Stanislav Gross chce vyčlenit až 10 miliard na projekt „Angličtina pro všechny“ a už v tomto duchu zaúkoloval ministryni školství Petru Buzkovou. Pro mnohé byla tato zpráva překvapivá. Vždyť na konci roku premiér vehementně bránil zvýšení platů, odchodného a výsluh pro policisty, na které by padla podobná částka. Naopak o skokovém růstu platu pedagogů nechtěl ani slyšet…
O projektu si můžete přečíst např. tento článek v Akademii Lidovek.cz
Zdá se tedy, že premiér prostě změnil názor, což je typickým příznakem jeho vládnutí. Člověk tak ideově neukotvený a bez větších praktických zkušeností, jakým Stanislav Gross beze sporu je, musí být vláčen tlaky lobbistů, poradců, průzkumů veřejného mínění, volebními preferencemi i špatnými sny, nebo sebemenším závanem větru… Na rozdíl od zvýšení platů pro policisty ale může mít nový premiérův postoj k výuce angličtiny pozitivní důsledky.
Nemůžeme si ovšem nepoložit následující otázky: Pokud má vláda k dispozici volných 10 miliard, proč ČSSD nesplní svůj závazek z roku 1998 daný učitelům? Proč vlády, v nichž má hlavní slovo ČSSD, dlouhodobě neplní svoje programová prohlášení, že učitelské platy „stoupnou na 130 % průměrného platu v zemi“, nebo na „evropskou úroveň“? Kdyby se tak stalo, možná by měli ředitelé menší problémy nejen se sháněním angličtinářů, ale i učitelů dalších předmětů, například informatiky a výpočetní techniky. V informační gramotnosti Česká republika přece rovněž značně zaostává za vyspělými státy…
Před schvalováním Zákona o pedagogických pracovnících jsem navrhoval, že by ředitelé měli mít volně k dispozici takové finanční prostředky, aby mohli kvalitním kvalifikovaným učitelům nabídnout příplatek až 5 000 korun. Týkalo by se to především učitelů cizích jazyků nebo informatiky, z nichž ani polovina nemá potřebné vzdělání požadované zákonem.
Je ovšem nutno upozornit, že v některých oblastech je těžké zajistit kvalifikované učitele i jiných předmětů. Smutný primát nese Karlovarský kraj, kde na základních školách učí třetina nekvalifikovaných, ale i čtvrtina nekvalifikovaných v Ústeckém kraji není dobrou vizitkou politiky vlády v oblasti vzdělávání… A to statistiky zachraňují kvalifikovaní důchodci. Patnáct procent učitelů totiž dávno přesluhuje. Bez pomoci učitelů důchodového věku a bez obcházení zákonů zaměstnáváním nekvalifikovaných učitelů by se musela čtvrtina českých škol zavřít a děti by se neměly kde vzdělávat! To je hlavní výsledek dlouhodobého podfinancování a zanedbávání českého školství…
Přestože peněz na vzdělávání dává Česká republika o třetinu méně, než je průměr v Evropské unii, a některé státy dávají na školství dokonce dvojnásobek ve vztahu k HDP, ve školství se penězi neuvěřitelně plýtvá. Pomineme-li akce jako Internet do škol, přezaměstnanost na ministerstvu školství, nebo přípravu státní maturity a školského portálu, plýtvá se překvapivě nejvíce na učitelských platech.
Stát zaplatí nekvalifikovanému angličtináři vlastně stejně jako kvalifikovanému. Nekvalifikovaný učitel ale žáky angličtinu nenaučí, protože je třeba jen o dvě lekce před nimi. Pokud chce tedy absolvent základní školy umět anglicky, musí si zaplatit drahé soukromé hodiny a komerční kurzy. Daňový poplatník tedy přispívá na vzdělání dvakrát. Jednou jdou peníze z jeho daní na nekvalitní školství, podruhé záplatuje svými penězi díry ve vzdělávání vlastních dětí, tedy dovednosti, bez kterých se člověk v dnešní době těžko uplatní v zaměstnání – cizí jazyky a obsluha počítače.
Akce „Angličtina pro všechny“ zřejmě povede k tomu, že učitelé počítačů i dalších předmětů se budou cítit proti učitelům angličtiny diskriminováni. Vyšší odměňování angličtinářů navíc neumožňuje ani nový Zákon o pedagogických pracovnících, který vstoupil v platnost teprve 1. ledna 2005. To si nemohl premiér Gross vzpomenout na učitele o měsíc dříve? A co loňské pozastavení kurzů JAME, ve kterých si nekvalifikovaní učitelé cizích jazyků doplňovali vzdělání, na řadu měsíců, které bylo obnoveno až po nátlaku odborné veřejnosti?
Činy a slova představitelů ČSSD i celé vlády se již šestým rokem příkře rozcházejí. Dalo by se tvrdit, že vládní představitelé veřejnosti nehorázně lžou a pokoušejí se jí manipulovat. Pokud si to nechá líbit, situace v českých školách se nikdy nezlepší. A nejen v nich…
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat