Ve středu proběhla na festivalu TECHFILM 2005 přehlídka výukových kurzů převážně z produkce českých a slovenských vysokých škol. Kvalita oproti předchozím ročníků evidentně vzrostla, zajímavé byly kursy určené pro management základních a středních škol. Je tu ale stále řada zjevných problémů.
Mezinárodní festival TECHFILM 2005 vzal pod svá křídla i soutěž eLearning, jejíž 5. ročník je prestižní akcí spolupořádající Univerzity Hradec Kralové, kde TECHFILM probíhá. Další akcí je čtvrteční celodenní seminář Efektivita eLearningu, který můžete sledovat v přímém přenosu prostřednictvím sítě Cesnet. Kvalita soutěžních prací oproti předchozím ročníků evidentně vzrostla, zajímavé pro čtenáře České školy byly především kursy určené pro management základních a středních škol. Přetrvává ale stále řada zjevných problémů, které se university snaží řešit, výsledky se ale jen velmi obtížně šíří. Role MŠMT je pak stále nejasná.
Pořádající Univerzita Hradec Kralové využívá pro potřeby svých fakult a kateder eLearningový systém WebCT, jehož lokalizaci připravuje pro jeho další, nyní již testovanou, verzi. Absence českého prostředí ale již vysokoškolským studentům evidentně nevadí, mezi prvními kursy se ale v uplynulých ročnících soutěže objevily především jazykové. Materiály pro distanční studium nebo samostudium cizích jazyků mají evidentně úspěch a letos předvedené verze byly bez chybičky, jmenovat musím především Kurz anglického jazyka pro školský management od Miloslavy Černé (k tomuto kursu se ještě vrátíme v samostatném článku). Dalším oblíbeným systémem je Open Source LMS Moodle, který byl využit i v kursech slovenských soutěžících. Z dalších zastoupených systémů je třeba připomenout ještě Eden Západočeské university, který již nyní umožňuje výměnu kursů ve standardu SCORM.
Pokud se zamýšlíme, co je brzdou rozvoje využití eLearningu v primárním školství, přichází v úvahu řada faktorů:
-
Chybí dostatečná podpora v SIPVZ: donedávna přetrvávající ignoranci ze strany odboru SIPVZ se sice snaží napravit především garanti modulů P1 z řad Jednoty školských informatiků, to ale evidentně nestačí.
-
Krach původních záměrů Školského vzdělávacího portálu způsobil několikaleté zaostávání.
-
Záměr přípravy Evaluačního webu je bez kooperace s vývojem eLearningu a bez využití standardních nástrojů slepou uličkou. Tato proprietární poloamatérsky navržená i naprogramovaná aplikace, stejně jako další aplikace odboru SIPVZ, dosud stále nefunguje a její využitelnost je přinejmenším sporná.
-
Z eLearningu se dělá stále něco složitého (více méně i z dalších oblastí ICT) a ze strany MŠMT i škol chybí motivační podpora.
-
Vysoké náklady na komerční řešení ve finančně poddimenzovaném primárním školství nemají příliš naději na úspěch.
-
Chybí eLearaningové kursy pro pedagogy a školský management, vlastní zkušenost s eLearningem v roli žáka může vyvolat značný zájem o jeho aplikaci při vlastní přípravě na výuku.
Problémy v terciárním školství jsem se pokusil probrat s několika posluchači a účastníky přehlídky:
-
Technologie předbíhají teoretická východiska pro didaktiku a metodiku eLearningu.
-
Chybí motivace: tvorba kursu nemá stále stejnou „váhu“ při hodnocení pedagoga jako napsaná skripta či publikační činnost.
-
Vysoké školy se brání standardizaci a především výměně výukových objektů.
-
Chybí kvalitní kursy, jak dělat eLearning, řada vznikajících kursů je zřejmě proto téměř diletantských a ignorujících standardy (od využití LMS, přes technologie po typografii či autorské právo).
K problematice se ještě pochopitelně vrátíme. Pokusím se vyvolat diskusi: vyhovovala by vám distanční eLearningová forma školení SIPVZ či DVPP?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat