Otázka: Musí být pracovní smlouva vždy v písemné podobě, údajně tomu tak již po reformách v legislativě nemusí být? Má zaměstnanec automaticky právo na kopii této smlouvy nebo postačí pokud je uložena třeba na sekretariátu? Pokud ano nakolik „výtisků“ smlouvy mám jako učitelka – zaměstnankyně nárok?
Odpověď:
Dle zákoníku práce je zaměstnavatel povinen uzavřít pracovní smlouvu písemně. Výjimkou z tohoto pravidla je pouze případ, že by se jednalo o sjednání pracovního poměru na dobu kratší než jeden měsíc. (což je ve školství vzácný případ). Potom je zaměstnavatel povinen tak učinit, jen jestliže o to zaměstnanec požádá nebo jde-li o zaměstnance, který byl rozhodnutím soudu zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena.
Zákoník práce v § 32 odst. 2 stanoví: Jedno vyhotovení písemné pracovní smlouvy je zaměstnavatel povinen vydat zaměstnanci. Z čehož jasně plyne, že jako zaměstnanec-učitel máte vždy nárok na jedno vyhotovení, samozřejmě zaměstnavatel Vám může dát „výtisků“ více, tomu žádný předpis nezakazuje, ale to je již služba navíc. Pouhé uložení na sekretariátu tedy rozhodně nestačí.
Na závěr si připomeňme, že v pracovní smlouvě je zaměstnavatel ze zákona povinen se zaměstnancem dohodnout:
a) druh práce, na který je zaměstnanec přijímán,
b) místo výkonu práce (obec a organizační jednotku nebo jinak
určené místo),
c) den nástupu do práce.
Mimoto lze v pracovní smlouvě dohodnout další podmínky, na kterých mají účastníci zájem.
Petr Kolman
0 komentářů:
Okomentovat