, konzultací, koordinace opatření a dalšího vzdělávání.
Variantou mobilních služeb jsou např. Speciálně-pedagogická konzultační centra. Vznikají např. při speciálních školách a nabízejí diagnostiku, podporu a konzultace rodičům a pedagogům zejména z běžných škol. Personál konzultačních center úzce spolupracuje s odborníky psychologicko-sociálních a zdravotnických služeb.
Tzv. detašované třídy jsou zřizovány s cílem podpory spolupráce mezi speciální školou a běžnou školou ve výuce a ve školním životě. Detašovaná třída - celá třída jiné školy - umožňuje úzkou spolupráci tím, že se jedná o třídu běžné školy na škole speciální či naopak. Ve školním roce 2004/05 existovalo v Bavorsku 132 detašovaných tříd.
Podle bavorského Zákona o vzdělávání a výuce (BayEUG) musí školy všech typů vzájemně spolupracovat. Na základě toho byly vytvořeny společné projekty intenzivní spolupráce (např. školní výlety, výstavy, oslavy atd.), ale také projekty pro výuku společných hodin tělesné, hudební, výtvarné výchovy a jiných předmětů.
Další vývoj je možné spatřovat ve speciálních školách, na kterých se vyučuje dle stejných vzdělávacích programů jako na základních a středních školách hlavního vzdělávacího proudu, a které přijímají také žáky bez speciálních vzdělávacích potřeb. Cílem je zvládnutí společné výuky žáků s a bez SVP. V současné době se společné hodiny konají ve speciálních školách pro žáky se sluchovým, zrakovým a tělesným postižením.
Kromě toho existují také kooperující třídy v běžných základních a středních školách, které jsou navštěvovány jak žáky s, tak i bez SVP. Kooperující třídy jsou zřizovány také pro žáky, kteří jsou reintegrováni jako skupina do běžné školy, ale stále potřebují individuální podporu. Výuka vychází ze vzdělávacího programu školy hlavního vzdělávacího proudu, který je doplněn o podporu poskytovanou mobilními poradenskými službami (MSD). Ve školním roce 2004/ 05 existovalo v Bavorsku 274 kooperujících tříd.
ISLAND
Tento realizovaný výzkumný projekt prověřuje podporu žáků s postižením využitím notebooku. Uvedený přístup je podpořen spoluprací školy a rodiny.
Výzkumný projekt začal v roce 2002 a jeho cílem bylo posílení samostatného učení žákyně s kombinovaným postižením - osmileté dívky, která tehdy byla ve třetí třídě.
V rámci projektu dostala žákyně notebook, který přenášela mezi domovem a školou. Projekt byl naplánován ve spolupráci rodiny a vyučujících.
Základním softwarem byl Clicker4, který byl vytvořen zejména pro žáky s SVP. Jedná se o software nástrojů, které umožňují učiteli vytvořit a přizpůsobit úlohy pro užívání žákem. Clicker4 obsahuje množství nabídek k prezentaci úloh, které žáku ulehčují přístup k jednotlivým předmětům. Tento software je vytvořen pro učitele a žáky a byl používán každý den v mnoha předmětech.
Práce byla charakteristická spoluprací v učení a párovou prací u počítače, kdy byl žák s SVP cíleně zapojen do práce s ostatními spolužáky.
Na konci druhého školního roku byla žákyně jednoznačně samostatnější ve své práci, než by byla bez použití notebooku. Jakmile zvládla užívání softwaru, byla schopná s jeho pomocí napsat krásné texty a doplnit je nápaditými obrázky a fotografiemi. Počítač jí umožnil udržet systém ve vlastní práci bez podpory systému jiného. Žákyně se stávala stále samostatnější ve čtení a psaní a díky adaptaci úloh na zpracovávání pomocí počítače je schopná zapojit se do společné práce s ostatními žáky.
FRANCIE
Pro zajištění inkluzívního vzdělávání je mnohdy důležitá otázka přístupu k množství speciálně vytvořených pomůcek, materiálů a zdrojů.
Během prvních týdnů v září jsou všichni žáci ve Francii, kteří nastupují na collége (ve francouzském vzdělávacím systému zahrnuje první čtyři roky střední školy), podrobeni národním diagnostickým prověřovacím zkouškám. Jednou částí zkoušky je mateřský jazyk, druhou matematika. Někteří žáci s různými motorickými potížemi jsou schopni psát pouze s použitím počítače. To je důvod, proč Ministerstvo národního vzdělávání požádalo CNEFEI (Národní centrum speciálně-pedagogického vzdělávání) o přípravu digitalizované verze úloh. Když CNEFEI tento úkol vypracovalo, francouzština již nepůsobila žádné potíže, ovšem matematika stále ano. Konkrétně řečeno, pro všechny geometrické úlohy bylo nutné vytvořit naprosto nový software: GéoTracés neboli TGT.
Tento software je nástrojem, který je CNEFEI zdarma distribuován a vybavuje žáky dvěma nástroji pro měření délky a úhlů, jedním pravítkem a jedním úhloměrem, dvěma nástroji na kreslení, tužkou a speciálně upraveným posuvným měřidlem, opěrkou, listem čtverečkovaného rýsovacího papíru a je-li potřeba, speciálními pomůckami pro značení.
Žák může využít virtuálních nástrojů, aby samostatně sestrojil geometrické útvary, které jsou dále použity k testování matematických rýsovacích dovedností. Jakmile byl tento koncept pro geometrii vytvořen, TGT následoval software automatické geometrické konstrukce, který pracuje s matematickými nástroji volenými samotným žákem.
Marcela Šnajdrová
0 komentářů:
Okomentovat