Nová závěrečná zkouška pro tříleté výuční obory se letos bude skládat už na 120 školách a v 19 oborech. Stane se tak v rámci projektu ministerstva školství Kvalita I, který finančně podporuje Evropský sociální fond.
Změna ve způsobu závěrečných zkoušek je nanejvýš potřebná, protože dosavadní praxe nevyhovuje. Školy si samy určují obsah zkoušek, a proto se jejich náročnost může dosti podstatně lišit. Absolventi učebních oborů nejčastěji figurují mezi nezaměstnanými, nová závěrečná zkouška by proto měla přispět k jejich lepší uplatnitelnosti na trhu práce
Podstatou nových zkoušek je jednotné zadání, na němž se musejí shodnout pedagogové, zástupci zaměstnavatelů a specialisté z Národního ústavu odborného vzdělávání. Po zavedení jednotného zadání by se nemělo stát, aby absolvent neuměl základní věci ze svého oboru, které jsou bezpodmínečně nutné pro kvalifikovaný výkon povolání. Závěrečné zkoušky by tak měly být stimulem ke zlepšení kvality škol poskytujících střední vzdělání s výučním listem.
Obsah závěrečných zkoušek by se měl víc než dosud přiblížit potřebám praxe. Podle lidí z podnikové sféry, kteří se průběhu zkoušek zúčastnili v minulém školním roce, je tento posun zatím nedostatečný. Pedagogové na druhé straně upozorňují, že učební obor nemá mladé lidi připravit jen pro jedno konkrétní místo. Má naopak poskytnout takovou šíři vzdělání, aby se jeho absolventi mohli vyrovnat se změnami ve výrobě i na trhu práce. Najít průnik mezi těmito dvěma pohledy bude tedy úkolem řešitelských týmů v příštích dvou letech. Poté by měla být závěrečná zkouška připravena tak, aby mohla být zavedena ve všech školách poskytujících vzdělání s výučním listem.
Další informace naleznete na www.kvalita1.nuov.cz.
Zoja Franklová
0 komentářů:
Okomentovat