Ivan Zíka: Kurzy o tvorbě školních vzdělávacích programů a RVP 3.: Dálkový kurz Pozitivní změny ve vyučování občanského sdružení SSP

pátek 6. ledna 2006 ·

Minulé dva díl seriálu se věnovaly kurzům, kdy je proškolen pouze jeden učitel se sborovny jako v projektu Koordinátor, a kurzům pro celé sborovny, které nabízí například občanské sdružení Kritické myšlení, ale i další instituce. Poslední typ kurzů reprezentuje dálkové kurzy, které se kupodivu v Čechách příliš neuplatňují. Jako dříve uvedené kurzy má i dálková forma studia své výhody a nevýhody.

Celý název zní Pozitivní změny ve vyučování – dálkový kurz (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a tvorba školního vzdělávacího programu), což je až barokně rozmáchlý titul… Tento kurz trvá čtyři měsíce a pořádá ho občanské sdružení SSP.

Pokud se škola do kurzu přihlásí, obdrží v prvním měsíci CD, které si mohou učitelé nainstalovat na počítače ve škole i doma. Následují 3 aktualizace, vždy po měsíci, které škola dostane prostřednictvím e-mailu. Kurzem tedy prochází celá sborovna jako v případě kurzů Kritického myšlení. Jednotliví učitelé ale mohou studovat samostatně, i když opět ve svém volném čase, buď ve škole (o přestávkách?) nebo doma. Protože samostatnou prací nemůže žádný ŠVP vzniknout, jsou součástí kurzu nejen úkoly pro jednotlivé učitele, ale také tipy a úkoly pro celou sborovnu nebo speciální týmy pedagogů.

Výhodou CD, například oproti knize, je, že může obsahovat řadu rozsáhlých příloh, čehož autoři bezezbytku využili a CD zaplnili 150 MB informací. Na jednom místě tak studující najde veškeré potřebné materiály, nebo alespoň odkazy na ně, pokud jsou k dispozici na internetu. Studium probíhá tradičně. Účastník studuje materiály, případně plní zadané úkoly. Které z úkolů splní, může určit koordinátor tvorby ŠVP, nebo sám účastník kurzu. Autoři kurzu žádné úkoly nevyhodnocují. Zpětná vazba je tedy zcela ponechána v rukou školy. Název kurzu ukazuje, že cílem není pouze tvorba ŠVP, ale především zavedení pozitivních změn do výuky.

První sada lekcí dodávaná na CD obsahuje základní informace o kurikulární reformě, což kvituji s povděkem, neboť doposud tyto informace z oficiálních míst nezazněly! Dále se zabývá důležitými dokumenty, které s reformou souvisejí. Od Zelené a Bílé knihy až po RVP a ŠVP. Věnuje se i dokumentům opomíjeným, jakými jsou dlouhodobé záměry rozvoje vzdělávání. Další část se zaměřuje na zdroje informací o reformě, například odbornou literaturu nebo internetové stránky. Poslední dvě části už jsou praktické a obsahují tipy, které týmy ve škole zřídit a které nové funkce ustavit v souvislosti s tvorbou ŠVP. Součástí kurzu je též harmonogram tvorby ŠVP.

Výhodou dálkového kurz je, že ho může studovat neomezený počet učitelů. Není tedy limitován počtem lektorů jako v případě kurzů Kritického myšlení. Rovněž nedochází k rozkolísanosti v kvalitě lektorů jako v projektu Koordinátor. Na druhou stranu může být problém všechny učitele vtáhnout do studia. Nestojí nad nimi totiž žádný lektor. Dobrý koordinátor tvorby ŠVP by to ovšem měl zvládnout. Především koordinátorům tvorby ŠVP může kurz velmi pomoci, protože změny a činnosti, které by jinak koordinátor prosazoval sám, zaštiťuje v kurzu neosobní autorita. „Co je psáno, to je dáno,“ říká se a tento psychologický moment může být velmi významný. Do kurzu a zároveň tvorby ŠVP lze tak zapojit všechny učitele školy.

Za klad můžeme považovat i cenu kurzu, která činí 4000 korun bez ohledu na velikost pedagogického sboru. Srovnáme-li cenu s kurzem Kritického myšlení, vychází při počtu 24 učitelů cena na jednoho účastníka 167 korun, je tedy desetkrát levnější. To už je částka, na kterou se opravdu mohou složit i ti nejchudší učitelé, co musí šetřit i na jídle… Hodinovou cenu nelze vypočítat, protože absolvování čtyřměsíčního kurzu bude trvat každému z účastníků jinak dlouho. Spočítejme si ale cenu zapojení 2400 škol, se kterými počítá projekt Koordinátor – 9,6 milionů korun, to je vzhledem k 55 milionům Koordinátora skoro šestkrát méně. Místo jednoho učitele ze školy ale tyto náklady zahrnují celý pedagogický sbor!

Stejně jako Kritické myšlení je i SSP občanské sdružení, takže investované peníze se vracejí do školství a nepohltí je jako v případě Koordinátora snídaně, svačiny, obědy a večeře pro účastníky kurzů. Reklamní slogan uvádí, že jde o „nejpodrobnější kurz k RVP a ŠVP v Čechách“. Ve skutečnosti jde o jediný dálkový kurz, který je v současné době k dispozici, takže nemá ve své oblasti žádnou konkurenci. Jakékoliv nej pro něj tedy musí zákonitě platit. Co platí stoprocentně je, že jde o kurz nejlevnější.

Na závěr své minisérie článků bych rád dodal, že každý z uvedených typů kurzů má své klady i zápory. Všechny uvedené typy se vhodně doplňují a podávají plastický obraz o právě probíhající kurikulární reformě. V současném informačním vakuu je každá informace i zkušenost dobrá, takže pokud absolvujete všechny tři kurzy, rozhodně nic nezkazíte!



Ivan Zíka

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.