Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) pořádá ve čtvrtek 20. října další kulatý stůl SKAV, kde bude prezentována studie Jaroslavy Simonové a Jany Strakové Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy.
Ve čtvrtek 20. října 2005 se bude v aule ZŠ Vodičkova 22 v Praze 1 od 10 hodin konat kulatý stůl SKAV na téma Umí školy napsat ŠVP a učit podle nich? V diskuzi moderované RNDr. Jindřichem Kitzbergerem budou probírány následující otázky:
Jaké jsou výsledky pilotního ověřování tvorby školních vzdělávacích programů a co se ukázalo jako nezbytné pro pomoc ostatním školám? (PhDr. Jaroslav Jeřábek, ředitel VÚP)
Umožňují škole nastavená pravidla být plně pedagogicky autonomní? (Mgr. Michaela Prášilová, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc)
Jak se jeví RVP/ŠVP z hlediska realizace kurikulární reformy? (Prezentace studií SKAV Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy a Rizikové kroky vzdělávací politiky v oblasti evaluace - Mgr. Jaroslava Simonová, ADV, spoluautorka studie)
Jaká byla realizace pilotáže ŠVP a co by ředitelé poradili svým kolegům, kteří teprve začínají? (Ing. Vít Beran, ředitel pilotní ZŠ Táborská, Praha 4, a Mgr. Daniel Kaiser, ředitel ZŠ Jižní, Praha 4)
Ze zmíněné studie SKAV Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy (formát RTF, 436 kB) autorek Jaroslavy Simonové a Jany Strakové si dovolujeme ocitovat její závěry:
Součástí kurikulární reformy je zavedení dvoustupňového kurikula, ze kterého školám plyne povinnost na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vypracovat svůj vlastní školní vzdělávací program a zvýšení důrazu na utváření kompetencí žáků. Domníváme se, že na tvorbu školních vzdělávacích programů a na budování kompetencí u žáků nebyly školy odpovídajícím způsobem připraveny.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, z kterého mají školy vycházet při tvorbě školních vzdělávacích programů, nemá ujasněnou koncepci a neposkytuje dostatek informací, které by umožnily školám měnit vzdělávání ve smyslu RVP ZV definovaného cíle vzdělávání: „Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání“. Za největší slabinu dokumentu považujeme nejednoznačné vymezení cíle vzdělávání, absenci jasného návodu, jak mají pedagogové rozvíjet ve výuce klíčové kompetence a skutečnost, že do očekávaných výstupů nejsou v dostatečné míře zahrnuty klíčové kompetence a oborové dovednosti.
Zcela nedostatečná pozornost, která byla věnována informování odborné i širší veřejnosti způsobila, že odborná i laická veřejnost má o důvodech, cílech a průběhu reformy jenom nedostatečné a často zkreslené informace. Důsledkem je nízká stimulace těch, kteří jsou pro úspěch reformy klíčoví.
Významná rizika ohrožující zdárnou realizaci reformy spatřujeme v nepromyšlené a nedostatečné koordinaci s dalšími kroky vzdělávací politiky, především se zavedením plošného testování, které může reformu zásadně ohrozit.
Důsledkem skutečností výše popsaných může dojít k tomu, že reforma kurikula bude zrealizována převážně ve formální rovině, což spolehlivě povede k diskreditaci dalšího reformního úsilí v očích odborníků i veřejnosti.
Domníváme se, že pro úspěšnou realizaci reformy kurikula je nutné učinit následující kroky:
vyjasnit a upřesnit koncepci reformy
stanovit realistické termíny pro realizaci jednotlivých kroků
provést revizi kurikula, včetně revize rámcového učebního plánu
vypustit ze školského zákona povinnost vystavovat výstupní hodnocení
urychleně začít informační a propagační kampaň
připravit kvalitní vzdělávání pedagogů
zapojit do reformy fakulty připravující učitele
zkoordinovat reformu s plošným testováním
poskytnout školám finanční prostředky na nákup konzultačních služeb a ohodnocení práce pedagogů
Stáhnout si můžete i druhou studii Rizikové kroky vzdělávací politiky v oblasti evaluace (formát PDF, 579 kB).
Účastníci kulatého stolu mají možnost položit otázky panelistům e-mailem na adresy jana.hruba@skav.cz nebo jindrich.kitzberger@skav.cz.
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment