Z dvaceti osmi soutěžních prací ve dvou sekcích ocenila odborná porota řadu titulů: TS Přírodověda 2 - živočichové a rostliny cizích krajin získala GRAND PRIX – Křišťálovou tužku ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, druhou statutární cenu Laureát mezinárodního festivalu TECHFILM získal titul Povrchová těžba hnědého uhlí. Kromě přehlídky soutěžní prací se konal i odborný seminář Efektivita eLearningu.
Pátý ročník Soutěže eLearning 2005 o Křišťálovou tužku ministryně školství, mládeže a tělovýchovy na festivalu TECHFILM 2005 byl pořádán ve spolupráci s Národním centrem distančního vzdělávání v Praze a s odborem 55 MŠMT – SIPVZ. Záměrem soutěže bylo představit nejlepší výukové produkty využívající informační technologie, vyrobené v posledních dvou letech, a tak podporovat tvorbu v této oblasti. Srovnání produktů je vždy prospěšné, bohužel letos bylo soutěžních prací méně než loni, jedenáct titulů soutěžilo v sekci titulů pro primární vzdělávání, sedmnáct v sekci pro terciární vzdělávání. Z celkem dvaceti osmi soutěžních prací ve dvou sekcích ocenila odborná porota statutárními cenami dva tituly: TS Přírodověda 2 - živočichové a rostliny cizích krajin získala GRAND PRIX – Křišťálovou tužku ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, druhou statutární cenu Laureát mezinárodního festivalu TECHFILM získal titul Povrchová těžba hnědého uhlí. Kromě přehlídky soutěžní prací se konal i odborný seminář Efektivita eLearningu.
V sekci titulů pro primární vzdělávání pak byla uděleny ještě další ceny:
-
Křišťálové tužtičky MŠMT získaly tři tituly: Technické a industriální stavby Prahy od ČVUT v Praze, Chytré dítě – Naslouchej a hrej si od Multimedia ART, Praha a TS Přírodověda 2 – živočichové a rostliny cizích krajin od Terasoftu.
-
Cenu Microsoft získal titul Funkce od ČVUT v Praze.
-
Čestné uznání za popularizaci obtížných partií z fyziky získal titul Srážka dvou koulí Jana Obdržálka z MFF UK Praha.
V sekci titulů pro terciární vzdělávání pak ceny získaly tituly:
-
Ceny EUNIS:
-
místo Genomika a bioinformatika, Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Ústav biologie a lékařské genetiky.
-
místo Kurz anglického jazyka pro školský management, Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.
-
místo Počítačové siete 2, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta prírodných vied.
-
Ceny Národního centra distančního vzdělávání:
-
E-learning v předmětu geografie cestovního ruchu, Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.
-
Sociální psychologie, Západočeská univerzita Plzeň.
-
Školský management - Strategické plánování, Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.
-
-
Cenu České společnosti pro systémovou integraci Programovanie internetových aplikácií, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta prírodných vied.
-
Cenu rektorky Univerzity Hradec Králové E-learning v předmětu geografie cestovního ruchu.
Po přehlídce soutěžních prací a samozřejmě po loňských zkušenostech, kdy se objevily některé studentské práce, se zdá, že chybí další samostatná sekce nebo cena pro žákovské a studenské práce. Možná by pro ně mohla být v příštím roce určena letos nově udělovaná cena Microsoft. Stejně tak by sekce pro primární vzdělávání mohla přitáhnout i pedagogy samostatnou cenu i pro ně. Loni čestným uznáním oceněný pedagog se nemohl soutěžní přehlídky účastnit, protože podle zákulisních informací nebyl uvolněn vedením své školy. Tento způsob „podpory“ aktivních pedagogů je podle mne odsouzeníhodný.
Situace eLearningu v terciárním vzdělávání je diametrálně odlišná, podrobněji jsem se mu věnoval již v článku Soutěž eLearningu pro terciární vzdělávání na festivalu TECHFILM 2005. Řadu zajímavých informací pak přinesl již zmíněný odborný seminář Efektivita eLearningu. Nutnost urychlené aplikace eLearningu si vysoké školy uvědomují, bohužel však tato podpora není na řadě škol důsledná a opomíjí se potřeba o eLearningu alespoň minimálně poučit především budoucí pedagogy. V tom by mohla pomoci i výše navrhovaná soutěž pro studenty.
Chápu sice vysokoškolské pedagogy, že je situace, kdy technologie předbíhají teoretická východiska pro didaktiku a metodiku eLearningu, poněkud vyvádí z míry. Tvrzení, že je eLearning složitou oblastí je sice pravdivé, zkušenosti z rozmachu publikace na webu a webových technologií vůbec ale ukazují, že od určitého stavu a dostupnosti technologií se mohou angažovat prakticky všichni. A to platí i pro eLearning. Redakční systémy i systémy pro správu výuky se v základních funkcích dají zvládnou velmi rychle, důležité je ale co nejrychleji začít. Znalosti složitějších partií i „teorie“ se dají zvládnout postupně později, důležitá je také komunitní spolupráce a především vzájemná informovanost a výměna výukových objektů. Zde se ale učinily již první kroky a vznikly první knihovny digitálních výukových objektů. Chybou SIPVZ pak je, že eLearning až na malé výjimky zcela ignoruje a nepodporuje například vůbec profesionální tvorbu výukového obsahu granty (rok 2003 byl jen nepříliš využitou výjimkou). Výsledky projektů škol na tvorbu výukového obsahu jsou totiž v celé řadě případů zcela nepoužitelné, stejně jako nová verze Evaluačního webu. O stále neexistujícím Školském vzdělávacím portálu toho také bylo napsáno již víc než dost… K situaci se ještě vrátíme v samostatném článku.
Z předávání cen Soutěže eLearning se omluvila paní ministryně, která předávala ceny v soutěži Česká hlava. Rektor ČVUT, který ceny měl předávat s ní, ale do Hradce Králové přijel alespoň na zahájení slavnostního večera. Spolupořádající odbor 55 - SIPVZ MŠMT se předávání cen rovněž nezúčastnil. Ceny tak předával náměstek ministryně pro regionální školství Jaroslav Müllner. Na ilustračním snímku pořízeném těsně po předání Křišťálové tužky je vlevo předsedkyně odborné poroty Jaroslava Mikulecká, rektorka Univerzity Hradec Králové, vedle ní Zdenka Zochová z ČVUT v Praze, předsedkyně poroty sekce pro primární vzdělávání, a náměstek ministryně Jaroslav Müllner, zcela vpravo pak s cenou Bohumil Vošický, ředitel společnosti Terasoft.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat