Národní ústav odborného vzdělávání a Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR zahájily práci na novém systémovém projektu ministerstva školství VIP Kariéra, který je realizován s podporou Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Celkové náklady budou činit více jak 120 milionů korun. Projekt by měl podstatně přispět ke zvýšení celkového standardu služeb pedagogicko-psychologického a kariérového poradenství na školách a vytvořit podmínky pro jeho udržení a další rozvoj.
Žákům ZŠ i SŠ chybí informace, které nutně potřebují nejen při volbě profesní dráhy, ale také k řešení problémů spojených se špatným prospěchem i s výchovnými komplikacemi. Tyto problémy často vedou k předčasnému odchodu žáka ze školy a posléze k velmi problematickému uplatnění na trhu práce. Kvalitnější pedagogicko-psychologické a kariérové poradenství pomůže těmto situacím předcházet a přispěje ke snazšímu začlenění zdravotně či sociálně znevýhodněných žáků.
Řešiteli systémového projektu VIP – Kariéra jsou Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR (IPPP ČR) a Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV). IPPP ČR se zabývá vytvářením a službami školních poradenských pracovišť (ŠPP) a prezenčním vzděláváním pedagogických a poradenských pracovníků, kteří působí na školách zapojených do projektu. NÚOV vybuduje integrovaný Informační Systém o uplatnění Absolventů škol (ISA) a nabídne pedagogům vzdělávání v oblasti kariérového poradenství formou elearningu.
ŠPP - Školní poradenská pracoviště
V rámci projektu VIP Kariéra pracují od 1. 9. 2005 na 99 školách v ČR školní poradenská pracoviště tvořená školním psychologem a/nebo školním speciálním pedagogem, výchovným poradcem, školním metodikem prevence a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy jako jsou třídní učitelé, učitelé výchov, učitelé-metodici či asistenti pedagogů.
Cílem této komponenty projektu je zajistit poskytování psychologických a speciálně pedagogických služeb ve školách, vytvořit a ověřit strategie školních poradenských služeb, modely školních poradenských pracovišť a systém jejich koordinace se službami specializovaných poradenských zařízení. Školní poradenská pracoviště budou po 3 roky poskytovat své služby všem žákům zapojených škol i jejich rodičům a pedagogicko-psychologickou podporu jednotlivým učitelům a pedagogickým sborům. Součástí projektu je také rozsáhlá metodická pomoc zapojeným školám a zavedení stálé konzultační služby k problematice školních poradenských služeb. Výsledky projektu pomohou dalším školám při budování školních poradenských pracovišť a poskytování služeb pedagogicko-psychologického a kariérového poradenství.
Hlavní cíle:
· přiblížení poradenských služeb psychologů a speciálních pedagogů žákům a učitelům škol,
· zkvalitnění podpory integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
· vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve školách,
· omezení školní neúspěšnosti a předčasných odchodů žáků ze vzdělávání,
· provázání služeb kariérového poradenství s kariérovým vzděláváním a poskytováním kariérových informací.
Aktivity:
· vytvoření a zahájení činnosti školních poradenských pracovišť,
· poskytování školních poradenských služeb,
· odborná a metodická podpora školním poradenským službám,
· vyhodnocení změn v diagnostickém a poradenském systému ve školách zapojených do projektu.
· odborná a metodická podpora školním poradenským službám (intervence a supervize ŠPP v jednotlivých zapojených školách, odborná podpora managementu zapojených škol, metodické semináře pro školní psychology, školní speciální pedagogy, výchovné poradce, školní metodiky prevence a poradenské týmy zapojených škol, webová platforma pro metodickou pomoc zapojeným školám a podporu výměny zkušeností mezi nimi, tištěné a elektronické metodiky apod.),
· monitorování a dílčí evaluace činností školních poradenských pracovišť,
· vyhodnocení změn v diagnostickém a poradenském systému ve školách zapojených do projektu.
NÚOV
0 komentářů:
Okomentovat