Vaňková Hana PaedDr CSc: Člověk a svět práce - podněty pro tvorbu koncepce

Friday, December 2, 2005 ·

Ve svém příspěvku představujeme aktuální vzdělávací dokument Standards for Technological Literacy (Standardy všeobecného technického vzdělávání), který byl vytvořen odborným týmem v USA jako reakce na potřebu zprostředkovat  dětem a mladým lidem proměnlivý svět práce a techniky. Předložené americké standardy jsou inspirativním příkladem reformace všeobecného technického vzdělávání. Nabízíme alespoň letmé nahlédnutí do jejich cílů a obsahů.

Významným a zásadním východiskem pro plánování nového pojetí této vzdělávací oblasti je fakt, že technika, jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spjata s tvůrčí pracovní činností člověka. Nikdo jiný, než právě člověk byl, je a bude hlavním iniciátorem veškerých technologických inovací a změn, které stále intenzivněji vstupují do profesního i soukromého života dospělých i dětí a zpětně ovlivňují jejich postoje, hodnoty, psychické i fyzické zdraví, jednání a životní styl.

Domníváme se, že nová koncepce má vycházet z konkrétních životních situací dětí, které se setkávají s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách. Každodenní život přináší dětem množství nových informací, nejrůznějších problémů, praktických aktivit i úkolů, které jim lze ve škole zprostředkovat v integrované podobě např. prostřednictvím modelových situací. Praktická tvořivá činnost pracovního charakteru je nezbytná pro zdravý a přirozený vývoj dětí, protože jim dovoluje autentické a objektivní poznávání okolního světa a navíc jim přináší příjemné pocity, potřebnou sebedůvěru, možnost seberealizace, nové postoje a hodnoty ve vztahu k lidem, jejich práci, technice a životnímu prostředí.

Takovému pojetí je velmi blízká i např. anglická koncepce technicky orientovaného předmětu - Technology Education. Podobně je zaměřena také nedávno publikovaná americká koncepce, kterou alespoň stručně představíme v následující kapitole.

Základní informace o americkém projektu

V této části představíme vývoj vzdělávacího dokumentu, jeho hlavní záměry a zkrácenou verzi jeho obsahové struktury. Dokument,který nese název - Standards for Technological Literacy, volně přeloženo do češtiny - Standardy pro všeobecné technické vzdělávání, je výsledkem dlouhodobé systematické spolupráce odborníků v rámci výzkumného projektu realizovaného v průběhu let 1994 - 2000. Jeho realizace probíhala v několika etapách. Prvním krokem byl přípravný projekt „Technology for all Americans“, který se uskutečnil ve dvou fázích v letech 1994 – 1997. Jeho cílem, bylo vytvořit první návrh vzdělávacího dokumentu a předložit výsledky veřejnosti k diskusi. Na základě připomínek byl návrh několikrát přepracován a znovu předložen k veřejné diskusi. V roce 2000 byly hotové standardy publikovány v USA a my jsme se s ním seznámili v roce 2004 prostřednictvím německého překladu pod názvem: Standards fur eine allgemeine technische Bildung.

Následující informace pocházejí z této publikace.



Vaňková Hana PaedDr CSc

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.