Jan Wagner: Žádosti o dotace SIPVZ nutno podat do 15. února! Mnoho času nezbývá!

čtvrtek 9. února 2006 ·

Opět se opakuje situace z počátku loňského roku: podávání žádostí o dotace na financování informačních a komunikačních služeb ve školách v roce 2006 je opět spojeno s nedostatečnou aktivitou odboru SIPVZ, kterou musí nahrazovat jiné subjekty. Řadu důležitých informací naleznete na serveru Unie CZESHA www.skoly.info a i na dalších serverech. Funkčnost IS SIPVZ odpovídá jako loni jeho amatérské přípravě a jistě přinese školám i letos řadu nepříjemností. Doufejme, že se nebude opakovat situace z loňského roku, kdy stovky škol o dotaci díky administrativní náročnosti a nezájmu odboru SIPVZ nepožádaly!

Pro rok 2006 je ze státního rozpočtu na SIPVZ vyčleněna více než 1 miliarda Kč, což je však téměř o 210 milionů Kč méně, než v roce 2005. Nižší částka je ale také důsledkem ukončení centrálních dodávek AutoCont OnLine v srpnu minulého roku. Pravidla pro rozdělování prostředků vycházejí z usnesení vlády č. 792/2004 o koncepci financování informačních a komunikačních služeb ve školách. Přijaté metodické pokyny obsahují stejně jako loni řadu sporných míst, které jsme kritizovali v článcích  Proč jste to, paní ministryně, podepsala?  a  Dotace na ICT standard: co komu udělaly malé zelené školy?!  O změnách v pojetí dotací jsme pak informovali například v článku  ICT standard: změny pro rok 2006 .

Podporu školám podobně jako v loňském roce nejlépe zvládla Unie CZESHA, která provozuje rozsáhlý informační portál www.skoly.info, paralelní informační telefonní servis a také připravila tematickou přílohu Učitelských novin "POČÍTAČE PŘED TABULÍ", která vyšla v posledním lednovém čísle a je celá věnována otázkám dotační podpory SIPVZ na rok 2006. Tato příloha je k dispozici i on-line nebo ke stažení ve formátu PDF (308 kB). Na www.skoly.info naleznete i tradiční kalkulačku dotací pro SIPVZ 2006, jakož i kalkulačku pro nový standard ICT.

Na základě stovek telefonátů, které v posledním týdnu zodpovídalo Informační středisko projektu IT2006 Unie CZESHA se zcela jednoznačně potvrzují obavy a námitky, které proti povinnému vyplňování žádostí o dotace prostřednictvím on-line formulářů na http://is.e-gram.cz Unie CZESHA opakovaně vznášela před schválením metodického pokynu. Lze konstatovat, že se jedná jednoznačně o technickou bariéru přístupu stovek zejména malých škol k dotacím, o bariéru, jejíž překonání stojí ředitele a ředitelky malých škol ohromné kvantum času a zcela zbytečně vynaložené úsilí. Jejich komentáře na adresu autorů tohoto nesmyslného nápadu lze jen velmi těžko veřejně reprodukovat, přesto jeden za všechny: „…co je to za nepovedenou počítačovou hru?“.

On-line formulář je možná technicky, nikoli však uživatelsky odladěn. Důsledkem budou zbytečné komplikace při zpracování žádostí. Jeden příklad za všechny. Při vyplňování údajů o škole je v kolonce kraj (na které je zřejmě závislé přidělení a zaslání elektronické žádosti příslušnému krajskému úřadu) jako default hodnota nastavena hodnota Hlavní město Praha. Pomiňme skutečnost, že příslušnost každé školy ke kraji, stejně jako většinu ostatních dat mohl odbor SIPVZ převzít z resortních statistických databází ÚIV registrů a nepožadovat znovuvyplňování těchto údajů školami. Problém bude v tom, že nezanedbatelná část škol při vyplňování formuláře přehlédla nutnost „rozbalení“ menu u tohoto údaje a nastavení správného „kraje“, žádost uzavřela a odeslala s defaultně nastavenou „Prahou“ i když patří do územní působnosti jiných krajů. Pražskému magistrátu tak zjevně přibude několik set, možná dokonce tisíc škol, které jí nepatří, zatímco na ostatních krajských úřadech budou ležet papírové žádosti bez zjevného protiobrazu v elektronické podobě.

Jestli Unie CZESHA odhadovala v roce 2005 zbytečně vynaložené režijní náklady na systém podávání žádostí o fakticky nárokové dotace na 40 milionů Kč, odhad pro letošní rok se díky „elektronickému dotazníku“ zvyšuje nejméně na 55-60 mil. Kč. Drtivou většinu těchto nákladů představuje čas vedoucích pracovníků škol, zbytečně strávený nad technickými procedurami při vyplňování žádosti bez jakékoli hot-line opory ze strany MŠMT. Jde o neskutečnou aroganci úředního aparátu MŠMT zcela nesmyslně či možná záměrně ignorující reálný stav počítačové gramotnosti těch, kterým mají ve skutečnosti sloužit - ředitelům škol. Jde skutečně o počin, díky němuž se dramaticky zvýšila administrativní zátěž školního managementu.

Celý systém působí možná ne neprávem dojmem, že jde ze strany MŠMT o snahu maximálně ztížit dostupnost dotací zejména pro malé školy s cílem zvýšit objem těmito dotacemi nevyužitých rozpočtových prostředků SIPVZ. Jinými slovy, aby z rozpočtovaného balíku peněz zbylo co nejvíc. Vzniká otázka, k čemu pak budou nealokované dotační prostředky sloužit. Lze odhadovat, že z celkového objemu cca 900 milionu Kč školy díky tomu, že se o dotacích nedozvěděly vůbec nebo prostě o ně nepožádají z důvodu technických překážek, nebude vyčerpáno nejméně 200 mil. Kč.

Dalším zdrojem informací je samozřejmě oficiální web SIPVZ MŠMT www.e-gram.cz. Vloni se angažující Jednota školských informatiků pak přes proklamované sliby, snad díky úzké spolupráci jejího vedení s odborem SIPVZ, žádnou pomoc školám letos nenabídla. Jako loni jsme ale opět svědky sporných výkladů pracovníků odboru SIPVZ k některým ustanovením, jde například o následující odpověď na otázku v článku Standard informačních a komunikačních služeb – dotazy a odpovědi:

Otázka: Jak si máme vysvětlit termín „počet přepočtených žáků“ a jakou hodnotu máme vyplnit do příslušného pole v žádosti?

Odpověď: Přepočtený počet žáků je něco podobného jako přepočtený počet pedagogických pracovníků na plný úvazek. Počtem přepočtených žáků se rozumí součet dětí, žáků a studentů všech součástí právnické osoby. Dílčí součty za jednotlivé součásti jsou ve výkonových (zahajovacích) výkazech ÚIV pro rok 2005/6, a to konkrétně:

  • mateřská škola (je-li součástí např. ZŠ) - výkaz S1-01, sloupec 3, rozdíl řádků 0304 a 0310 (neprav.). Je-li MŠ samostatná PO, žádá o částku 5000 Kč.

  • ZUŠ (je-li součástí např. ZŠ) - výkaz S24-01, řádek 0101, sloupec 2, děleno 10  (přepočteno vůči ZŠ - 30 hodin týdně). Je-li ZUŠ samostatná PO, žádá o částku 15000 Kč.

  • základní škola - výkaz S3-01, řádek 0301, sloupec 3,

  • střední škola

    • gymnázium a SOŠ - výkaz S7-01, řádek 0310, sloupec 2

    • SOU - výkaz S25-01, řádek 0310, sloupec 2

  • vyšší odborná škola - výkaz S10-01, řádek 0306, sloupec 3

  • konzervatoř - výkaz S9-01, řádek 0310, sloupec 2

  • jazyková škola - výkaz S18-01, řádek 16, součet sloupců 4, 7, 10, 22, 23, 24 

Otázka: Jak bude financována právnická osoba vykonávající činnost mateřské školy, základní školy a základní umělecké školy, která má v MŠ 100 dětí zapsaných jako celodenních a 15 dětí jako polodenních, 150 žáků ZŠ a 500 žáků ZUŠ?

Odpověď: jako ZŠ s přepočteným počtem žáků: 100(celodenních MŠ)+15(polodenních MŠ)+150(ZŠ)+500/10(ZUŠ)=315

Přitom na serveru e-gram.cz nalezneme i jiný výklad:

Samostatné právnické osoby vykonávající činnost MŠ nebo ZUŠ mohou požádat o dotaci na školu, ostatní druhy škol pak na žáka denního studia (podle zahajovacích výkonových výkazů UIV pro školní rok 2005/6). Má-li škola - právnická osoba více druhů škol (součástí), je dán počet žáků součtem za všechny součásti. Výše sazby na žáka je určena "nejvyšším" druhem školy, tedy je-li součástí odborná škola, použije IČ vyšší sazbu. Minimální hranice počtu žáků byla zvýšena na 150 žáků, takže všechny školy, které mají méně žáků mohou požádat „na 150 žáků“.

„Konkurenční“ komentář www.skoly.info je:

V případě, že se škola v posledních 4 měsících sloučila s jinou, započte do počtu žáků školy žáky obou původně samostatných právních subjektů (tedy pokud jedním ze sloučených subjektů nebyla MŠ či ZUŠ). Základní škole, která se sice se zanikající základní školou nesloučila, ale fakticky převzala po zaniklé škole k 1.1.2006 všechny žáky, doporučuje rovněž přisoučtovat počet žáků zaniklé školy (dle jejího zahajovacího statistického výkazu) k původnímu počtu žáků školy. Výše dotací pro skupinu 3 a 4 je normativní, odvozená od počtu žáků školy. Není však žák jako žák – dotační metodika určuje velmi přesně, který „počet žáků“ je pro výpočet výše dotace ten pravý.

Počtem žáků školy je tedy míněn:

  1. celkový počet žáků školy – právního subjektu s výjimkou žáků základní umělecké školy a dětí, navštěvujících mateřskou školu (pokud je ZUŠ či MŠ součástí právního subjektu); zkrátka děti v MŠ a žáci ZUŠ se do celkového počtu žáků nepočítají;

  2. jedná se pouze o žáky denní formy studia; žáci, studující v ostatní formách studia se do celkového počtu žáků nezapočítávají;

  3. nejde o aktuální stav počtu žáků, ale počet žáků školy, který škola vykázala na tzv. zahajovacích statistických výkazech v září, resp. říjnu roku 2005. Pozor – právní subjekt, který vykazoval loni žáky na více než jednom zahajovacím výkaze, bude počet žáků muset vysoučtovat z jednotlivých výkazů.

Zajímavý je i příspěvek Pavla Zeleného v diskusi na serveru www.maleskoly.info:

Bohužel se opakuje situace z roku 2005, kdy je něco stanoveno v metodickém pokynu, podepsaném ministryní školství, tedy v oficiálním předpisu MŠMT, a na webstránkách E-gram se objevuje výklad ve zřejmém rozporu s příslušným ustanovením metodického pokynu.

Ten totiž při výkladu pojmu "počet žáků" odkazuje na § 25 školského zákona, který:

  1. vůbec nehovoří o tom, co je přepočtený počet žáků, ale o tom, kdo je považován za žáka denního studia

  2. ale hlavně jednoznačně hovoří o tom, že žáci denního studia jsou termínem výhradně základního, středního a vyšší vzdělávání. Tedy nikoli předškolního či zájmového vzdělávání.

Přepočtený počet žáků je termín unikátní, platný pouze pro tuto metodiku, žádný jiný obecně závazný předpis jej nepoužívá. Co však hůř, termín není vysvětlen ani tímto metodickým pokynem. Skutečnost, že nějaký úředník vyvěsí na nějaký web nějaké své stanovisko je asi stejné, jako když jiný úředník, třeba i na stejném webu vyvěsí stanovisko jiné.

Další nelogičností je řešení dotací pro základní umělecké školy, které www.skoly.info komentuje takto:

Zdá se, že odbor SIPVZ Ministerstva školství základní umělecké školy dotovat jaksi neumí. Jen těžko zapomenout loňské lednové tahanice o to, zda ZUŠ mají či nemají nárok na paušální dotace, které byly nakonec ministerstvem elegantně ukončeny v rámci dodatečných dotací vybraným typům škol (květnové dotace).

V dotační metodice na rok 2006 pro změnu ZUŠ vypadly ze skupiny škol, které mají nárok na dotační podporu konektivity na Internet (tedy buď bezplatné připojení přes ČTc/KIVS nebo účelová dotace 35 tisíc Kč). To by samo o sobě nebylo nic zvláštního, kdyby tentýž odbor (a stejní autoři) v loňské „květnové“ metodice přidělení dodatečných dotací ZUŠkám výslovně nepodmínil právě žádostí o bezplatné připojení ZUŠ přes Český Telecom.

Toto „nedopatření“ je nyní hlavní příčinou, proč některé ZUŠ, které o bezplatné připojení přes ČTc v květnu loňského roku požádaly, stále nemají připojení instalované.

Ale nepřilévejme příliš oleje do ohně a doufejme, že se celý odbor SIPVZ a především odpovědný vedoucí oddělení 551 Projekty a metodiky Mgr. Radek Maca konečně chytí za nos a co nejrychleji, stejně jako loni, opět nečekaně závažné nedostatky stávajících metodik napraví. A doufejme, že to nebude jako loni nadvakrát!



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.