Malotřídní školy mají odlišné postavení i možnosti zpracování ŠVP. Na základě sledování tvorby ŠVP na sedmi vybraných malotřídních školách, kterým VÚP nabídl metodickou pomoc a spolupráci, budou tato specifika vymezena a pomohou tak při vytváření vlastních ŠVP ostatním malotřídním školám. Malotřídní školy mají své specifické postavení mezi ostatními základními školami, s nímž souvisí i odlišné možnosti zpracování ŠVP (Školských vzdělávacích programů). Na základě sledování tvorby ŠVP na sedmi vybraných malotřídních školách, kterým VÚP (Výzkumný ústav pedagogický v Praze) nabídl metodickou pomoc a spolupráci, budou tato specifika vymezena a pomohou tak při vytváření vlastních ŠVP ostatním malotřídním školám. Zkušenosti z tvorby a další materiály budou průběžně zveřejňovány na metodickém portálu (www.rvp.cz) v sekci základního vzdělávání v kapitole Malotřídní školy a budou tak k dispozici všem malotřídním školám.
Rámcový harmonogram spolupráce VÚP a malotřídních škol je následující:
Rok 2005
Září
výběr malotřídních škol a navázání kontaktu s řediteli
vymezení cílů a obsahu spolupráce, odsouhlasení harmonogramu
Říjen
schůzka ředitelů malotřídních škol ve VÚP v Praze – metodický úvod k tvorbě ŠVP, příklady zpracování ŠVP pilotních škol, příprava SWOT analýzy
SWOT analýza, vyhodnocení
Listopad – prosinec
charakteristika školy
charakteristika ŠVP – zaměření školy, výchovné a vzdělávací strategie školy
klíčové kompetence – metody a formy utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků
Rok 2006
Leden
charakteristika ŠVP – vzdělávání žáků mimořádně nadaných a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
dopracování úvodních kapitol
Únor – březen
učební plán – rozčlenění vzdělávacího obsahu, vytváření vyučovacích předmětů, časové dotace vyučovacích předmětů, využití disponibilní časové dotace
poznámky k učebnímu plánu
Duben – květen
vzdělávací obsah vyučovacích předmětů – rozpracování očekávaných výstupů, rozpracování učiva, začlenění průřezových témat do vzdělávacího obsahu (zpracování průřezových témat pro kapitolu Charakteristika ŠVP), vyznačení mezipředmětových souvislostí
Červen
hodnocení žáků, autoevaluace školy
dokončení první verze ŠVP
shrnutí specifik tvorby ŠVP malotřídních škol
vyhodnocení spolupráce
Spolupráce bude probíhat takto:
školy budou na základě podkladů a dohody s VÚP průběžně zpracovávat jednotlivé části ŠVP
budou je zasílat ke konzultaci na VÚP
operativně se budou řešit specifika, která z tvorby vyplynou
současně budou na portále zveřejňovány poznatky a možnosti řešení tvorby ŠVP na malotřídních školách.
Iniciativa je jistě vítaná, ale pouhých sedm škol z téměř 1500 je příliš malý počet. Doufejme, že publikace poznatků bude okamžitá.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat