Jan Wagner: Umí školy napsat ŠVP a učit podle nich aneb SKAV upozorňuje na významná rizika reformy

Monday, October 17, 2005 ·

Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) pořádá ve čtvrtek 20. října další kulatý stůl SKAV, kde bude prezentována studie Jaroslavy Simonové a Jany Strakové Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy.

Ve čtvrtek 20. října 2005 se bude v aule ZŠ Vodičkova 22 v Praze 1 od 10 hodin konat kulatý stůl SKAV na téma Umí školy napsat ŠVP a učit podle nich? V diskuzi moderované RNDr. Jindřichem Kitzbergerem budou probírány následující otázky:

  • Jaké jsou výsledky pilotního ověřování tvorby školních vzdělávacích programů a co se ukázalo jako nezbytné pro pomoc ostatním školám? (PhDr. Jaroslav Jeřábek, ředitel VÚP)

  • Umožňují škole nastavená pravidla být plně pedagogicky autonomní? (Mgr. Michaela Prášilová, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc)

  • Jak se jeví RVP/ŠVP z hlediska realizace kurikulární reformy? (Prezentace studií SKAV Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformyRizikové kroky vzdělávací politiky v oblasti evaluace - Mgr. Jaroslava Simonová, ADV, spoluautorka studie)

  • Jaká byla realizace pilotáže ŠVP a co by ředitelé poradili svým kolegům, kteří teprve začínají? (Ing. Vít Beran, ředitel pilotní ZŠ Táborská, Praha 4, a Mgr. Daniel Kaiser, ředitel ZŠ Jižní, Praha 4)

Ze zmíněné studie SKAV Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy (formát RTF, 436 kB) autorek Jaroslavy Simonové a Jany Strakové si dovolujeme ocitovat její závěry:

  1. Součástí kurikulární reformy je zavedení dvoustupňového kurikula, ze kterého školám plyne povinnost na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vypracovat svůj vlastní školní vzdělávací program a zvýšení důrazu na utváření kompetencí žáků. Domníváme se, že na tvorbu školních vzdělávacích programů a na budování kompetencí u žáků nebyly školy odpovídajícím způsobem připraveny.

  2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, z kterého mají školy vycházet při tvorbě školních vzdělávacích programů, nemá ujasněnou koncepci a neposkytuje dostatek informací, které by umožnily školám měnit vzdělávání ve smyslu RVP ZV definovaného cíle vzdělávání: „Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání“. Za největší slabinu dokumentu považujeme nejednoznačné vymezení cíle vzdělávání, absenci jasného návodu, jak mají pedagogové rozvíjet ve výuce klíčové kompetence a skutečnost, že do očekávaných výstupů nejsou v dostatečné míře zahrnuty klíčové kompetence a oborové dovednosti.

  3. Zcela nedostatečná pozornost, která byla věnována informování odborné i širší veřejnosti způsobila, že odborná i laická veřejnost má o důvodech, cílech a průběhu reformy jenom nedostatečné a často zkreslené informace. Důsledkem je nízká stimulace těch, kteří jsou pro úspěch reformy klíčoví.

  4. Významná rizika ohrožující zdárnou realizaci reformy spatřujeme v nepromyšlené a nedostatečné koordinaci s dalšími kroky vzdělávací politiky, především se zavedením plošného testování, které může reformu zásadně ohrozit.

  5. Důsledkem skutečností výše popsaných může dojít k tomu, že reforma kurikula bude zrealizována převážně ve formální rovině, což spolehlivě povede k diskreditaci dalšího reformního úsilí v očích odborníků i veřejnosti.

  6. Domníváme se, že pro úspěšnou realizaci reformy kurikula je nutné učinit následující kroky:

    • vyjasnit a upřesnit koncepci reformy

    • stanovit realistické termíny pro realizaci jednotlivých kroků

    • provést revizi kurikula, včetně revize rámcového učebního plánu

    • vypustit ze školského zákona povinnost vystavovat výstupní hodnocení

    • urychleně začít informační a propagační kampaň

    • připravit kvalitní vzdělávání pedagogů

    • zapojit do reformy fakulty připravující učitele

    • zkoordinovat reformu s plošným testováním

    • poskytnout školám finanční prostředky na nákup konzultačních služeb a ohodnocení práce pedagogů

Stáhnout si můžete i druhou studii Rizikové kroky vzdělávací politiky v oblasti evaluace (formát PDF, 579 kB).

Účastníci kulatého stolu mají možnost položit otázky panelistům e-mailem na adresy jana.hruba@skav.cz nebo jindrich.kitzberger@skav.cz



Jan Wagner

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.