Pro školní rok 2005/06 připravuje CERMAT projekt Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd 2006, kde je testování žáků plánováno na 1. února 2006. Odbor školství Libereckého kraje pak vyslovil požadavek, aby střední školy založily přijímací řízení na výsledcích tohoto testování a jiné přijímací zkoušky do prvních ročníků omezily nebo zrušily. Následně Společnost Scio rozeslala všem středním školám v Libereckém kraji materiál „Využití výsledků testování CERMATu v přijímacím řízení na SŠ - analýza přínosu a rizik", na který reagoval CERMAT i odbor školství Libereckého kraje. Byly skutečně základní a střední školy postaveny před „hotovou věc“ a nedalo se vyhnout konfliktu?
Začněme analýzou přínosů a rizik Společnosti Scio (PDF, 166 kB), který je reakcí na doporučení Libereckého kraje středním školám, jichž je zřizovatelem, k využití výsledků testů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Ty jsou vytvářené v rámci programu „Hodnocení výsledků vzdělávání v 9. třídách“ (program je součástí systémového projektu Kvalita I podporovaného z Evropského sociálního fondu) jako jedno z hodnotících kritérií při přijímacích zkouškách na střední školy. Podle ÚIV analýza Společnosti Scio není nezávislý materiál, protože Společnost Scio má na přijímacích testech na SŠ komerční zájem. Zde je tedy primární zdroj konfliktu:
Možné přínosy:
Zjednodušení přijímacího řízení
Zkvalitnění přijímacího řízení
„Stát tak může lépe uplatňovat svoji vzdělávací či kurikulární politiku“ (podle ředitelky CERMATU a ÚIV, zdroj: Lidové noviny 14.10.2005)
Naplňování Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání a výchovně vzdělávací soustavy Libereckého kraje
Kraj získá informace o distribuci kvalit žáků ze ZŠ a může tak přijímací řízení lépe kontrolovat
Pozn.: Případné další důvody by měli formulovat zástupci libereckého krajského úřadu
Rizika a možné negativní dopady:
Nevhodnost testů CERMATu pro přijímací zkoušky, a tedy i vyšší počet nesprávně přijatých žáků (existují disproporce v porovnání výsledků testování CERMATu a jiných projektů)
Zkrácení doby efektivní výuky na všech ZŠ v kraji („Děti se učí jen do přijímacích zkoušek“)
Omezený rozsah testovaného učiva (loni zcela bez učiva 9. třídy)
Omezená možnost přípravy na přijímací zkoušky - pro ZŠ, pro rodiče i pro žáky
Snadno zpochybnitelná objektivita výsledků (utajení testů, ZŠ mohou začít své žáky „zvýhodňovat“)
Podpora jednání, které dlouhodobě vede ke zkreslování výsledků vzdělávání
Neefektivita a neobjektivnost pohovorů
Zvýšená nejistota rodičů o podobě přijímacích zkoušek, rozhodujících kritériích i průběhu přijímacího řízení
Neoprávněný zásah do zákonem stanovených kompetencí ředitelů středních škol
Nejistota středních škol o zabezpečení stanovených kritérií přijímacího řízení u všech žáků („Co s žáky, kteří testy CERMATu neprojdou?“)
Možný rozpor se Školským zákonem, a tedy i možnost napadení přijímacího řízení soudem
Závěr:
Využít testů CERMATu jako hlavního kritéria pro přijímací řízení v roce 2006 ředitelům středních škol nedoporučujeme. Rizika jsou příliš vysoká a převažují nad možnými přínosy.
Doporučení:
Odložit realizaci minimálně o rok.
Vyhodnotit sílu jednotlivých rizik a přijmout opatření, která je snižují. S dostatečným předstihem připravit na realizaci takto významné změny (oproti dosud uplatňovaným postupům) školy i veřejnost.
Zvážit jiné možnosti vedoucí ke zjednodušení a zkvalitnění přijímacího řízení.
Vedoucí odboru školství Libereckého kraje Robert Gamba reagoval takto:
Aktivitou organizace SCIO došlo k zásadnímu otevření diskuse nad další perspektivou formy přijímacího řízení v Libereckém kraji, dost možná i v celé republice. Do této chvíle byly reakce na tuto problematiku velmi sporadické. Doufáme, že tato aktivita skutečně vyústí k zásadní reformě vzdělávacího systému v Čechách, na Moravě i Slezsku.
(…) Chápeme, že je celá řada škol Libereckého kraje zaskočena.
Podle přehledu jednání, který Gamba v reakci uvádí, první informace o jednání s CERMATem byla podána ředitelů škol již na poradě v červnu 2004, následovala řada dalších jednání, která vrcholila 12. listopadu 2005 seminářem pro ředitele základních škol a výchovné poradce. Gamba dále uvádí:
Argument, že se organizace SCIO dlouhodobě mimo jiného zabývá testováním a problematikou přijímacích zkoušek je skutečností, která bohužel v těchto souvislostech hovoří spíše proti autorům předloženého materiálu. Obsahově totiž nelze v žádném případě hovořit o nezávislé studii, protože autoři mají osobní zájem na tom, aby k realizaci spolupráce mezi krajem a vybranou pro SCIO konkurenční institucí nedošlo.
Na rozdíl od SCIO jsou služby poskytované Libereckým krajem a jeho partnerem zdarma, je tedy pochopitelný zájem organizace SCIO kroky kraje přibrzdit, protože by se mohly stát inspirativními i pro ostatní kraje v republice, nehledě k faktu, že velká část veřejnosti kroky Libereckého kraje vítá. O snaze SCIO svědčí i to, jakým způsobem byla načasována. Studii dostali k dispozici ředitelé středních škol na krajské poradě, přičemž kraj obdržel tento materiál den předem ve večerních hodinách. Odhadujeme, že cílem SCIO není situaci řešit, ale spíše zúčastněné strany znejistit, kroky kraje pod rouškou odbornosti zpochybnit a celý připravovaný systém rozbít.
Tím reagujeme na sdělení doprovázející materiál, že by snad dokument SCIO byl konstruktivní formou řešení problému. Způsob rozšíření tohoto dokumentu na půdu kraje hovoří přesně o pravém opaku.
I přes výše uvedené pochybnosti o účelu vytvoření a použití dokumentu kraj tuto kritiku vítá a v následujícím období hodlá veškeré pochybnosti ve spolupráci s odbornou, pedagogickou i rodičovskou veřejností hodlá odstranit. Po této stránce je třeba aktivitu SCIO ocenit a za ní poděkovat.
Formulace o „službě zdarma“ nebo věta „ pod rouškou odbornosti zpochybnit a celý připravovaný systém rozbít“ nebyly podle dalšího vývoje asi nejšťastnější.
CERMAT na materiál Společnosti Scio dle tiskové zprávy (PDF, 276 kB) reagoval vnitřní diskusí, k níž si vyžádal jako podklad i vnější recenze. Aby podpořil odbornou diskusi, uveřejnil stanoviska odborníků, i vyjádření CERMATu (PDF, 78 kB). Podle téže tiskové zprávy ředitel Společnosti Scio v následné reakci rozeslané opět školám vyjmul z vyjádření CERMATu a stanovisek nezávislých odborníků věty úplně z kontextu, tím je také posunul do jiné roviny.
Agentura Scio jako další krok uspořádala dne 8.12. tiskovou konferenci, na kterou byla pozvána také ředitelka ÚIV – CERMAT Pavla Zieleniecová. Ta vzhledem k tomu, že se jedná o akci na podporu obchodních zájmů Společnosti Scio, účast nepotvrdila. ÚIV- CERMAT naopak uspořádá seminář, kam budou pozváni zástupci Společnosti Scio, další odborníci, ale i novináři.
Na závěr jsem vybral z část z vyjádření ředitele základní školy Jiřího Vencla, publikovaného na webu Scio:
Velkou slabinou celé akce je její časový harmonogram. Ředitelé libereckých základních škol se oficiálně o celé věci dověděli až 1.12. (!). Zvážíme-li, že celý systém příprav na přijímací zkoušky byl zaměřen na dubnové (zcela odlišné) testování, je to jen těžko uvěřitelné.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat