Informační gramotnost - vědomosti a dovednosti pro život je název konference, která se uskuteční 24. listopadu 2005 od 8.30 do 15.30 hodin v konferenčním sále Moravské zemské knihovny v Brně (Kounicova 65a, 601 87 Brno). Na organizaci konference se podílí Národní institut pro další vzdělávání Praha – pracoviště Brno, Středisko služeb školám Brno a Klub školních knihoven SKIP. Konference je určena ředitelům středních i základních škol, vedoucím školních knihoven a informačních center škol i veřejným knihovnám. Čtvrtý ročník konference, která je akreditovaná MŠMT ČR v systému dalšího vzdělávání pedagogů, je zaměřený na zhodnocení podpory a rozvoje informační gramotnosti v České republice a v zahraničí. Bude také prezentována práce školních knihoven – informačních center různých typů škol, možnosti informačního vzdělávání a rozvoj informační gramotnosti učitelů i studentů včetně zahraničních zkušeností z této oblasti. Zaměříme se na možnosti, které poskytuje v této oblasti nový školský zákon a rámcové programy, legislativa a mezinárodní doporučení.
Prostřednictvím referátů odborníků a prezentací činnosti informačních center škol chtějí organizátoři poskytnout účastníkům ucelenou informaci o problematice informační gramotnosti a její přímé vazbě na prostředí škol, změnách, které v této oblasti v posledních letech probíhají. Záměrem 4. ročníku konference je ukázat kvalitativní i kvantitativní posun v praxi, ve výuce a v činnosti školních knihoven, v jejich službách a ve vytváření informační a tvůrčí atmosféry škol. Chceme prezentovat jak může podporovat vyučovací proces školy moderní a odpovídajícím způsobem vybavená (personálně a technicky) knihovna, která plní funkce studijního a informačního centra školy. Požadavek vytvoření takto fungujícího informačního centra, tvořeného knihovnou vybavenou informačními technologiemi a propojenou s počítačovou učebnou, s prostorem vhodným ke studiu a práci s nejrůznějšími zdroji informací je již zcela reálný a vysoce aktuální. Stále více škol zřizuje a získává certifikát Informačního centra SIPVZ. Probíhá intenzívní počítačové vzdělávání pedagogů (pro žáky jsou počítače a práce s nimi samozřejmostí). Je tedy nezbytné posunout požadavky dále, od počítačové gramotnosti ke gramotnosti informační, tedy k základu práce s IT „přidat“ dovednosti, schopnosti, kompetence pro efektivní a relevantní práci s informacemi.
Většina evropských zemí se shodla na tom, že dnešní lidé potřebují být připraveni na profesní i osobní život a proto je nutné připravit je na celoživotní učení. Evropská kurikula se začala zaměřovat více na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, než na jejich pouhé předávání. Jeden ze strategických cílů lisabonského procesu (Lisabonský proces 2000) je rozvíjení klíčových kompetencí (key competencies). Klíčové kompetence jsou definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnanost. Pro etapu základního vzdělávání identifikovala evropská komise 8 oblastí klíčových kompetencí. Kompetence v oblasti informační a komunikační technologie představují schopnost používat multimediální technologie a využívat je k vyhledávání, ukládání, vytváření, prezentování, třídění a k výměně informací.
Více: http://www.mzk.cz./aktivity/akt05_20.php, http://www.stk.cz/Akce
press
0 comments:
Post a Comment