Jednota školských informatiků před několika dny zveřejnila květnový dopis Výzkumnému ústavu pedagogickému v Praze v souvislosti se snížením hodinové dotace oblasti Informační a komunikační technologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Odpověď MŠMT obsahuje jen informaci o možnosti zvýšení dotace v konkrétním Školském vzdělávacím programu.
O snížení hodinové dotace oblasti Informační a komunikační technologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání se na České škole již diskutovalo v komentářích u několika článků. Veřejnost ale nebyla například informována o tom, jak na tuto skutečnost reagovala Jednota školských informatiků. Ta nyní zveřejnila květnovou výzvu Výzkumnému ústavu pedagogickému v Praze, ve které žádá o zvýšení dotace z dnešní jedné hodiny na hodiny dvě. Odpověď MŠMT obsahuje jen informaci o možnosti zvýšení dotace v konkrétním Školském vzdělávacím programu. Text výzvy stojí určitě za pozornost:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále RVP) obsahuje oblast Informační a komunikační technologie. Její náplní je příprava žáků na využívání moderních technologií při svém vzdělávání a ve svém životě. Jednota školských informatiků (dále JSI) oceňuje snahu MŠMT ČR neponechat tuto v současné době důležitou oblast klíčových kompetencí samostudiu žáků a její zařazení do výuky na všech typech škol chápe jako výrazný krok správným směrem.
V první verzi RVP měla tato oblast hodinovou dotaci 2 vyučovací hodiny týdně. Uvedená časová dotace by umožnila v tomto praktickém předmětu reálný pokrok a rozvoj kompetencí žáků.
V poslední schválené verzi RVP však byla hodinová dotace pro oblast informačních technologií zkrácena na jednu hodinu týdně při nezměněné náplni vzdělávací oblasti. Důrazně upozorňujeme, že tento krok způsobí nedostatečnou přípravu žáků v této klíčové kompetenci. Vzhledem k množství praktických i teoretických poznatků potřebných pro efektivní a správné využívání moderních technologií a pochopení principů práce s informacemi nebude možné cíle oblasti realizovat.
Zřejmě se prosadil názor, že práce s informacemi a informačními technologiemi je jednoduchá záležitost, kterou si žáci lehce osvojí. V současné době a ve výhledu dalšího desetiletí to tak není a těžko tomu tak někdy bude. Ano, žáci nemají problém používat myš a klávesnici a např. načmárat obrázek v jednoduchém programu, ale tyto dovednosti ještě zdaleka neznamenají schopnost pracovat s informacemi. Oblast informatiky je velmi rozsáhlá, provázaná, vyžaduje praktické osvojení správných návyků a zásad – to vše pak vyžaduje čas. Jedna hodina týdně by stačila v praktickém předmětu víceméně k udržování aktuálních znalostí, ale neumožní rozvoj žáků.
Neschopnost pracovat s informacemi a využívat ICT technologie žáky poškodí mnohem více, než absence několika faktických znalostí. Navíc vybavení škol ICT technologiemi je velmi finančně náročné a jejich využití při takto omezené hodinové dotaci bude nízké.
Informační a komunikační technologie mají v duchu kurikulární reformy prostupovat všemi vzdělávacími oblastmi. Jejich úspěšná aplikace je založena na zvládnutí základů ICT, tzv. informační gramotnosti. Nelze však předpokládat, že by žáci tyto základní ICT kompetence získali jako nějakou přidanou hodnotu v ostatních oblastech RVP.
Nedostačující dotace hodin informatiky se dá částečně řešit ve školním vzdělávacím plánu v rámci integrace předmětů (grafika ve výtvarné výchově, typografická pravidla v českém jazyce). Přidaná hodnota se zvyšuje právě v uvedených předmětech, ale vzhledem k nedostatečné hodinové dotaci tak základní kompetence v oblasti ICT nemohou žáci rozvíjet a o přidané hodnotě se potom mluvit vůbec nedá.
Žádáme proto, aby do další verze RVP byla vrácena hodinová dotace pro oblast Informační a komunikační technologie v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat