Sdružení pro informační společnost publikovalo Manifest znalostní společnosti poprvé v říjnu loňského roku. Jednalo se o komplexní dokument, identifikující základní problémové oblasti rozvoje znalostní společnosti.
Letošní Manifest má podtitul „cesta k úspěchu“ a věnuje se dvěma klíčovým prioritním oblastem, jejichž zvládnutí je nezbytné pro přesun České republiky mezi vysoce rozvinuté země:
zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky rozvojem služeb s vysokou přidanou hodnotou
zlepšení výkonu veřejné správy reformou úředních postupů využívajících možností informačních a komunikačních technologií.
Pro zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky je podstatné, že na světovém trhu se v současnosti otevřelo časově omezené okno příležitostí pro dodavatele strategických služeb s vysokou přidanou hodnotou. Výrobní kapacity se posledních deset let přesouvají do zemí, kde je možné optimalizovat náklady. Podobný trend byl v posledních letech nastartován i v koncentraci služeb pro jednotlivé korporace, které své operační zázemí přesouvají do zemí, které poskytují stabilní prostředí, vysoce kvalifikovanou pracovní sílu a příznivou nákladovou strukturu doplněnou kvalitní komunikační infrastrukturou. Jsme přesvědčeni, že Česká republika má jedinečnou šanci stát se leaderem v této oblasti v Evropě.
Jedním z našich největších handicapů v očích investorů je strnulý a byrokratický způsob výkonu veřejné správy, který je jednou ze základních překážek rozvoje podnikatelského prostředí.
Pro dosažení úrovně Evropské unie v horizontu deseti let je nutný zhruba osmiprocentní růst HDP. Pro zrychlení růstu jsou dle našeho názoru klíčové dvě priority: získat pro Českou republiku výrazně více investorů podnikajících v oblasti služeb pro export a současně výrazně zjednodušit podnikatelské prostředí procesní reformou veřejné správy.
Z analýzy provedené SPISem jednoznačně vyplývá, že je výrazně efektivnější a levnější vytvářet pracovní místa pro vysoce kvalifikované pracovníky působící v oblasti strategických služeb. Náklady na vytvoření takových míst jsou pětkrát menší než při tvorbě pracovních míst pro zpracovatelský průmysl. Práce „bílých límečků“ je navíc hodnocena dvakrát lépe, pracovníci v centrech služeb tedy na daních odvádí nejméně dvakrát více než pracovníci ve výrobě. Celkově jsou z pohledu daní a ostatních odvodů pro stát osmkrát „výnosnější“. Navíc investoři z oblasti služeb vstupují co ČR s dlouhodobými strategiemi. Základní problémy však vidí v nedostatečné jazykové vybavenosti a její kvalitě, problematickém zaměstnávání pracovníků ze zemí mimo EU, vysokém zdanění práce a nepružném podnikatelském prostředí.
K výraznému zjednodušení podnikatelského prostředí přitom dojde pouze v případě, pokud dojde k zásadní přestavbě procesů výkonu veřejné správy díky důsledné aplikaci informačních a komunikačních technologií. Jen v tom případě bude možné jednoduše zvládnout základní běžné životní situace tak, jak je to již dnes běžné v komerční sféře. Jedním z příkladů může být například založení firmy, ke kterému je dnes třeba nejméně dvanácti návštěv na věcně a místně příslušných úřadech. Nezbytné podklady (například výpis z rejstříku trestů) jsou vyžadovány několikrát a většinu potřebných podkladů přitom představují výpisy informací udržovaných jinými úřady veřejné správy. Pokud dojde k integraci procesů, z dvanácti návštěv se mohou stát pouhé dvě návštěvy, respektive dvě podání. Nejde přitom o utopii, vzorové řešení lze najít například v Dánsku.
SPIS je plně připraven spolupracovat při definování seznamu priorit pro podporu strategických služeb a zpracování studií proveditelnosti pro jednotlivé oblasti e-governmentu.
Manifest znalostní společnosti 2005 je k dispozici ZDE.
Kontakt:
Sdružení pro informační společnost (SPIS), spis@spis.cz, Ondřej Felix, Jitka Pavlonová, telefon 602 34 99 76.
© SPIS, Blanická 16, 120 00 Praha 2, tel.: +420 221 503 481-3, fax: +420 221 503 482, e-mail: spis@spis.cz
press
0 comments:
Post a Comment