Odbor SIPVZ MŠMT se rozhodl za podpory Jednoty školských informatiků potrestat malé, zelené a převážně venkovské základní školy za jejich účast v projektu Internet do škol. Kromě vnucené a předražené konektivity z komunikační infrastruktury veřejné správy společnosti ČESKÝ TELECOM tyto školy dostanou v příštím roce dotaci pouhých 100 Kč na žáka s minimem 15 000 Kč na školu. Lze za tuto směšnou částku vyškolit pedagogy, zakoupit výukový software a informační zdroje a spravovat, udržovat nebo dokonce rozvíjet školní počítačovou síť?
Ministryně školství mládeže a tělovýchovy Petra Buzková podepsala dva metodické pokyny pojednávající o standardu informačních a komunikačních služeb ve školách (PDF, 98 kB) a jejich financování v roce 2006 (PDF, 94 kB). O novém ICT standardu jsme informovali v článku ICT standard: změny pro rok 2006, informace o nové metodice financování jsme měli díky utajování ze strany odboru SIPVZ jen neoficiální. Pokusím se stručně vyjmenovat nejdůležitější změny oproti loňskému roku:
Odlišně se definuje takzvaná vybavená a nevybavená škola, za „zelenou“ školu je považována jen ta, která měla uzavřenu prováděcí smlouvu která prokazatelně měla v roce 2002 uzavřenu Prováděcí smlouvu ke smlouvě o realizaci veřejné zakázky mezi AutoCont On Line, a.s., ČESKÝ TELECOM, a.s. a MŠMT. Tak se částečně vyrovnává letošní nepochopitelné znevýhodnění obvykle sloučených škol či škol, které získaly techniku od ACOL až dodatečně ze zrušených škol.
Dotace není členěná na jednotlivé části PI - školení, PII – výukový SW a PIII.- Infrastruktura
Spoluúčast je jen u čerpání dotace na PIII 30%.
Hranice paušálu pro malé školy se posunula na 150 žáků oproti letošním stovce.
Dotace jsou následující:
Vybavená základní škola nebo střední škola – gymnázium nebo konzervatoř nebo jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky - 100 Kč na žáka.
Nevybavená základní škola nebo střední škola – gymnázium nebo konzervatoř nebo jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky - 600 Kč na žáka.
Vybavená střední škola (kromě gymnázia) nebo vyšší odborná škola - 120 Kč na žáka.
Nevybavená střední škola (kromě gymnázia) nebo vyšší odborná škola - 620 Kč na žáka.
Dotace na konektivitu je 35 000 Kč na školu, je proplácena pouze školám, které nejsou připojeny do Komunikační infrastruktury informačních systémů veřejné správy, která je hrazena centrálně.
Dotace pro MŠ je paušální 5000 Kč, letos to byl násobek 1000 Kč na přepočteného pedagogického pracovníka.
Dotace pro ZUŠ je paušální 15000 Kč, letos to bylo 25000 Kč.
Pozitivní je, že jsou částečně „odškodněny“ takzvané „červené“ školy, které získaly již mírně zvýšenou dotaci vloni, a nedochází k poškození sloučených zelených a červených škol jako letos. Problematických míst je ale stále dost:
Dotace na konektivitu je jednotná bez ohledu na velikost školy a její situaci a historii: řada škol vznikla administrativním sloučením samostatných škol a stále zůstává v samostatných, často i velmi vzdálených budovách. Čili, tam, kde zřizovatel šetřil na administrativě sloučením několika subjektů, je v této dotaci po zásluze potrestán.
Jsou poškozeny sloučené ZŠ s MŠ, což je běžné v menších obcích, které přicházejí o samostatnou dotaci na MŠ.
Konektivita MŠ a ZUŠ není dotována.
Nejkřiklavější je směšná výše dotace pro zelené školy, která absolutně nepokryje náklady na provoz ICT, u malých venkovských škol může dojít k ohrožení provozu ICT. Přitom dle dostupných průzkumů právě v těchto školách je využití ICT nejvyšší.
Kompenzace „červených“ škol v letošním a příštím roce byla schválena vládou, metodika pro rok 2006 však zelené školy vysloveně diskriminuje, přestože právě letos školy do 150 žáků, většinou „zelené“dostaly mimořádnou dotaci ve výši 20000 Kč. Pokud pak vezmeme v úvahu, že „zelené“ školy čerpaly po dvě třetiny roku služby GD, tak jejich reálná měsíční dotace klesne na čtvrtinu. Lze za tuto směšnou částku 15000 Kč vyškolit pedagogy, zakoupit výukový software a informační zdroje a spravovat, udržovat nebo dokonce rozvíjet školní počítačovou síť s až 7 PC?
Pokusme se podívat na vybavení malé zelené školy s nejvýše 80 žáky po pětiletce SIPVZ (jednotlivé odhady cen se mohou lišit, ale myslím, že nejsem v celku daleko od reálné ceny):
3 kusy PC 1 GHz/128/20GB bez FDD a CD s 17" monitorem s licencí W2K - odhadní cena 6-7000 Kč - celkem 18-21000 Kč.
Učitelské PC 1,5GHz/256/40GB/CD/FDD/tape s 17" monitorem s licencí W2K - odhadní cena 12-14000 Kč.
Laserová tiskárna HP - odhadní cena 3-4000 Kč.
Switch - odhadní cena 1000 Kč.
Kabeláž - odhadní cena 2000 Kč.
Čili „zelená“ škola má z projektu Internet do škol HW v hodnotě 36-42 000 Kč. Stejně velká červená škola dostala v roce 2005 mimořádnou dotaci 14000 Kč a v roce 2006 získá další mimořádnou dotaci 75000 Kč, ostatní dotace jsou stejné. Dotace „červené“ školy navíc bude tedy 89 000 Kč, tedy více než dvojnásobek hodnoty, která zůstala škole zelené. Samozřejmě musíme přihlédnout k nákladům červené školy na konektivitu, správu a provoz po dobu dvou let. Nevzniká tu další nespravedlnost?
Překvapil mě argument, který v diskusi o výši dotace pro „zelené“ školy zazněl, že „zelené“ školy dotace stejně „přepošlou“ ACOL. Loňský slib odboru SIPVZ MŠMT, že „zeleným“ školám připraví alternativní nabídku dodávky služeb nebyl splněn. Jestliže se přes dva tisíce ředitelů škol rozhodlo pro projekt Pokračování ACOL, rozhodl se odbor SIPVZ MŠMT za podpory Jednoty školských informatiků je potrestat. Trest ale nedopadne na původce nespravedlnosti, ale na žáky a pedagogy především 2100 „zelených“ škol s méně než 150 žáky a zřejmě i na zbývajících 1500 „zelených“ škol. Černobílé vidění a „cechovní“ zaslepenost informatiků velkých „červených“ středních škol, kteří nyní ovlivňují další osud SIPVZ, jsou nebezpečím nejen pro rozvoj ICT na školách, ale i pro celou školskou reformu.
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment