Jan Wagner: VÚP pomáhá s tvorbou ŠVP sedmi vybraným malotřídním školám

čtvrtek 20. října 2005 ·

Malotřídní školy mají odlišné postavení i možnosti zpracování ŠVP. Na základě sledování tvorby ŠVP na sedmi vybraných malotřídních školách, kterým VÚP nabídl metodickou pomoc a spolupráci, budou tato specifika vymezena a pomohou tak při vytváření vlastních ŠVP ostatním malotřídním školám. Malotřídní školy mají své specifické postavení mezi ostatními základními školami, s nímž souvisí i odlišné možnosti zpracování ŠVP (Školských vzdělávacích programů). Na základě sledování tvorby ŠVP na sedmi vybraných malotřídních školách, kterým VÚP (Výzkumný ústav pedagogický v Praze) nabídl metodickou pomoc a spolupráci, budou tato specifika vymezena a pomohou tak při vytváření vlastních ŠVP ostatním malotřídním školám. Zkušenosti z tvorby a další materiály budou průběžně zveřejňovány na metodickém portálu (www.rvp.cz) v sekci základního vzdělávání v kapitole Malotřídní školy a budou tak k dispozici všem malotřídním školám.

Rámcový harmonogram spolupráce VÚP a malotřídních škol je následující:

Rok 2005

Září

  • výběr malotřídních škol a navázání kontaktu s řediteli

  • vymezení cílů a obsahu spolupráce, odsouhlasení harmonogramu

Říjen

  • schůzka ředitelů malotřídních škol ve VÚP v Praze – metodický úvod k tvorbě ŠVP, příklady zpracování ŠVP pilotních škol, příprava SWOT analýzy

  • SWOT analýza, vyhodnocení

Listopad – prosinec

  • charakteristika školy

  • charakteristika ŠVP – zaměření školy, výchovné a vzdělávací strategie školy

  • klíčové kompetence – metody a formy utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků

Rok 2006

Leden

  • charakteristika ŠVP – vzdělávání žáků mimořádně nadaných a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • dopracování úvodních kapitol

Únor – březen

  • učební plán – rozčlenění vzdělávacího obsahu, vytváření vyučovacích předmětů, časové dotace vyučovacích předmětů, využití disponibilní časové dotace

  • poznámky k učebnímu plánu

Duben – květen

  • vzdělávací obsah vyučovacích předmětů – rozpracování očekávaných výstupů, rozpracování učiva, začlenění průřezových témat do vzdělávacího obsahu (zpracování průřezových témat pro kapitolu Charakteristika ŠVP), vyznačení mezipředmětových souvislostí

Červen

  • hodnocení žáků, autoevaluace školy

  • dokončení první verze ŠVP

  • shrnutí specifik tvorby ŠVP malotřídních škol

  • vyhodnocení spolupráce

Spolupráce bude probíhat takto:

  • školy budou na základě podkladů a dohody s VÚP průběžně zpracovávat jednotlivé části ŠVP

  • budou je zasílat ke konzultaci na VÚP

  • operativně se budou řešit specifika, která z tvorby vyplynou

  • současně budou na portále zveřejňovány poznatky a možnosti řešení tvorby ŠVP na malotřídních školách.

Iniciativa je jistě vítaná, ale pouhých sedm škol z téměř 1500 je příliš malý počet. Doufejme, že publikace poznatků bude okamžitá.



Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.