Pavel Stopa: Řád třídy – pravidla hry

čtvrtek 13. října 2005 ·

Při jakékoli činnosti je dobré znát „pravidla hry“ – tedy jak se „hra“ hraje, co je v ní dovoleno, co zakázáno a co doporučeno. Kdysi pro mne, jako dítě školou povinné, představoval školní řád vždy jen kupu nic neříkajících písmenek, kterou se více méně jen vyhrožuje. Z těchto důvodu jsem se rozhodl vytvořit pro mou třídu taková „pravidla hry“, která by vyhovovala všem dotčeným a  byla pro ně stručná a hlavně srozumitelná.

Pro větší objektivitu jsem při zavádění nových „pravidel hry“ - Řádu třídy dal prostor rodičům žáků k vyjádření názoru a k připomínkování. Drtivá většina „bohužel“ souhlasila se vším bez výjimky, což mě sice na jednu stranu potěšilo, ale na druhou stranu mě utvrdilo v tom, že buď jim je vše jedno či se raději nechtějí zbytečně „angažovat“. Nicméně dvě připomínky jsem do řádu zapracoval. Od zavedení před zhruba pěti lety jsem další „vylepšování řádu“ rodiči nerealizoval.

Co se mě týče, pak mi šlo především o to, aby děti měly jasný a srozumitelný návod k tomu, aby dosahovali co nejlepších výsledků alespoň tak, jak to chtějí jejich rodiče (když už oni samy ne). Vzhledem k tomu, že řád jsem zatím využil ve čtvrté a páté třídě na 1. stupni, nesetkal jsem se u žáků s negativní reakcí. Prostě řád vzali jako hotovou věc „upečenou“ učitelem a rodiči. Je mnoho rodičů, kteří řád, návod jak připravit dítě do školy, přijali. Takoví, kteří by řád vysloveně odmítli, se zatím nenašli.

Vzhledem k tomu, že dnes je doba ISO 900* s jasnými standardizovanými pravidly, je tento řád více než vhodným pro každou fungující třídu s jasnou vizí… Můj Řád třídy, který mají mí žáci vyvěšený doma „nad postelí“ i ve třídě, vám nyní předkládám k připomínkám.

ŘÁD TŘÍDY

I. Úvodní ustanovení

Prvořadým zájmem třídního učitele a také rodičů je vzorné chování a prospěch žáků a žákyň třídy (dále jen žáků). K dosažení tohoto má také přispět tento ŘÁD TŘÍDY, který stanovuje základní povinnosti žáka při přípravě na vyučování a během vyučovacího dne a určuje také opatření pro posílení žákovy odpovědnosti.

II. V době domácí přípravy je žák povinen:

  1. Vypracovat zadání domácích úkolů, které si zapsal dle pokynů učitele do poznámkového bloku.

  2. Přečíst si zápisy v sešitě z minulých vyučovacích hodin a doplnit chybějící včetně oprav.

  3. Dle rozvrhu si nachystat do školní tašky učebnice, sešity, pracovní sešity, sešit na speciální domácí úkoly.

  4. Před každým vyučovacím dnem si nachystat do školní tašky: Žákovskou knížku, fólii, poznámkový blok, psací a rýsovací potřeby, předem určené pomůcky do hodin.

  5. Nachystat si pomůcky do PČ, VV (barvy vodové, temperové, nůžky, plastelínu, lepidlo…), Tv (vhodnou obuv,převlečení), peníze na školní akce dle zápisu v poznámkovém bloku.

  6. Předat k podpisu rodičům domácí úkol a poznámkový blok .

III. Před vyučovací hodinou je žák povinen:

  1. Nachystat si na lavici učebnici, sešity, příp. pracovní sešit na nadcházející hodinu, dále pak žákovskou knížku, poznámkový blok, psací potřeby a předem určené pomůcky.

  2. Přečíst si zápis v sešitě z posledních dvou vyučovacích hodin, probrat obsah s ostatními spolužáky.

  3. Udržovat pořádek a čistotu, třídit odpad a dbát na bezpečnost svou i druhých.

  4. Využít doby přestávky k osobní hygieně a odpočinku.

IV. Při vyučovacích hodinách je žák povinen:

  1. Zaujmout místo v lavici ihned po zvonění.

  2. Dávat pozor, aktivně se účastnit výuky a nevyrušovat.

  3. Plnit pokyny vyučujícího.

  4. Hlásit se, nevykřikovat, odpovídat po vyvolání, případně se ptát na to, čemu nerozumí.

  5. Zapisovat si do poznámkového bloku úkoly a pomůcky na další dny dle pokynu vyučujícího.

V. Opatření pro posílení žákovy odpovědnosti

  1. Vypracování speciálního domácího úkolu k procvičení právě probíraného učiva.

  2. Dodatečné vyučovací hodiny konané vždy v odpoledních hodinách pro upevnění poznatků o probíraném učivu.(Upozornění na tuto mimořádnou hodinu bude vždy v žákovské knížce nejpozději den předem).

  3. Informace pro rodiče v žákovské knížce.

  4. Pozvánka do školy pro rodiče.

  5. Další opatření dle klasifikačního řádu.

VI. Závěrečné ustanovení

Rodiče žáků se spolupodíleli na vytvoření tohoto řádu a uplatnili své připomínky.

Tento řád nabývá účinnosti dnem vydání.

S řádem třídy souhlasím:



žák/žákyně 

Datum a podpis jednoho z rodičů



Pavel Stopa

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.