Blíží se Vánoce a Nový rok, doba odpočinku a přemýšlení nad novými předsevzetími do dalšího života. V následujících řádcích předkládám několik námětů k zamyšlení.
Každý z nás (nebo alespoň) většina z nás se snažíme být vzorem pro naše žáky. Každý jsme jiný, a tak působíme na žáky různě. Snažíme se je ovlivňovat v oblasti psychické, morálně-etické, osvětově-vzdělávací, vědecko-technické, právně-kriminologické, kulturně-historické, všeobecně politické a religiózní, v oblastech biologicko-medicínských a mnoha dalších.
Myslíme však sami na sebe a na svůj životní styl, kterým také žáky ovlivňujeme.
Na následujících řádcích Vám představím model zdravého životního stylu a ponechám na Vás, do jaké míry se s ním ztotožňujete, pracujete na něm, a jak Vás ovlivňuje.
Zdravý způsob života se soustřeďuje na tyto okruhy:
I. Životní rytmus – poměr pracovní činnosti a odpočinku, fyzické a psychické zátěže. Problematická záležitost ve školství. Denní režim nám určují vyučovací hodiny, nikoli fyziologické potřeby. Často je naše práce jednotvárná – buď pouze psychická a nebo u menšiny pouze fyzická.
II. Pohybový režim – aktivní a pravidelná tělesná kultura. Aktivní tělesnou kulturou se nerozumí provozovat závodně box, nebo běhat maraton. Můžeme tím chápat i jízdu na kole, zaplavat si, jít na procházku, okopávat zahrádku, …
Co vše nám dává pohyb:
-
Posílí Váš kardiovaskulární systém a tím sníží rizika infarktu myokardu, mozkové mrtvice atd.
-
Příznivým působením na metabolismus krevních tuků (obzvláště cholesterolu) cvičení napomáhá snižovat i riziko vzniku aterosklerózy.
-
Posiluje jednostrannou činností oslabené svaly, zejména zádové a břišní a odstraňuje tak svalové disbalance.
-
Umožní Vám odreagovat se od problémů, odbourává stres. Prospěje tak Vaší psychice a posílí i imunitní systém.
-
V neposlední řadě cvičení pomáhá vylepšit tělesné proporce, odměnou Vám bude hezká postava a větší sebevědomí.
III. Duševní aktivita – spojená s kulturními zájmy, dalším vzděláváním respektujícím zásady duševní hygieny včetně aktivit optimálního soužití s ostatními sociálními skupinami.
Pokuste se vytvořit si pravidla pro Vaši duševní hygienu, jako to udělali žáci na stránkách: http://begemot.webpark.cz/dusevnihygiena.html
IV. Životospráva a racionální výživa – sloužící zachování zdraví a tělesné i duševní výkonnosti. Vzpomeňte si sami, zda každé ráno snídáte, nachystáte si svačinu, dodržujete dostatečný pitný režim,…
Na stránkách www.flora.cz najdeme mnoho zajímavých rad pro správnou životosprávu. Vybírám desatero správného stravování:
-
Jezte pravidelně v malých dávkách, nejlépe 5krát denně (nebudete mít pocit hladu, zabráníte nárazovému přejídání a následnému tloustnutí)
-
Snažte se, aby Váš energetický příjem nebyl vyšší než výdej (určitě nepřiberete na váze, pokud přidáte pravidelný pohyb, půjdou kila i dolů)
-
Nedovolte, aby tuky tvořily více než 30 % Vašeho denního energetického příjmu (zabráníte předčasnému vzniku aterosklerózy, snadněji udržíte optimální hmotnost)
-
Živočišné tuky jako je máslo a sádlo omezte nebo zcela vynechejte. Místo nich používejte rostlinné tuky a oleje (budete lépe chráněni před srdečními a cévními nemocemi)
-
Pokuste se z ovoce a zeleniny udělat součást každého jídla, nikoli jenom jeho ozdobu (vitamíny, minerální látky a další aktivní součásti rostlin jsou nejlepší prevencí předčasného stárnutí a civilizačních nemocí)
-
Pokuste se z ovoce a zeleniny udělat součást každého jídla, nikoli jenom jeho ozdobu (vitamíny, minerální látky a další aktivní součásti rostlin jsou nejlepší prevencí předčasného stárnutí a civilizačních nemocí)
-
Nebojte se ochutnávat nové druhy potravin a zkoušet nízkotučné verze tradičních pokrmů (předejdete stereotypu, budete moci jíst Vaše oblíbená jídla, ale bez rizika tloustnutí)
-
Sladkosti, slané pochutiny a uzeniny jsou potraviny, bez nichž se zcela jistě obejdete (vyhnete se přijímání prázdných kalorií)
-
Tekutiny jsou stejně důležité jako kvalitní strava - přijímejte je v dostatečném množství 2 - 3 l denně a nejlépe v neslazené podobě (mladistvý vzhled, zdravé ledviny a psychická pohoda Vám budou odměnou)
-
Zdravé stravovací zvyklosti nejsnáze utvoříte u svých dětí, které jsou bez předsudků (je to z vaší strany ten nejlepší dárek do života)
V. Zvládání náročných životních situací. Celoživotní učení se ovládnout svou mysl v okamžicích, které jsou pro nás zatěžující jako je třeba začátek či konec školního roku, prázdniny, státní svátky,…
Vím, že velká část, těchto problémů je určena pro samostatný kurz či seminář, aby byly zvládnuty k dokonalosti. To však není pro naši práci nutné. Důležité je se nad problémem zamyslet a aktivně k němu přistupovat tak, abychom pro děti byli vzorem i v problematice životního stylu. Je důležité, aby nás brali jako partnera se kterým se může komunikovat, má na ně čas a je schopen řešit problémové situace a ne jako nepřítele, který pořád někam pospíchá a všichni z něj mají strach.
Použitá literatura:
Blahoslav Kraus, Poláčková Věra – Člověk, prostředí, výchova
http://begemot.webpark.cz/dusevnihygiena.html
Václav Bělík
0 komentářů:
Okomentovat