Ve svém příspěvku představujeme aktuální vzdělávací dokument Standards for Technological Literacy (Standardy všeobecného technického vzdělávání), který byl vytvořen odborným týmem v USA jako reakce na potřebu zprostředkovat dětem a mladým lidem proměnlivý svět práce a techniky. Předložené americké standardy jsou inspirativním příkladem reformace všeobecného technického vzdělávání. Nabízíme alespoň letmé nahlédnutí do jejich cílů a obsahů.
Významným a zásadním východiskem pro plánování nového pojetí této vzdělávací oblasti je fakt, že technika, jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spjata s tvůrčí pracovní činností člověka. Nikdo jiný, než právě člověk byl, je a bude hlavním iniciátorem veškerých technologických inovací a změn, které stále intenzivněji vstupují do profesního i soukromého života dospělých i dětí a zpětně ovlivňují jejich postoje, hodnoty, psychické i fyzické zdraví, jednání a životní styl.
Domníváme se, že nová koncepce má vycházet z konkrétních životních situací dětí, které se setkávají s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách. Každodenní život přináší dětem množství nových informací, nejrůznějších problémů, praktických aktivit i úkolů, které jim lze ve škole zprostředkovat v integrované podobě např. prostřednictvím modelových situací. Praktická tvořivá činnost pracovního charakteru je nezbytná pro zdravý a přirozený vývoj dětí, protože jim dovoluje autentické a objektivní poznávání okolního světa a navíc jim přináší příjemné pocity, potřebnou sebedůvěru, možnost seberealizace, nové postoje a hodnoty ve vztahu k lidem, jejich práci, technice a životnímu prostředí.
Takovému pojetí je velmi blízká i např. anglická koncepce technicky orientovaného předmětu - Technology Education. Podobně je zaměřena také nedávno publikovaná americká koncepce, kterou alespoň stručně představíme v následující kapitole.
Základní informace o americkém projektu
V této části představíme vývoj vzdělávacího dokumentu, jeho hlavní záměry a zkrácenou verzi jeho obsahové struktury. Dokument,který nese název - Standards for Technological Literacy, volně přeloženo do češtiny - Standardy pro všeobecné technické vzdělávání, je výsledkem dlouhodobé systematické spolupráce odborníků v rámci výzkumného projektu realizovaného v průběhu let 1994 - 2000. Jeho realizace probíhala v několika etapách. Prvním krokem byl přípravný projekt „Technology for all Americans“, který se uskutečnil ve dvou fázích v letech 1994 – 1997. Jeho cílem, bylo vytvořit první návrh vzdělávacího dokumentu a předložit výsledky veřejnosti k diskusi. Na základě připomínek byl návrh několikrát přepracován a znovu předložen k veřejné diskusi. V roce 2000 byly hotové standardy publikovány v USA a my jsme se s ním seznámili v roce 2004 prostřednictvím německého překladu pod názvem: Standards fur eine allgemeine technische Bildung.
Následující informace pocházejí z této publikace.
Vaňková Hana PaedDr CSc
0 komentářů:
Okomentovat