V tomto školním roce již potřetí realizuje Ústav pro informace ve vzdělávání – Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (ÚIV – CERMAT) pilotní projekt ministerstva školství Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd základních škol. Program je součástí systémového projektu Kvalita I finančně podporovaného z ESF (Evropského sociálního fondu).
Program hodnocení v 9. třídách si klade za cíl ověřit prostřednictvím jednotných testů, jaké znalosti a dovednosti si osvojil žák na konci povinné školní docházky v matematice, českém jazyce a studijních dovednostech. Testy jsou zadávány a vyhodnocovány za podmínek, které dávají možnost porovnávat výsledky žáků a škol. Účast škol v projektu je dobrovolná a probíhá zdarma. Tyto testy mohou být jedním z hodnotících kritérií při přijímacích zkouškách na střední školu.
PILOTNÍ PROJEKTY
V roce 2004 proběhlo plošné testování žáků 9. tříd v Karlovarském kraji. Do projektu se zapojilo všech 74 základních škol s 9. ročníky v Karlovarském kraji, tj. 139 tříd; celkem se testování zúčastnilo 2 783 žáků. V roce 2005 se účastnil testování žáků 9. tříd Pardubický, Liberecký a Karlovarský kraj. Přihlásilo se celkem 307 z 315 základních škol, tj. 12 680 žáků.
Celkové náklady projektu včetně režijních nákladů pracoviště činily 1 016 858 Kč, náklady na jeden testový sešit pak cca 30 Kč. Projekt byl financován v roce 2005 částečně z ESF, v roce 2006 bude zcela hrazen z ESF.
PRŮBĚH TESTOVÁNÍ
V rámci projektu byly žákům 9. ročníků základních škol zadány tři testy a žákovský dotazník. Testy byly zaměřeny na tyto oblasti: matematické dovednosti, dovednosti v českém jazyce a studijní dovednosti. Dotazník vyplňovali žáci na závěr testování, jeho prostřednictvím byly získány informace jednak o motivaci žáků ke studiu na střední škole určitého zaměření, jednak o faktorech ovlivňujících aktuální úroveň znalostí a dovedností žáků v jednotlivých předmětech.
Testy, včetně žákovského dotazníku, zadával ve třídě vyškolený učitel dané základní školy, který ovšem nevyučuje testované předměty, tj. český jazyk a matematiku. Testy z matematiky obsahují otevřené úlohy, které umožňují posoudit komplexněji dovednosti žáka.
V den testování byla pracovníky CERMATu a zástupci odborů školství krajských úřadů provedena v náhodně vybraných školách kontrola průběhu testování a dodržování pokynů k zajištění objektivních podmínek.
VÝSTUPY Z PROJEKTU
Každá ze škol, která se do projektu Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd základních škol přihlásila, obdržela z CERMATu výsledky svých žáků. Výstupy obsahovaly velké množství údajů o tom, jak žáci řešili jednotlivé testy. Souhrnné výsledky prezentované v materiálu zaslaném jednotlivým školám se týkaly dané školy jako celku a byly určeny pro vyučující. Výsledky ukazují, jak v testování dopadli žáci dané školy a jaké bylo jejich umístění mezi ostatními žáky z celého kraje.
Pro všechny zúčastněné žáky připravil CERMAT individuální osvědčení. Tato osvědčení informují konkrétní žáky o jejich výkonech při řešení testů včetně jejich umístění mezi zúčastněnými žáky z dané školy i v rámci celého kraje.
Součástí výstupů jsou rovněž odborné semináře pořádané CERMATem pro ředitele ZŠ a SŠ .
Odborům školství krajských úřadů byly zaslány nejprve první základní souhrnné výsledky o rozložení úspěšnosti žáků v jednotlivých testech podle zúčastněných krajů.
Později kraje také obdržely souhrnnou zprávu o projektu a pro ministerstvo školství CERMAT vypracoval závěrečnou zprávu.
Bližší informace o projektu Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd včetně ukázek testových úloh z jednotlivých předmětů naleznete na http://www.cermat.cz.
CERMAT
0 komentářů:
Okomentovat