Paní ministryně Petra Buzková podepsala 31. října metodický pokyn, který upravuje způsob podávání, schvalování a realizaci projektů SIPVZ předkládaných v roce 2006. Cíl projektů zůstává stejný - jde o zavádění ICT do výuky, především do neinformatických předmětů. Je tu ale oproti loňsku několik zásadních rozdílů. Překvapivě také stále nejsou podepsány metodické pokyny k dotacím na ICT standard a k ICT standardu samotnému, přestože termín podávaní žádostí o tuto dotaci byl letos o dva měsíce dříve než u projektů.
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k čerpání účelově určených finančních prostředků státního rozpočtu v rámci SIPVZ v roce 2006 na rozvojový program ve vzdělávání (podle § 171, odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb.) „Projekty škol“ si můžete stáhnout ve formátu PDF a doporučuji ho zájemcům o takzvané dotace na nadstandard pozorně prostudovat, protože dochází k řadě změn:
Jsou vypisována speciální témata pro Informační centra SIPVZ a školicí středisko SIPVZ.
Je přesně vymezena ověřovací organizace, kterou mohou být: „…škola nebo školské zařízení se sídlem v České republice, organizace státní správy se sídlem v České republice, organizace samosprávy se sídlem v České republice, škola resp. školské zařízení se sídlem v EU.“
Propagace projektu je nutná od jeho schválení po dobu minimálně dvou let po skončení projektu.
Nejméně 30 % čerpané dotace v příslušném kalendářním roce musí být použito pro členy realizačního týmu jako autorské honoráře, platby za služby či jako platby za odvedenou práci (dohody o provedení práce nebo pracovní činnosti).
Nejvýše 10 % čerpané dotace v příslušném kalendářním roce může být použito na propagaci projektu.
Projekty mohou mít jako cílovou skupinu i veřejnost a pedagogické pracovníky.
Vyhrazení poměrně velké části dotace pro členy týmu je jistě pozitivní změnou a vhodným motivačním prvkem. Témata projektů pro rok 2006 jsou pak následující:
Vytvoření výukového obsahu nebo výukových materiálů s využitím ICT (předkládá škola nebo školské zařízení).
Metodická pomoc školám nebo školským zařízením při zavádění ICT do výuky (předkládá pouze Informační centrum SIPVZ).
Vytvoření výukového kurzu včetně jeho on-line podpory pro školy nebo školská zařízení (předkládá pouze Školicí středisko SIPVZ).
Zde si dovolím několik poznámek
Témata jsou příliš obecná, je přeci třeba vyžadovat od projektů určitou originalitu, nemá přeci smysl vytvářet již jinde vytvořené.
Pro výukový obsah a výukové kursy by měla být striktně vyžadována určitá pravidla: vhodnost pro eLearning a dodržení obecných standardů pro něj a další. Zde připomínám řadu nepoužitelných nákladných výstupů z celé řady předchozích projektů (viz například Školské portály Olomouckého kraje: další černá díra SIPVZ nebo Zkola.cz: další Potěmkinův portál?).
Z metodiky zmizela povinnost poskytnout výstupy zdarma dalším školám! Požadavek: „Pokud je výstupem projektu elektronický výukový materiál (resp. elektronický výukový objekt) bude podmínkou poskytnutí dotace, že škola nebo školské zařízení umožní nakládat s výsledky, které při řešení projektu dosáhla i jiným školám nebo školským zařízením.“ je evidentně nedostatečný. Nehledě k tomu, že výstupem by měl být vždy elektronický výukový materiál.
Je s podivem, že materiál nebyl konzultován s odbornou veřejností, jak tomu bylo v minulých letech. Výše uvedené nedostatky by měly být urychleně napraveny nebo alespoň dostatečně odůvodněny či vysvětleny. Stejně tak je nutné se ptát, proč nebyly současně podepsány další metodické pokyny pro čerpání dotací na ICT standard a o ICT standardu samotném. V letošním roce byl termín odevzdání žádostí o dotace necitlivě stanoven na 31. ledna, žádosti o dotace na projekty se odevzdávaly až o dva měsíce později. Co čeká školy v příštím roce? Důsledky letošního nevhodného postupu a nedostatků v metodikách jsou známé, tyto chyby se napravovaly nadvakrát dodatečnými dotacemi. Text právě zveřejněné metodiky a první neoficiální zprávy o dalších ukazují na určitou bezradnost jejich přípravy a v řadě aspektů na nekoncepčnost. Zkuste si znovu přečíst metodiky z jednotlivých let 2003-2006!
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment