Na otázku neexistuje odpověď, na níž by se shodli všichni učitelé informatiky. Někdo upřednostňuje schopnosti ovládání operačního sytému, jiný využívání aplikací, další uznává hlavně internet. Osobně se však domnívám, že všichni uživatelé počítače především potřebují správně a rychle psát na klávesnici.
Na naší základní škole jsme k takovému závěru dospěli po konzultaci s učiteli navazující střední školy. Největší problém, který řeší žáci základní školy po odchodu na školu střední, je podle nich neschopnost efektivního psaní. „Datlování“ se těžce odnaučují několik měsíců. Proč nezačít správně psát už na základní škole, kde se dovednosti nově zakládají? Programů, které žáky efektivnímu psaní učí, je více. Nám byl doporučen program Jaroslava Zaviačiče, oceněný v roce 2003 zvláštním uznáním na soutěži výukových programů o Křišťálový disk. Také jeho ocenění „pečeťmi“ na celoročním hodnocení e-gramu je přesvědčivým důkazem jeho kvalit.
Nejdříve jsme si ale museli odpovědět na otázku: Je možné učit psát na počítači 10leté děti? Zkušenosti z okolních škol žádné. Na internetu jsme jich však několik našli a jejich zkušeností pro začátek výuky využili.
Roční zkušenost
V minulém školním roce jsme zkusili nácvik jako mimoškolní zájmovou činnost. S nákupem roční licence vypomohl krajský úřad a od začátku nás posilovaly konzultace s panem Zaviačičem a paní Matouškovou.
Zpočátku jsme výuku směřovali na žáky nejvyšších ročníků školy. Zájem byl ale tak veliký, že jsme rychle rozšířili dobrovolný nácvik i na 6. a 7. ročníky. Propracovaná výuka a možnost porovnání správnosti a rychlosti psaní každého jednotlivce prostřednictvím internetu žáky rychle získaly. Do června vydržela psát ráno před vyučováním, o přestávkách i odpoledne po vyučování pravidelně téměř polovina z těch, co o Vánocích začali. Nejlepší trojice si dokonce troufla porovnat své schopnosti na republikových přeborech. Umístění školy v desítce nejlepších bylo povzbudivé.
Přechod na povinnou výuku
Právě zkušenost a porovnání s nejlepšími žáky nás donutilo hledat efektivnější organizaci výuky. S podporou vedení školy i pod tlakem spokojených rodičů jsme od letošního školního roku přistoupili k řádné výuce v rámci povinně volitelného předmětu Informatika v 7. - 9. ročníku.
Z dvouhodinové týdenní dotace předmětu vyučujeme jednu hodinu klasická témata předmětu, druhou cvičíme psaní na klávesnici. Většina žáků navíc stále využívá k nácviku psaní mimoškolní čas. Počítače školy jsou v provozu od časných ranních do pozdních odpoledních hodin. Někteří z žáků se rychle vypracovali na přední místa průběžné republikové soutěžní tabulky, zveřejňované na stránce www.zav.cz. Od září se škola objevuje na předních příčkách pořadí základních škol.
Nová forma spolupráce škol
Přínosem je pro nás podpora a spolupráce navazující střední školy. Obchodní akademie zorganizovala Talentovou soutěž v psaní na klávesnici nejen pro naše žáky, ale pro všechny základní školy okresu Jičín a současně i pro prvé ročníky středních škol. Soutěž se stala pro naše žáky dlouhodobou motivací k nácviku a zároveň odměnou pro nejpilnější. Potvrdila domněnku, že nácvik podle programu přináší, ve srovnání se školami, kde nácvik neprobíhá, přesvědčivě dobré výsledky.
Ač jsme však soutěži věnovali nemalou propagaci, zamrzela nás malá účast dalších škol (celkově se zúčastnily čtyři). Domníváme se, že je to dáno malou informovaností učitelů a rodičů a že je jen otázkou času, kdy si sami žáci výuku vynutí. Získané dovednosti určitě ocení nejen při dalším studiu, ale zvláště po nástupu do zaměstnání.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat