Josef Duhajský: Nenechte se „oslnit“ datovým projektorem

Wednesday, December 14, 2005 ·

Nemyslím si, že vám dnes předložím něco objevného, ale protože jsem stále ještě pod vlivem nadšení z nové techniky, kterou mám sám konečně k dispozici v učebně fyziky (několik let jsem si ve škole připadal bez datového projektoru jako méněcenný), chci vás trochu varovat před případným obdobně přehnaným očekáváním.

V tomto příspěvku vás pochopitelně nehodlám přesvědčovat o tom, že není vhodné dívat se do objektivu zapnutého datového projektoru. Jde mi spíš o upozornění na to, že datový projektor není nic jiného než obyčejná promítačka a s tímto vědomím bychom měli k jeho využití ve vyučování přistupovat. Vlastně vám chci sdělit především to, že bychom neměli přeceňovat význam techniky ve vzdělávacím procesu.

Není sporu o tom, zda datový projektor do školy ano, či ne. Datový projektor do třídy patří. Samozřejmostí by měl být v každé třídě, stejně tak by mělo být samozřejmé to, že každý učitel má k dispozici notebook. Blíží se volby, takže nám učitelům bude brzy někdo opět nějaké osobní počítače nabízet, nejlépe zadarmo. Můj názor, který opět není nijak původní (viz třeba článek Školně domácí notebooky v Učitelských novinách), je ten, že učitel by měl mít takový plat, aby si mohl notebook sám bez problémů koupit. Ale raději zpět k projektorům.

Pokud ve škole datový projektor ještě nemáte, s nákupem neváhejte. Ceny projektorů už nejsou tak dramatické. O tom se můžete snadno přesvědčit; stačí se porozhlédnout po internetu (viz třeba odkaz Projektory na obchodproskoly.cz, nabídka na 2H Heran nebo na COMPUTERWEB.cz, speciální nabídka HP na stránkách pachner.cz apod.). Máte-li peníze na nákup projektoru, jistě nebudete mít nouzi o nabídku projektorů od různých prodejců. Dejte si však pozor na projektory s nejnižšími cenami. Mohlo by se stát, že pro místnost, kde chcete projektor používat, nebude levný projektor dostatečný. Nechte si od odborníků poradit. Také je vhodné se zeptat kolegů z okolních škol, kteří už projektor ve škole používají, jakou mají zkušenost s jeho využitím.  

Chcete-li si nechat nainstalovat datový projektor do učebny napevno, doporučuji stropní montáž. Projektor je tak méně ohrožen tím, že vám ho někdo shodí ze stolu na zem nebo jinak poškodí, a také v tomto případě nehrozí, že budete oslněni světlem z projektoru, což není příjemné a navíc tím ostatním rušíte sledovaný obraz. Propojení počítače s projektorem řeším osobně tak, že počítač převážím z kabinetu do učebny fyziky a zpět. Na připojení k internetu postačí delší síťový kabel. Převézt počítač, propojit ho s dataprojektorem  a reprobednami je otázka několika minut, a navíc můžeme já a moji kolegové na tomto počítači, pokud právě není v učebně, pohodlně pracovat v kabinetu. 

V případě stabilní instalace projektoru nezapomeňte vyřešit i promítání klasického videa. Videokazety jsou sice na ústupu, ale nějakou dobu vám ve škole ještě poslouží, tak proč nedopřát dětem i sobě větší obraz, než vám umožní televize. Projekce budou najednou připomínat kino a je možné, že po vás děti najednou budou chtít, zda by si ve škole nemohli promítnout nějaký film (samozřejmě už ne vzdělávací) po vyučování. V takovémto případě je vhodné trochu ohlídat nejen děti, ale i autorská práva. V žádném případě byste za obdobné produkce neměli vybírat peníze.

 Pro „mobilní“ provoz je vhodný notebook s projektorem (v tomto případě je při jeho výběru projektoru podstatná i jeho velikost a hmotnost), které pak můžete přenášet ze třídy do třídy. Promítat se dá poměrně úspěšně i na zeď a přístup k internetu, pokud ho při projekci potřebujete, se už dnes ve škole dá zařídit bezdrátově, což též vřele doporučuji.

V každém případě si především dobře rozmyslete, kdy a jak datový projektor při vyučování použijete. Nechci tu vyvolávat diskuse na téma, zda je ve vyučovací hodině výhodnější použít jeden počítač s datovým projektorem nebo žáky zavést do počítačové učebny. Myslím, že to nelze jednoznačně určit a je třeba to posuzovat případ od případu. Pochopitelně nejvíc záleží na tom, jak danou situaci zvládne učitel. Pokud posadíte žáky k počítačům s úkolem hledejte na internetu to a to, nastudujte si apod., výsledek této činnosti může být velmi žalostný. Podobně asi nebude příliš efektivní postup, při kterém je učitel před tabulí zcela zaujat apletem, se kterým si před zraky žáků hraje na počítači, ale právě kvůli své vlastní zaujatosti nevnímá, že ho většina žáků v danou chvíli třeba ani vůbec nesleduje.

Jako učitelé dejte pozor také na to, aby se datový projektor nestal cílem vašeho snažení: datový projektor ve škole být musí, protože ho prostě chci! Každá didaktická technika by měla přispět k lepšímu pochopení probírané látky žáky, k větší názornosti, ke kvalitnějšímu vzdělávání. Dnes už se pochopitelně pouze s křídou vyučovat nedá, ale opakuji, že z hlediska výuky je datový projektor skutečně pouhá promítačka. Žáci si mohou napoprvé se zájmem prohlédnout novou „bedýnku“, která jim z místnosti dělá malé kino, ale v dalších hodinách by si  měli všímat více toho, co se jim prostřednictvím této techniky snaží předat učitel.

Proto znovu dodávám na závěr: nepřeceňujme „vzdělávací“ možnosti datového projektoru ani jiné didaktické techniky. Pokud podlehneme přehnaným očekáváním, že všechnu vzdělanost v budoucnosti zařídí počítače či jiné stroje, mohli bychom být brzy velmi zklamaní. Podstatná totiž není technika, podstatní jsou lidé.



Josef Duhajský

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.