Ministryně školství předložila vládě ČR na jednání 5. října 2005 Zprávu o stavu a plán realizace vzdělávacího portálu, která se snaží především zamlžit tristní situaci jednoho z ostudných projektů SIPVZ, který je jednou z posledních černých děr na prostředky z rozpočtu SIPVZ, zatím stále bez jediného pozitivního výstupu.
Pětiletka Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) se chýlí ke konci a po téměř pěti letech realizace tohoto sedmimiliardového projektu je třeba rekapitulovat. K jedné nyní asi nejostudnější části SIPVZ předložila ministryně školství Petra Buzková vládě ČR na jednání 5. října 2005 Zprávu o stavu a plán realizace vzdělávacího portálu, která zatajila základní informaci: portál není stále v provozu a stále více školám chybí. Náklady na přípravu portálu již zřejmě přesáhly 10 milionů korun a stále jsme prakticky ještě nespatřili jedinou využitelnou webovou stránku, která by přinesla školám nějakou novou informaci či službu. ÚIV evidentně v průběhu posledních více než dvou let přípravy pod taktovkou řídícího výboru, řešitele a realizačního týmu pod vedením ředitelky Divize informací a služeb ÚIV Pavly Křižíkové selhal. Nic na této věci nezměnila ani řada „úspěšných“ výběrových řízení na subdodávky při přípravě portálu: jejich výstupy příliš často zarážejí neprofesionalitou a banálností.
Jako ukázku jsem ze zprávy vybral jen několik částí:
Přehled činností v roce 2005 a plán na rok 2006
Rozpočty 2003–2006 (údaje v Kč)
B. 2005, leden až září 2006
3.7 Zpracování systémového projektu
Projektový tým firmy SEFIRA spol. s r. o., vítěze výběrového řízení, zpracoval ve spolupráci s členy realizačního týmu dokument Systémový projekt portálu EDU.CZ, který byl po oponentním posouzení a zapracování připomínek předán 27. dubna 2005 řešiteli.
3.8 Zpracování webdesignu portálu EDU.CZ
Hodnotící komise na základě vyhodnocení předložených grafických návrhů 24. 1. 2005 doporučila uzavřít smlouvu na zpracování grafického řešení (webdesignu) s vítěznou firmou PragueBest, s. r. o. Ta pro řešitele připravila grafickou kostru internetové prezentace a typové podstránky připravovaného portálu, vytvořila návrh portálového logotypu, podílela se na technickém a grafickém zajištění spuštění informační webové prezentace pro cílové skupiny uživatelů a provedla práce na grafickém zpracování stránek a na tvorbě šablon pro demonstrační a pilotní provoz portálu.
3.9 Webová prezentace portálu EDU.CZ
Řešitel uvedl na webové adrese www.edu.cz k 2. květnu 2005 do provozu a naplnil informačním obsahem webovou prezentaci portálu se záměrem podat veřejnosti základní informace o vývoji projektu, představit návrh webdesignu portálu a získat prostřednictvím ankety a diskuse názory a podněty k projektu školského portálu jako celku. Tato prezentace byla ukončena v červenci 2005 v souvislosti se spuštěním demonstračního provozu.
3.10 Ochranná známka
Na základě přihlášky ochranné známky č. 426685 podané řešitelem dne 25. 5. 2005 Úřad průmyslového vlastnictví zaregistroval ochrannou známku – logotyp Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ.
3.11 Demonstrační provoz
K ověření technologie portálového řešení a s cílem informovat veřejnost o tvorbě portálu a umožnit diskusi široké uživatelské veřejnosti byl vytvořen a 18. července 2005 spuštěn na webové adrese www.edu.cz demonstrační provoz portálu. Technickou část demoprovozu vytvořila firma SEFIRA spol. s r.o., a to na technologii Oracle, která byla vybrána na základě výstupu systémového projektu. Licence k zajištění demoprovozu na této technologii poskytla bezúplatně firma Oracle Czech, s. r. o., na základě Licenční a servisní smlouvy OLSA v. 032305 ze dne 7. 7. 2005.
Poskytovatelem a provozovatelem dedikovaného serverhostingu pro demoprovoz je firma T-Systems PragoNet, a. s., vítěz výběrového řízení, které se uskutečnilo formou výzvy více zájemcům k podání nabídek na „systém pro provoz hosting aplikace portálového typu v provedení umožňujícím testovací demoprovoz a produkční ostrý provoz“ (zakázka přidělena dne 23. 5. 2005).
Demonstrační provoz poskytuje vedle informací o historii a tvorbě ŠVIP a diskusního modulu potenciálním budoucím uživatelům portálu mj. anotované přehledy vzdělávacích informací a služeb v internetové síti.
3.12 Výběrové řízení na dodavatele zakázky „projekční a implementační práce ŠVIP“
Řešitel projektu zveřejnil na Centrální adrese dne 10. 3. 2005 Předběžné oznámení otevřeného zadávacího řízení veřejné zakázky na „Projekční a implementační práce – tvorbu technického projektu a implementaci Školského vzdělávacího a informačního portálu EDU.CZ“. Následně ve spolupráci s externími odborníky zpracoval zadání a prostřednictvím Centrální adresy (datum zveřejnění veřejné zakázky ev. č. 50006417 dne 11. 7. 2005) uskutečnil výběrové řízení.
Do soutěže na zpracování technického a implementačního projektu portálu EDU.CZ se v otevřeném řízení podle zákona č. 40/2004 Sb. přihlásily dvě firmy: GITUS, a. s., s nabídkovou cenou 14 742 043 Kč (vč. DPH) a HEWLETT-PACKARD, s. r. o., s nabídkovou cenou 8 207 606 Kč (vč. DPH). Při otevírání obálek 8. srpna 2005 oba uchazeči postoupili do dalšího, hodnotícího kola, které se uskutečnilo 16. srpna 2005. Komise vyhodnotila jako nejlepší nabídku firmy HEWLETT-PACKARD, s. r. o., a doporučila řešiteli/zadavateli uzavřít s tímto uchazečem smlouvu na dodání technického a implementačního projektu portálu EDU.CZ.
3.13 Harmonogram realizace technického a implementačního projektu a spuštění pilotního projektu včetně testovacího provozu (září 2005–září 2006)
I. fáze: září–prosinec 2005:
realizace analytických prací (informační a komunikační služby portálu EDU.CZ v systému českého školství a vzdělávání);
výběr dodavatele HW a poskytovatele a provozovatele infrastruktury;
nákup a instalace vybrané SW technologie;
nasazení grafického řešení (dodavatelem firma PragueBest, s. r. o.);
informační a komunikační modul/etapa implementace a zpřístupnění části dat a diskusních skupin, vyhledávání v publikovaných položkách; návod pro uživatele, jak využívat portál;
testování prototypu pilotního provozu a jeho zveřejnění v prostředí internetu;
platba dodavateli za částečné plnění předmětu zakázky.
II. fáze: leden–duben 2006:
informační modul/etapa zprovoznění publikace dat všech participujících organizací; vyhledání a zajištění vhodných informačních zdrojů se vzdělávacím obsahem a jejich integrace do portálu EDU.CZ;
komunikační modul/etapa registrace uživatelů, komunitní prostory, sběr dat a publikace informačních formulářů o školách a krajských úřadech.
III. fáze: květen 2006:
testovací provoz pilotního projektu jako celku po dobu čtyř týdnů;
po ukončení testovacího provozu 2. platba dodavateli.
IV. fáze: od června 2006:
komplexní ověřování funkcí pilotního provozu portálu EDU.CZ po dobu nejméně tří měsíců;
po ukončení ověřovacího provozu a převzetí díla zadavatelem/řešitelem portálu 3., závěrečná platba dodavateli.
3.14 Plný (ostrý) provoz portálu EDU.CZ
plánován od září 2006;
postupný rozvoj informační a komunikační etapy portálu.
Zde si dovolím několik poznámek:
Dnešní takzvaný demonstrační provoz je jen kamufláží a dle obvykle používané terminologie není skutečným demonstračním provozem.
Ve vypořádání připomínek v MŠMT ke zprávě byly použity velmi podivné argumenty:
„V řídících ani koordinačních skupinách není zastoupena cílová skupina uživatelů, přičemž portál by měl obsahovat výsledky jednotlivých projektů SIPVZ – tedy sloužit především školám, resp. všem vzdělávajícím se občanům.„
Neakceptováno
Řídicí výbor ŠVIP byl ve svém současném složení jmenován paní ministryní jako funkční orgán vybavený kompetencemi k naplnění záměru a zadání MŠMT. Koordinační tým ve složení schváleném Řídicím výborem je pracovní skupina složená z realizátora projektu a dodavatelů datových obsahů pro fázi pilotního projektu ŠVIP. Cílové skupiny uživatelů byly osloveny v několika šetřeních, jejich požadavky a potenciální poptávka byly analyzovány a vyhodnoceny. Uživatelským skupinám byla také nabídnuta možnost ovlivnit tvorbu portálu podáváním námětů a připomínek a diskusí nejprve na webové prezentaci a nyní na spuštěném demonstračním provozu portálu.
Podívejte se na www.edu.cz na moderovanou a také cenzurovanou diskusi a budete se dlouho smát…
Podle plánu ani do konce roku 2006 nebudou realizovány žádné aktivity pro podporu vzdělávání.
Rozpočty 2003–2006 (údaje v Kč):
2003 |
|
|
|
|
| plán | skutečnost |
| náklady celkem |
|
|
| 800 500 | 746 000 | |
| z toho | mzdové prostředky | 280 000 | 226 000 | |||
|
| odvody |
|
| 52 500 | 52 500 | |
|
| FKSP |
|
| 3 000 | 3 000 | |
|
|
| OBV |
|
| 520 000 | 520 000 |
2004 |
|
|
|
|
| plán | skutečnost |
| náklady celkem |
|
|
| 5 062 000 | 3 507 174 | |
| z toho | mzdové prostředky | 3 158 000 | 2 347 798 | |||
|
| odvody |
|
| 949 700 | 769 229 | |
|
| FKSP |
|
| 54 300 | 42 905 | |
|
|
| OBV |
|
| 900 000 | 347 242 |
2005 |
|
|
|
|
| plán | skutečnost |
| náklady celkem |
|
|
| 16 120 000 |
| |
| z toho | mzdové prostředky | 4 100 000 |
| |||
|
| odvody |
|
| 1 174 000 |
| |
|
| FKSP | 46 000 |
| |||
|
| OBV |
|
| 8 250 000 | *1 | |
|
|
| investice |
|
| 2 550 000 | *2 |
2006 |
|
|
|
|
| plán | skutečnost |
| náklady celkem |
|
|
| 14 000 000 |
| |
| z toho | mzdové prostředky | 4 100 000 |
| |||
|
| odvody |
|
| 1 174 000 |
| |
|
| FKSP |
|
| 46 000 |
| |
|
|
| OBV |
|
| 8 680 000 |
|
*1 zhruba 5 000 000 bude nedočerpáno a převedeno do roku 2006 z důvodu pokračování plnění zakázky Technický a implementační projekt portálu EDU.CZ
*2 nákup licencí
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment