Jan Wagner: Portál veřejné správy nabízí zdarma problematické eLearningové kurzy

úterý 7. února 2006 ·

Na Portálu veřejné správy jsou od počátku letošního ledna k dispozici eLearningové kurzy převážně pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu testů ECDL. Letité kursy ovládání MS Windows 2000 a MS Office 2000 od společnosti GOPAS mají velmi spornou kvalitu a lépe na tom nejsou ani další kursy připravené Ministerstvem informatiky a společností Trask Solution. Selhala výběrová komise nebo na trhu nejsou žádné kvalitní eLearningové kursy? Nebo proč nebyly například využity výstupy z mezinárodního projektu BATCOS, financovaného z prostředků EU?

Portál veřejné správy www.gov.cz, provozovaný již více než dva roky Ministerstvem informatiky ČR (dále MI ČR), se za dobu od svého vzniku stal mnohokráte terčem oprávněné kritiky a bulvární média si doslova smlsla na trestním stíhání bývalého ministra informatiky Vladimíra Mlynáře, souvisejícím se zabezpečením jeho provozu. Situace MI ČR je v mnoha směrech podobná situaci v resortu školství, které svůj Školský vzdělávací a informační portál buduje již pět let. MŠMT a jím řízené organizace sice participují na obsahu Portálu veřejné správy, ale provozují několik desítek samostatných portálů či webových serverů. Podobně jsou ale na tom i další resorty. V rámci strategie rozvoje počítačové gramotnosti obyvatel ČR nyní MI ČR fušuje MŠMT do řemesla a nabízí na Portálu veřejné správy od počátku letošního ledna eLearningové kurzy pro získání základních počítačových znalostí v rozsahu testů mezinárodního standardu ECDL (European Computer Driving Licence), kurz o elektronickém podpisu a kurz Krok za krokem Portálem veřejné správy. Kurzy EDCL jsou zaměřeny na jednotlivé tematické oblasti od základních pojmů, správy souborů po textový editor, tabulkový kalkulátor, databáze, prezentace a práci s internetem a e-mailem.

Při testu provozu eLearningových kurzů jsem měl od samého počátku problémy. Po registraci do systému jsem místo e-mailu s přístupovým heslem dostal tento mail:

Automatická odpověď v nepřítomnosti: Zaregistrovan novy uzivatel http://82.208.50.193/edoceo/security/open!
Dobrý den, od 26. do 27. 1. jsem mimo kancelář. Všechnu připadnou komunikaci tedy prosím dočasně směrujte na kolegu Bureše (mbures@trask.cz)
S pozdravem
Adam Morávek

Samozřejmě, že jsem se na kolegu Bureše obrátil, ale nepochodil jsem, následující odpověď přišla po více než hodině a půl:

Dobrý den,
napište mi prosím, čeho přesně se týká Váš dotaz.
S pozdravem
Miroslav Bureš Project Manager Software Development
Trask solutions | www.trask.cz | www.edoceo.cz

Ve třetím e-mailu od kolegy Bureše jsem pak dostal následující radu:

Dobrý den,
pod Vaším jménem jsem Vás mezi uživateli nenašel.
Zaregistrujte se prosím znovu.

Za celou dobu se mne ale pan Bureš nezeptal ani na moje přihlašovací jméno a ani na zaregistrované jméno. Také popíral jakoukoli vadu systému, zde mu sice musím dát zčásti za pravdu, je totiž možné, že e-mail s heslem považoval můj poštovní server za spam. Došlý úvodní e-mail ale za normální nepovažuji. Třetí pokus o registraci s použitím jiného poštovního serveru nakonec vyšel. Po výběru kurzu jsem měl opět smůlu, kurzy EDCL totiž zřejmě nepracují v prohlížeči Mozilla (a asi i ve všech postavených na základu Gecko) a bohužel uživatele o tomto omezení nikde předem nikdo neinformuje. Orientace na jedinou platformu považuji za neodpustitelnou závadu. Zvláště v případu veřejných kursů MI ČR, jako by jeho úředníci zapomněli na na proklamovanou podporu open source a otevřených formátů, i na poměrně nedávnou kritiku při hodnocení jednostranně zaměřených učebních textů pro Národní program počítačové gramotnosti. V podpoře pro eDoceo je pak popis požadavků na klientský systém následující: operační systém MS Windows 95 a novější, MS Windows NT 4.0 a novější, MS Internet Explorer 5.5 a novější.

Ale vraťme se ještě k historii implementace eLearningových kurzů: dodavatel byl vybrán ve veřejné soutěži vyhlášené v září loňského roku. Předmětem nabídky mělo být zajištění e-learningových kurzů přístupných široké veřejnosti prostřednictvím Portálu veřejné správy, spočívající v pronájmu serveru, systému LMS nebo jiného systémového řešení a provozování 6 e-learningových kurzů, dále zajištění správy, provozu a údržby infrastruktury uchazečem. Nabídek se mnoho nesešlo, bylo jich pouhých šest, jako nejvýhodnější byla vybrána nabídka Trask solution s.r.o., která byla prakticky nejlevnější. Cena za absolvování jednoho kursu bez DPH je v rozmezí od 542,90 Kč při 6000 absolvovaných kursech po 25,60 Kč při 60000 absolvovaných kursech. Zprávu o uvedení do provozu naleznete na stránkách MI ČR.

Obsahu kursů jsem věnoval několik hodin a zde jsou některé informace o kurzech, moje postřehy a moje hodnocení v bodech:

  • je použit systém řízení výuky (LMS) eDoceo společnosti Trask solution ve verzi 3.5, kurz k ovládání prostředí studenta je k dispozici

  • v případě EDCL jde o sedm kursů od společnosti GOPAS, využívajících technologii Macromedia Shockwave (je nutná instalace plug-inu), pro ovládání MS Windows 2000 a MS Office 2000

  • některé kursy ECDL vznikly zřejmě již v roce 2001 (někde je datace na sejmutých obrazovkách z roku 2003 nebo 2004), kurzy Základní pojmy a Služby informačních sítí byly zčásti korigované, zůstalo v nich ale velké množství neaktuálních nebo i zavádějících informací

  • kurzy jsou neřízené bez účasti tutora

  • kurzy využívají animace pracovní plochy Windows a simulací některých pro výklad či autotesty potřebných funkcí MS Windows nebo Office ve virtuální pracovní ploše o velikosti 800x600 bodu v okně kurzu (simulace jsou samozřejmě funkčně omezeny, což může uživatele snadno zmást)

  • výklad kurzů EDCL je zobrazen v malém okně a zároveň čten

  • průchod kurzy ECDL je intuitivní, k dispozici jsou v lekci jen tlačítka pro pohyb o jednu stránku vpřed či vzad, přesun o několik stran přímo možný není

  • u jednotlivých lekcí jsou uvedena cvičení na reálném počítači

  • obsah lekcí někdy neodpovídá názvu, například v lekci o využití Hlavního panelu je podrobně probíráno ovládání Kalkulačky

  • výukové texty jsou strohé a často opomíjejí alternativní možnosti

  • příliš často je třeba klepnout na tlačítko Vpřed po každé větě výkladu, okénko pro výkladový text je stále velmi malé, jen výjimečně je výkladový text přímo na ploše

  • převládající metoda výuky je „výchova cvičené opice“, chybí snaha problematiku vysvětlit

  • v textech jsou systematické pravopisné chyby (použití prvního velkého písmene u osobních zájmen) i chyby typografické (jednopísmenné předložky na koncích řádků), často chybí interpunkce

  • výklad komprimace využívá WinZip v anglické verzi (jde o shareware v ceně licence asi 1000 Kč) a WinRAR v české verzi (jde opět o shareware v ceně licence asi 1100 Kč), jak je uživatel získá, kurz neřeší

  • ve výkladu komprimace chybí jakákoli zmínka o formátech, které nemá smysl komprimovat, protože již nativně komprimované jsou

  • výklad o počítačových virech využívá program AVG 7.0, opět není řešeno, jak ho uživatel získá

  • průběh a výsledek cvičení nejsou nijak kontrolovány

  • výkladové texty z kurzů není možné vykopírovat

  • kurz o elektronickém podpisu je jednoduchá slide-show s nenápaditými animovanými dialogy tutora s žákem

  • v kurzu o elektronickém podpisu jsem zjistil nepříjemnou chybu grafického uživatelského rozhraní, formuláře pro hodnocení kurzu a komunikaci se správci mají umístěné tlačítko pro odeslání zcela vlevo dole, tvůrce ignoroval možná už tři desetiletí staré pravidlo, že se takovéto tlačítko v okně umísťuje VPRAVO dole, několikrát jsem automaticky klepl na tlačítko Zpět, než jsem tento žertík odhalil… Dodržování zásad pro GUI (nejen MS Windows) a využití terminologie operačního systému je snad základem pro jakoukoli aplikaci či kurz.

  • po několika desítkách procházením stránkami kurzu o elektronickém podpisu sem a tam, jsem ho měl vyhodnocen jako absolvovaný, žádní kontrola průchodu se nekoná

  • na závěr je podle důkladnějších a trpělivějších testerů zkouška ze znalostí celého kurzu ve formě testu s výběrem správných odpovědí, které jsou při každém procházení testu náhodně promíchány

  • složit ECDL testy on-line nejde

  • k dispozici je v LMS i Diskuse a Podpora, za měsíc provozu je v diskuzi jen zhruba patnáct příspěvků uživatelů

Nebudu unavovat výčtem dalších poznatků či nedostatků. Kvalitu všech kurzů hodnotím velmi slabou dostatečnou. Vyzkoušejte si kurzy sami a v komentářích k článku připojte i vaše hodnocení!

Nabídka eLearningových kurzů pro veřejnost ze strany MI ČR je jistě správným krokem, je ale otázkou, zda ho kvalita kurzů příliš nedegraduje. Pokud budou mít uživatelé pocit, že jim kurzy mnoho nedávají (a o tom jsem bohužel přesvědčen), může být dopad spíše kontraproduktivní.

Smutné je, že v ČR existuje řada podobných kurzů, často i bezplatně dostupných díky jejich vzniku za financování z veřejných prostředků. Rozsáhlá sada kurzů vznikla v mezinárodním projektu Development & Piloting of Basic On-Line Training Courses (BATCOS) v rámci programu Leonardo da Vinci z nemalých prostředků Evropské unie. Tento projekt byl ukončen v listopadu 2003 a řada škol obdržela CD-ROM s těmito kurzy zdarma od jednoho z řešitelů, Západočeské univerzity v Plzni. Pokud to „odborníci na eLearning“ z MI ČR či jeho výběrové komise netuší, tak stačí použít vyhledávač či prohlédnout anotace z odborných konferencí. Zajímavý přehled obsahu vytvořených kurzů BATCOS si můžete stáhnout ve formátu PDF (110 kB), porovnání s rozsahem kurzů GOPAS vyzní jednoznačně.

Na moje připomínky k didaktice, obsahu a gramatickým chybám v Diskusi reagoval po pěti dnech Vladimír Adamovský ze společnosti Gopas takto:

Dobrý den, probíraná látka byla volena podle osnov originálních testů ECDL. Při přípravě kurzů děláme maximum pro odstranění všech gramatických chyb, ale při rozsahu kurzů je téměř nemožné všechny chyby podchytit, třebaže kurzy procházejí několika nazávislými testy. Pokud najdete v kurzech nějakou nepřesnot, rádi bychom se o ní dozvěděli, abychom mohli kurzy ještě vylepšit. V současné době vyvíjíme novou verzi kurzů ECDL, se kterou, jak věřím, budete plně spokojen.

Vzhledem ke stáří kurzů se o jeho vysvětlení o nemožnosti podchycení gramatických chyb při rozsahu kurzů dá pochybovat, ostatně, kolik je v kurzech čistého textu? O didaktické bezradnosti autorů, kteří kurzy vytvořili podle osnov originálních testů ECDL, pak není pochyb.

Zajímavá je rovněž odpověď Aleš Musila z Gopasu na výtku k nefunkčnosti kurzů mimo prohlížeč MS Internet Explorer (mimochodem, jeden z účastníků diskuze hlásil funkčnost kurzů v Opeře):

Dobrý den, v současné době nabízíme řešení kurzů, které jsou plně integrované do prostředí eDocea, a tudíž nejsou závislé na typu prohlížeče, resp. pouze vyžadují nainstalovaný Shockwave Plugin pro ten který prohlížeč.

Co tím chtěl autor říci?! Asi to, že novější kurzy o elektronickém podpisu a Portálu veřejné správy jsou multiplatformní, tyto kursy však nebyly předmětem výběrového řízení.

Na moje dotazy ohledně výběru kurzů a hodnocení jejich didaktiky mi odpověděla také Klára Volná, tisková mluvčí MI ČR:

Je samozřejmé, že "didaktická úroveň kurzů", jak píšete, byla součástí hodnocení výběrové komise, jinak by to ani nešlo. Kurzy jsou připraveny podle aktuální metodiky QTB ve verzi 4.0, která byla představena na jaře loňského roku. Jsou určeny pro všechny, kteří budou mít chuť to zkusit a připravit se například na složení zkoušky ECDL. Je to výsledek výběrového řízení a první krok k širší nabídce bezplatných kurzů pro veřejnost. Kritikám a připomínkám se rozhodně nebráníme. Uživatelské hodnocení nedávno zveřejnil například server zive.cz http://www.zive.cz/h/Uzivatel/Ar.asp?ARI=127825.

Autora zmíněného článku o kurzech ze serveru Živě, Jana Šindeláře, si dovolím pro porovnání našich hodnocení ocitovat:

Samotné kurzy jsou pak díky využití názorných obrázků a mluveného slova poměrně názorné, ale jejich pedagogickou úroveň si netroufám hodnotit. (…)

Příznivce otevřených standardů a open-source zřejmě nepotěší fakt, že všechny kurzy jsou postaveny na aplikacích firmy Microsoft. Například při volbě kurzu Textový editor tak bude výuka i test postaven na Wordu (zde konkrétně verzi 2000). Vyloženě na nervy pak mohou jít odpůrcům Microsoftu i takové detaily, že při výkladu látky o Internet Exploreru je shodou okolností na obrázku okna Exploreru načtena stránka Microsoftu.

Celý systém jako takový je poměrně jednoduchý a pro začínající uživatele zřejmě dostatečně přehledný. Co se samotných kurzů týče, jistě jim lze vytknout přílišnou orientaci na produkty Microsoftu. Na druhou stranu se právě s těmito aplikacemi setkají začínají uživatelé nejčastěji a pro ně jsou kurzy určeny. Určitě je také chvályhodné, že jsou tyto kurzy dostupné zdarma prostřednictvím Portálu veřejné správy.

Určitě by ale bylo také dobré kurzy poněkud aktualizovat (výklad je postaven na Office 2000 a Windows 2000), aby více reflektovaly aktuální stav a také alternativy, které zde kromě aplikací od Microsoftu existují. Celkově tedy lze zhodnotit tento počin Ministerstva informatiky pozitivně, ale bral bych to spíše jako první krok k daleko širší nabídce kurzů a jejich novým verzím.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.