Prakticky přesně čtyři roky po dodávce takzvaného „softwarového balíčku“ se konečně česká policie po řadě trestních oznámení dobabrala k prvnímu obvinění úředníka z tehdejší sekce SIPVZ MŠMT. Zatím ale nikoli za balíček, ale za průzkum na školách za 150 milionů. Připomeňme si počátky SIPVZ právě dnes, kdy se původní pětiletka SIPVZ chýlí ke konci a chystají se další kroky a plány pro dalších pět let.
Pětiletka Státní informační politiky ve vzdělávání se chýlí ke konci a některé události z jejího počátku jsou možná už zapomenuty. Někteří ale nezapomínají a prakticky přesně čtyři roky po dodávce takzvaného „softwarového balíčku“ a vzniku opoziční zlenické iniciativy školských informatiků se konečně česká policie po řadě trestních oznámení podaných MŠMT i novináři dobabrala dle aktualne.cz k prvnímu obvinění vedoucího úředníka z tehdejší sekce SIPVZ MŠMT. Zatím ale nikoli za svévolně vybraný softwarový balíček, ale za průzkum vybavenosti škol za 150 milionů korun. Zkusme se vrátit na stránkách České školy o čtyři roky zpátky a připomeňme si tehdejší první dodávku pod hlavičkou SIPVZ za zhruba 180 milionů korun i reakce komentátorů pod články. Tehdy utracená částka za výukový software je téměř dvakrát vyšší, než další dotace na výukový software v rámci SIPVZ v období následujících čtyř let!
MŠMT zveřejnilo 20. listopadu 2001 tiskové sdělení o dodávce základního programového software (!!!) do konce roku 2001. Na České škole jako první informoval v rubrice Zprávy Tomáš Pitner v článku Ministerstvo nakoupilo vzdělávací SW pro školy , kde citoval zprávu MŠMT (pozn.: zvýraznění autor):
Výukový balíček obsahuje mj. jazykové programy LANGMaster, zeměpisné, dějepisné, sportovní, přírodní, vědecko-technické CD-ROM a sedmijazyčný překladatelský slovník. V rámci dodání "Základního programového vybavení" není započtena nicméně cena za instalaci a zaškolení. Ministerstvo zájemce též vyzývá, aby žádost o dodání vybavení školy potvrdili a odeslali nejpozději do 5. prosince 2001. Jestliže škola o dodání Základního programového vybavení nepožádá, pak finanční prostředky pro ní určené na rok 2001 budou zohledněny v rámci rozpočtu SIPVZ pro rok 2002.
Opomineme-li terminologické zmatení pojmů, je tu i první z mnoha lží a planých slibů pracovníků tehdejší sekce SIPVZ: nikdy nebylo nic zohledněno, v roce 2002 již žádné dodávky výukového software nebyly a v roce 2003 nové vedení SIPVZ na tento slib zapomnělo. První reakce byla od Jaromíra Šubrta (tehdy pracovníka výrobce výukového software Grada, dnes odbor SIPVZ MŠMT):
Protestuji a jsem šokován. Chci vědět, kde, kdy a jak bylo vyhlášeno výběrové řízení na tyto programy. Proč nebyli obesláni nabídkou nejvýznamnější tuzemští producenti výukového software? Proč se na stránkách MŠMT nebylo možné dozvědět o existenci http://vsiz.msmt.cz? Proč ministerstvo tajilo, že vybírá nějaké programy? Navíc, výběr některých titulů je dosti sporný…
Odpověď tehdejšího ředitele Projektu II SIPVZ Petra Korduleho byla už lží plná:
Vazeny pane Subrte,
jsem rad, ze jste se mi jeste dnes vecer dovolal a o vyse zminene problematice se mnou pohovoril. Doufam, ze jsem Vam vse jasne vysvetlil a uklidnil Vas v tom smyslu, ze vyber SW produktu teprve zacina a ne, ze by koncil. Vyber SW produktu byl proveden na zaklade peclive analyzy soucasneho trhu s vyukovymi SW produkty a ve spolupraci z vyznamnymi tuzemskymi vyrobci. Tento pristup MSMT znamena vyrazny posun, smerem kupredu, v samotne realizaci SIPVZ. V zadnem pripade neslo o zadne zatajovani informaci, ale o peclive pripraveny material, ktery ma jasny cil - uspesne nastartovani a prubeh realizace celeho programu SIPVZ.
Na České škole se pak k balíčku vyjádřil i Milan Hausner (tehdy ředitel ZŠ, později pracovník odboru SIPVZ, nyní opět ředitel ZŠ) v článku Zpráva z jiného světa - máme výukový software! :
Jako hřejivý záblesk z nebe plného pochmurných zpráv o SIPVZ na mne zapůsobila zpráva o hromadném nákupu výukového a informačního softwaru pro školy. Počin se může jevit jako ukvapený, ale utratit nepřevoditelné rozpočtové peníze je lepší, než je nechat propadnout. Navíc vybrané tituly jsou velmi kvalitní, i když některé jistě chybí.
Jako první na tento článek reagoval Ondřej Neumajer (tehdy ZŠ Praha 4, nyní odbor SIPVZ):
Rozhodně výborný nápad. Konečně! Trochu mě odradilo, že chtějí ve formuláři vyplňovat, co vše už na škole je. Naštěstí tam mají pouze čtyři kolonky a paní na telefonické podpoře mi sdělila, že to není nutné. Mají tam takovou malinkou, ale podstatnou chybu. Pokud se vše vyplní a vytiskne, tak je text ve všech formulářových políčkách na papíru neviditělný. Operátorka mi mile sdělila, že na to upozorní. Uvidíme.
Kritika postupu MŠMT ale převažovala, balíčkové tituly Silcom Multimedia pohaněl nevybíravými slovy Michal Křemen:
TAK PO VŠECH TĚCHTO ZJIŠTĚNÍCH MĚ UŽ PŘEŠLO SI DÁLE KUPOVAT TITULY Z ŘADY KDO TO VÍ, ODPOVÍ FIRMY SILCOM. AUTOŘI ZŘEJMĚ NEJSOU SCHOPNI VYROBIT NĚCO VÍC, NEŽ CO BY SE DALO VYDAT NA JEDNÉ DISKETĚ, OVŠEM PRODÁVAJÍ TO NA DISKU CD SE SNAHOU VYDĚLAT CO NEJVÍC NA ZÁKAZNÍKU ZA CO NEJMÉNĚ PRÁCE. A TAKOVÉTO PRODUKTY BOHUŽEL NEPODPORUJI.
P.S. Výzva pro ostatní majitele disku edice Kdo to ví, odpoví: zkuste prozkoumat také váš CD-ROM. Určitě naleznete podobný „vycpávkový soubor“.
P.S.2: Dobrá rada pro ostatní majitele disku edice Kdo to ví, odpoví: pokud překopírujete obsah celého CD na disk bez „vycpávkového 350 MB souboru“, získáte tento program nainstalovaný na pevném disku, při jeho běhu nebudete potřebovat CD a hlavně, bude to program na několik megabajtů – což už by logicky odpovídalo předvedené úrovni CD.
Je vidět, že na ministerstvu rozhodují "opravdoví odborníci". Nebo jen opět někdo dobře namazal?
Protože jsem napsal sám podobnou kritickou recenzi, také jsem se připojil:
Domnívám se, že zařazení titulu společnosti SILCOM Kdo to ví, odpoví! (a asi i některých dalších) do nabídky naprosto diskvalifikuje výběrovou komisi či výběrový mechanismus MŠMT a "odborníků" z UIV a dalších institucí. Nejen pro to, že jde o nekvalitní tituly, ale i proto, že neodpovídají proklamovaným pravidlům školního portálu. Takže sice s panem Hausnerem sdílím určitou radost nad dodávkou, ale je nutné připomenout, že dodávka určitě není zdarma, a pokud budou školy postupovat metodou "lepší vrabec v hrsti, nežli holub na střeše" a objednávat nepoužitelný balast, podpoří další plýtvání a další zřejmou korupci. Poslední tři věty v článku dělají z MŠMT a škol dojné krávy a ne svéprávné zákazníky.
Tehdejší konkurenční pozadí poodhalil Jiří Sumbal (ZŠ Kopřivnice):
Ze složení nabídky vzdělávacích programů jsem mírně řečeno v šoku! jsem velmi rád, že je v sestavě Baltík. Toho používáme už dlouho a k naší plné spokojenosti. Co naopak velmi postrádám, tak jsou firmy Terasoft, BSP Multimedia a Grada. Produkty všech těchto firem používáme a mohu říci, že i děti je mají rády. Nejvíc mě absence mrzí u Terasoftu, který se na školy soustředí už léta, má velmi široký záběr a navíc je VELMI VSTŘÍCNÝ školám. Vždyť kdo vám dnes nabídne plné verze svých programů na pár měsíců na vyzkoušení, kdo vám počká s fakturou třeba rok?
Na tomto místě si dovolím připomenout, že společnosti LANGMaster International, BSP Multimedia a Silcom Multimedia jsou zakládajícími členy Komory elektronického vzdělávání České republiky, představené veřejnosti na letošním veletrhu INVEX. Její další člen Jan Pachner (PACHNER, vzdělávací software, s.r.o.) v komentáři pod článkem vyhmátl podstatu tehdejší zcestné ministerské koncepce:
-
Podceňuje se schopnost lidí ve školách, kteří jistě sami nejlépe vědí, co jim bude vyhovovat a nepotřebují, aby programy někdo vybíral za ně.
-
O osudech a případně i likvidaci mnoha výrobců rozhodne ministerský úředník a nikoliv konkurence trhu.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat