Jednota školských informatiků nyní zveřejnila květnovou výzvu paní ministryni k řešení problému správy výpočetní techniky ve školách a neuspokojivou oficiální odpověď MŠMT. V ní je více méně pouze výčet vztahujících se předpisů, podle nichž je vše na řediteli a zřizovateli.
V diskuzích u série článků Davida Hawigera ICT na škole a na dalších online fórech či konferencích se stále objevuje kritika současného stavu řešení postavení školských informatiků a správců sítí, která byla naposledy řešena snížením úvazků po tlaku Zlenické iniciativy učitelů informatiky před třemi lety (nařízení vlády ČR ze dne 7. srpna 2002). Jednota školských informatiků nyní zveřejnila květnovou výzvu paní ministryni k řešení problému správy výpočetní techniky ve školách a oficiální odpověď MŠMT. V ní je více méně pouze výčet vztahujících se předpisů, podle nichž je vše na řediteli a zřizovateli. Text výzvy stojí určitě za pozornost:
Vážená paní ministryně,
české školství se postupně vybavuje výpočetní technikou, zvyšuje se informační gramotnost učitelů a v materiálech MŠMT ČR se hovoří o (pozitivních) změnách ve výuce, které způsobí využívání informačních technologií.
Na základě metodických materiálů MŠMT je škola povinna zajistit standard ICT vybavení. Metodické materiály hovoří o počítačích, sítích a o připojení do Internetu, o minimálních počtech počítačů ve školách. Není řešena problematika průběžné údržby, a to ani hardwarové (opravy či výměny vadných komponent, reklamace), ani softwarové (údržba programového vybavení, instalace nových aplikací, správa počítačové sítě, poradenství a servis ostatním kolegům bez informatických znalostí). Nehovoří o zcela zásadní otázce, tj. o tom, kdo se má o tyto počítače starat a z čeho má být zaplacen.
Důsledkem je situace, kdy správa často desítek počítačů je ředitelem školy „svěřena“ učiteli výpočetní techniky, případně ICT metodikovi ve škole. A to za minimální odměnu. Jen výjimečně si škola najímá profesionální firmu a peníze na její zaplacení bere z běžného příspěvku na provoz.
Vznikla nová činnost, nová práce, na kterou však školy nedostávají peníze a řeší ji nouzovými způsoby a často na úkor jiných činností. Tento stav byl možná pochopitelný před deseti lety, kdy bylo ve škole pár stanic, není však přípustný v době, kdy často rozsáhlá školní síť má profesionálně fungovat.
Žádáme Vás o koncepční řešení, které bude navrženo tak, aby mohlo být realizováno od začátku roku 2006 a na které budou připraveny finanční zdroje. Požadujeme stanovení peněz na správu jedné stanice s určením případných upřesňujících podmínek.
Poznámka: V nákladech (zhruba 180.000,– Kč/kus) na jednu stanici dodanou tzv. Generálním dodavatelem končícího projektu PIII – infrastruktura bylo na (dálkovou) správu počítačů vyhrazeno celkem cca 0,5 mld. Kč, na jeden počítač tedy cca 20 000 Kč. MŠMT s tím souhlasilo, nejspíš si tedy potřebnost zaplacení správy techniky uvědomovalo. Bohužel pouze pro jednu soukromou firmu, pro ostatní školy to neplatí, jejich správci sítí se mají o počítače starat zdarma a jejich ředitelé mají najaté firmy platit z běžného provozu? Nerozumíme tomu, proč někomu je správa počítačů placena a jiní ji mají vykonávat jako svůj koníček, nejlépe ve svém volném čase.
Jsme ochotni sejít se k upřesňujícím jednáním a o věci diskutovat, základ problému je však zřejmý a jeho okamžité řešení potřebné.
Takže informatici studujte předpisy a diskutujte s řediteli a zřizovateli!
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat