Pololetí je na základních školách spojeno nejen s klasifikací, ale současně i se zápisem žáků do budoucích prvních ročníků. Jde událost, na kterou se školy i rodiny dopředu připravují. Prvý kontakt budoucích školáku se školou může významně ovlivnit jejich vztah ke škole a učení vůbec. Bezvýznamná není role rodičů, kteří by měli dítěti vysvětlit smysl a význam nástupu do školy, jako prvý samostatný krok malého človíčka do života.
Datum zápisu by se nikdy nemělo stát pro budoucího školáka strašákem, zkouškou jeho schopností, testem osobnostního vývoje. Vyhrožovat dítěti způsobem: Však ona tě škola naučí…, může pokřivit vztahy dítěte ke škole na počátku jeho školní docházky. Také přehnaná domácí příprava na zápis, jako je učení řady čísel, písmen abecedy, je zbytečná a jeví se jako nevhodná a škodlivá. Samotný akt zápisu by měl být pro budoucího školáka mimořádnou událostí, spíše rodinnou a společenskou slavností. Dítě by si tímto okamžikem mělo uvědomit, že je poprvé přijímáno do společnosti samostatných a ceněných lidí. Nejlepší přípravou na zápis v rodině je proto vytvoření atmosféry příjemného očekávání, zdůraznění skutečnosti, že vstupem do školy se dostane na vyšší stupeň uznání a postavení v rodině i v životě. Zápis je k tomu sice nezbytným, ale spíše slavnostním úvodem.
Dítě by se „svůj den zápisu“ mělo oprávněně těšit. Dopředu znát jeho datum, hodinu a školu, kam k zápisu půjde. Od rodičů by mělo předem vědět, co se od něj očekává a jak se má chovat. A pokud přeci jen chtějí pro úspěch prvého kontaktu dítěte se školou něco konkrétního předem udělat, pak zkontrolujeme, zda umí sám sebe představit, zná přibližně svoji adresu, umí pojmenovat svoji oblíbenou hračku, případně s ním zkusíme nakreslit nějaký jednoduchý obrázek. Stačí s ním zopakovat nějakou krátkou básničku nebo písničku. Dlouhodobě bychom se měli zaměřit na to, zda dítě zvládá základní návyky sebeobsluhy při oblékání, udržování svých věcí v pořádku a čistotě. To vše se mu bude ve škole určitě hodit víc než donesené znalosti, kterými bude ohromovat spolužáky i učitele.
Na přijetí budoucích školáků se chystají i základní školy. Zápis provádějí nezkušenější učitelky, pokud je to již známé tak nejlépe budoucí třídní učitelka zapisovaných žáků. Koná se ve slavnostně vyzdobené třídě. Nechybí drobné dárečky vyrobené žáky vyšších tříd nebo školní družiny. Na naší škole jsme upustili od kdysi módních testů školní zralosti a zápis je veden formou neformálního rozhovoru učitelky se žákem, za přítomnosti rodičů. Získané údaje o žákovi, jeho bydliště jsou prvá data získaná školou o budoucím žákovi, která se po zápisu ukládají k elektronickému zpracování v administrativě školy. Vlastní pohovor se žákem je veden k zjištění jeho schopností komunikace, správné výslovnosti a základních dovedností. Zápisu je u nás věnováno celé odpoledne všedního dne, jinde dělají zápis často o víkendu, podle místních podmínek a tradice. Rodiče přicházejí s dětmi k zápisu jak jim to časově i místně vyhovuje. Jeho délka se liší schopnostmi a zájmem dětí i rodičů, ale nepřesáhne zpravidla 20 minut času.
Potud je vše normální, každoročně neopakující situace, příliš se nelišící škola od školy. V něčem se však zápisy posledních let přeci jen začínají měnit. První významnou změnou je, že rodiče s nástupem svých dětí do školy nespěchají. Snaha zapsat dítě před zákonem daným věkem se dnes již téměř nevyskytuje. Naopak, přibývá odkladů nástupu do školy z nejrůznějších důvodů. Odklad školní docházky většině dětí prospěje a je vhodný u dětí zdravotně hendikepovaných, s diagnostikovanými poruchami vývoje osobnosti, z rodin sociálně méně přizpůsobivých. Naopak tam, kde je vývoj dítěte normální, je odklad zbytečný a pro jeho další vývoj se jeví jako škodlivý.
Dalším jevem projevujícím se v souvislosti se zápisem v období posledních let je boj o žáka. V souvislosti s klesající populací, nastupuje do škol každým rokem méně žáků. Mnohé školy bojují doslova o přežití. A to nejen školy venkovské-málotřídní, ale dnes i městské úplné základní školy. Začíná růst konkurence mezi školami. Je tomu tak v místě, kde je víc škol a rodiče si mohou mezi školami vybírat. Myslím si, že je to dobře, protože každá škola se musí snažit nabídnout rodičům a jejich dětem vedle výuky i určitý nadstandard. Něco, čím se odlišuje od ostatních škol v okolí. Která to nedokáže, bude mít nedostatečný počet zapsaných žáků a tím i tříd. Nebude naplňovat úvazky učitelů a nastupuje tím nebezpečnou cestu svého postupného zániku.
V tomto školním roce jsme právě ze strany škol, kterým hrozí omezení počtu tříd a v budoucnu sloučení nebo zánik, zaznamenali nátlak na rodiče budoucích žáků, aby své děti zapsali do 1. třídy právě na jejich školu. Zástupci školy dokonce po večerech obcházejí rodiny budoucích žáků a nabízejí jejich dětem výhodné dopravní spojení a moderní způsoby výuky, zajímavou a atraktivní mimoškolní činnost. Potud je takový přístup legální a ke konkurenčnímu prostředí prostě patří. Dostaly se k nám ale informace, že těm rodičům, kde leze předpokládat u dětí problémy s učením je slibováno, že jejich dítě projdou školní docházku i v případě, že bude mít s učením problémy. Je s podivem, jak může škola dopředu dát rodičům takovéto záruky. Zvláště když jde o dítě z rodiny, kde je starší sourozenec ve speciální škole a je předpoklad, že potíže s učením bude mít jeho mladší sourozenec – nastupující školák.
Zápis do 1. třídy je významnou událostí v životě každé rodiny, ale i školy. Největší význam má pro samotného předškoláka, protože zápisem je předznamenán jeho nástup do školy. Udělejme vše pro to, aby byl zápis akt opravdu slavnostní a důstojný. Nedopusťme, aby se stal příležitostí k přetahování o žáka mezi školou a rodinou, nebo mezi školami navzájem.
Oldřich Suchoradský
0 comments:
Post a Comment