Kateřina Bavorová: Co nového může European Schoolnet přinést našim školám?

středa 5. ledna 2005 ·

O evropském vzdělávacím portálu European Schoolnet jsme na České škole již psali. V tomto článku se podrobněji podíváme na mezinárodní projekty, které jsou založené na využití informačních technologií a kterých se v letošním školním roce mohou zúčastnit i české školy.

Úvodem připomeňme, že cílem portálu European Schoolnet (EUN, www.eun.org) je rozvoj:

  • podpory spolupráce mezi evropskými školami,
  • nabídky vzdělávacího obsahu a portálových služeb,
  • propagace inspirujících příkladů a zkušeností přímo ze škol,
  • slaďování vzdělávacích procesů v EU.


Přehled projektů

Projektové vyučování si i u nás získává více a více příznivců. Jeho podstatou je zapojit studenty do řešení určitého problému, jenž překonává hranice tříd a předmětů. Řada českých škol se již zapojila i do mezinárodních vzdělávacích projektů, jako je například evropský program Comenius, který školám umožňuje získat finanční podporu pro realizaci zajímavých nápadů. Některé školy se účastní projektů využívajících nové technologie, kupříkladu celosvětově populárního projektu zaměřeného na vědecká pozorování změn v počasí Globe (http://www.globe.gov/globe_html.html) či řízené e-mailové korespondence v cizích jazycích The Image of the Other (http://www.europeanschoolsproject.org/image/).

Nabídka vzdělávacích projektů European Schoolnetu je opravdu pestrá. Pokud se vaše škola dosud podobných aktivit nezúčastnila, může si vyzkoušet například Jaro v Evropě, do kterého se loni v Čechách zaregistrovalo více než dvě stě škol. Základním cílem Jara v Evropě je, aby se studenti seznámili s evropskou problematikou a dokázali se k ní samostatně vyjádřit, aniž by podléhali jednostranným výkladům nejen některých politiků, ale i médií. Letos je projekt zaměřen na Evropskou ústavu, což je jistě téma nemálo ožehavé. Webová stránka http://futurum2005.eun.org k němu nabízí celou řadu aktivit vhodných pro různé předměty.

Hodiny občanské nauky může obohatit a zpestřit Politika hrou (Hra na politické rozhodování). Studenti se při ní formou debaty o nejrůznějších problémech (např. životní prostředí, drogová problematiky atd.) s dalšími evropskými školami naučí, jakým způsobem rozhodují evropské instituce či jakékoli jiné obdobné instituce, založené na demokratických principech.

Na výuku cizích jazyků jsou vhodné například Aktivity na základě hodnot, jež zahrnují například tvůrčí psaní a fórum o morálních dilematech. Školy mohou v rámci Jara v Evropě uspořádat projektový den či jinou libovolnou aktivitu (příklady najdete na již uvedené webové adrese). Rozhodnete-li se zapojit do tohoto projektu, může vaše škola získat jak nové náměty pro výuku, tak i cenné zkušenosti při spolupráci s dalšími školami z celé Evropy. Po registraci na hlavní stránce budete pravidelně dostávat informace, budete mít příležitost zúčastnit se soutěží, a navíc získat evropský certifikát za účast. Pro české školy je samozřejmě důležité, že v letošním roce jsou webové stránky projektu k dispozici i v českém jazyce. Čeští učitelé se též mohou s dotazy týkajícími se Jara v Evropě obrátit na Petru Quirenzovou (qui@seznam.cz), pedagogickou koordinátorku projektu v ČR, nebo na Dům zahraničních služeb MŠMT, který je garantem české účasti v EUN (stredmulti@dzs.cz).

Na začátku roku 2005 se rozběhne nový velký projekt nazvaný eTwinning (www.etwinning.net). Jeho základním cílem je, aby si školy našly své evropské „dvojče“, s nímž budou spolupracovat prostřednictvím ICT. Na stránce, která je k dispozici i v češtině, máte nejen možnost najít si partnery v jiných zemích, ale obsahuje i nápady na projekty vhodné do různých předmětů i pomoc při jejich realizaci. V České republice projekt koordinuje agentura Socrates (www.socrates.cz/etwinning), na kterou můžete směrovat své dotazy (etwinning@eun.org nebo etwinning@socrates.cz).

Novou podobu v letošním roce dostal i již klasický projekt myEurope, na níž se podílel i programátor z Čech. Studenti i učitelé z celé Evropy se díky myEurope mohou podělit o tradice a zajímavosti ze své země či fotoreportáže ze svých škol. MyEurope existuje sice jen v angličtině, němčině a francouzštině, ale začátečníci zde získají např. užitečné rady, jak ve škole připravit mezinárodní projekt. (http://myeurope.eun.org/ww/en/pub/myeurope/home/schools/inside/guide.htm).

European Schoolnet pravidelně pořádá soutěže. Například v rámci Týdne Země a vesmíru, na jehož organizaci se podílí Evropská komise a Evropská vesmírná agentura, byla vyhlášena soutěž pro evropské základní a střední školy ve všech oficiálních jazycích EU, tedy i v češtině. Úkolem účastníků je vytvořit vlajku pro planetu Zemi tak, aby vystihovala motto projektu Týden Země a vesmíru, které zní: „Zatímco míříme ke hvězdám, oslavujme svou planetu“.


K čemu je to všechno dobré?

Tato skeptická otázka je určitě oprávněná, ale byla bych ráda, kdyby tento článek nebyl posuzován jen z hlediska unaveného, vším znechuceného skeptika. Projektové vyučování, na které jsou všechny výše uvedené aktivity zaměřené, může být především alternativou k tradičnímu „biflování“ a mělo by žáky a studenty připravovat na to, aby dokázali pracovat v týmu, aby se naučili přemýšlet o celospolečenských a celoevropských tématech a vyjadřovat vlastní názor, a to nejen v mateřštině, ale v jazycích, jimž se učí.

Z tohoto důvodu by účast na těchto projektech, podporovaných jak českými, tak evropskými školskými institucemi, nemusela být vnímána jako něco navíc. Naopak, máme přece rámcové vzdělávací programy s průřezovými tématy, jako je třeba výchova k občanství nebo evropská dimenze. Právě tato témata jsou vlastní náplní celoevropských aktivit Jaro v Evropě, eTwinning či myEurope. A nejen to: velké množství našich škol je již vybaveno počítači a připojením na internet. Máme rovněž vyškolené učitele, pro které se stalo samozřejmostí výpočetní techniku při výuce používat. Proč tedy nezačít? To, co pro nás bylo po dlouhá léta pouhým snem, tedy například dostupnost informací, studium a práce v zahraničí, možnost podílet se na spolurozhodování v občanských záležitostech atd., bude pro naše děti a mládež běžnou záležitostí. Proč je nezačít už ve škole připravovat na „evropskou dimenzi“, která je v praxi očekává?


Kde hledat informace

České stránky EUN naleznete na http://eun.dzs.cz a pravidelné informace o aktivitách European Schoolnetu v češtině přináší i Učitelský spomocník (http://www.spomocnik.cz/framesp-07.html). Jestliže chcete být informováni o novinkách ve světě projektů, můžete si též objednat měsíční bulletin European Schoolnetu v češtině, a to na adrese: http://eun.dzs.cz nebo přímo: https://listserv.eun.org/mailman/listinfo/teachers-letter-cz



Kateřina Bavorová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.