Dne 18. listopadu 2004 podepsala ministryně školství Petra Buzková dlouho očekávaný metodický pokyn, který stanovuje Standard ICT služeb ve škole a obsah dokumentu ICT plán školy. Zdá se, že školy by mohly tvorbu tohoto dokumentu zvládnout včas v požadované kvalitě, přestože se již objevili první kritici.
Na stránkách České školy jsme se tematiky ICT standardu i ICT plánu již několikrát věnovali, vycházeli jsme ale pouze z neoficiálních materiálů z připomínkového řešení. U konečné podoby pokynu je potřeba uvítat především zjednodušení předepsané formy pro ICT plán.
Standard ICT služeb ve škole popisuje jednotlivé oblasti související se zajištěním základní úrovně ICT služeb ve škole. Jedná se o oblast pracovních stanic, serveru, lokální počítačové sítě, připojení k internetu, prezentační techniky, výukového programového vybavení a informačních zdrojů a vzdělávání pedagogických pracovníků. V každé oblasti se snaží definovat ukazatele, kterých by mělo být dosaženo na jednotlivých typech škol. Na základě takto definovaného ICT standardu by měla každá škola vypracovat ICT plán školy, kde popíše své vlastní cíle v oblasti zajištění ICT služeb ve škole a postup jejich dosažení.
ICT plán školy se zpracovává na období do konce školního roku 2005/2006 a škola by ho měla mít zveřejněn na svých webových stránkách nebo ve výroční zprávě školy či jiném koncepčním dokumentu školy. Vypracování a zveřejnění ICT plánu školy je nutnou podmínkou poskytování a čerpání účelových dotací v rámci realizace SIPVZ v letech 2005 a 2006 – z toho se domnívám, že škola by jej měla mít vypracovaný nejpozději v březnu. Na stránkách serveru e-gram.cz naleznete plné znění metodického pokynu MP 27 419_2004-55, první návody či ukázky se již objevily a dá se předpokládáme, že se tématu budou nadále věnovat především Jednota školských informatiků, Unie CZESHA i naše Česká škola.
Nejčastěji skloňovanými čísly jsou minimální ukazatele vybavenosti školy pracovními stanicemi, které přestože jsou z hlediska světového i evropského vývoje poměrně malé, jistě vyvolají diskusi, zda odpovídají výši dotací pro červené školy:
„základní škola a ZUŠ
počítačové učebny: 5 pracovních stanic na 100 žáků
ostatní učebny: 2 pracovní stanice na 100 žáků
učitelé: 5 pracovních stanic na 100 žáků
Celkem 12 pracovních stanic na 100 žáků školy
střední škola, vyšší odborná škola a speciální školy
počítačové učebny: 7,5 pracovní stanice na 100 žáků
ostatní učebny: 2 pracovní stanice na 100 žáků
učitelé: 6 pracovních stanic na 100 žáků
Celkem 15,5 pracovní stanice na 100 žáků školy"
To samé se týká konektivity, která je definována v následující tabulce:
„Minimální rychlosti připojení v příchozím směru dle počtu pracovních stanic připojených do LAN školy
Počet prac. stanic |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Do 20 |
256 kb/s |
256 kb/s |
Do 60 |
256 kb/s |
512 kb/s |
Více než 60 |
512 kb/s |
768 kb/s |
Připojení školy k internetu nemusí být vyhrazené, ale nemá mít sdílení (agregaci) vyšší než 1:10 a nesmí být objemově omezeno. V rámci připojení může být se souhlasem školy blokován určitý druh provozu (na konkrétních portech). Na žádost školy musí poskytovatel připojení zrušit blokování provozu na konkrétních portech nebo naopak zajistit blokování provozu na konkrétních portech či rozsahu portů."
Tady je vidět na první pohled určitý rozpor: dotace na konektivitu je vztažena na školu bez ohledu na její velikost. Ale nezacházejme do detailů, prostudujte si, prosím, metodický pokyn a problematiku můžeme společně probrat v komentářích k článku. Na závěr se ještě podívejme na doporučený obsah ICT plánu:
„ICT plán školy popisuje stávající stav, cíle kterých chce škola v souladu se Standardem ICT služeb ve škole v oblasti ICT vybavení dosáhnout a postup jejich dosažení. Plán se zpracovává na období 2 let. Škola zveřejní ICT plán školy na svých webových stránkách nebo ICT plán školy může být součástí výroční zprávy školy nebo jiných koncepčních dokumentů školy.
Stávající stav
-
celkový počet žáků ve škole a v případě základní školy také na jednotlivých stupních školy
-
celkový počet pedagogických pracovníků ve škole, z toho počet pedagogických pracovníků proškolených na úrovni Z, P a S
-
počet počítačových učeben, odborných pracoven a běžných tříd a celkový počet přípojných míst, pracovních stanic a zařízení prezentační techniky ve škole a v jednotlivých učebnách, kabinetech, sborovně a ředitelně
-
popis standardního pracovního prostředí žáka a pedagogického pracovníka, včetně dostupného programové vybavení a výukových informačních zdrojů
-
způsob zajištění přípojných míst v budově školy (kabeláž počítačové sítě, bezdrátová síť, …)
-
rychlost a způsob připojení školy do internetu
-
zajišťované serverové služby
-
způsob zajištění schránek elektronické pošty a prostoru pro webové prezentace školy, žáků a pedagogických pracovníků
-
informace o dodržování autorského zákona a licenčních ujednání
-
konstatování zda stávající stav naplňuje standardem požadované ukazatele.
Cílový stav
V podobné struktuře jako popis stávajícího stavu včetně konstatování zda cílový stav naplňuje standardem požadované ukazatele."
Postup dosažení cílového stavu je pak klíčovou částí ICT plánu, škola by měla uvést, jakým způsobem zajistí cílový stav:
„Posloupnost kroků uvádějících počty a způsob (nákup, pronájem, …) zajištění dalších přípojných míst, pracovních stanic, periferních zařízení, zařízení prezentační techniky, připojení školy do internetu, programového vybavení, výukových informačních zdrojů, serveru nebo serverových služeb, schránek elektronické pošty, prostoru pro webové prezentace, vzdáleného přístupu k ICT službám z domova, školení pedagogických pracovníků a správy celého prostředí v jednotlivých následujících letech. Popis finančního zajištění uvedeného postupu."
Červené školy zřejmě nebudou mít s přípravou ICT plánu problémy, protože bez plánování svoje ICT vybavení zřejmě nepořídili a ani nepořizují. Pro zelené školy, především ty nejmenší, může být tvorba ICT plánu problémem, stejně tak jako zajištění financování jeho cílů. Vždyť například malá škola s necelými osmdesáti žáky a se čtyřmi počítači dodanými v rámci Projektu III SIPVZ bude muset v následujících pěti letech získat dle ICT standardu plných pět až šest dalších počítačů a přitom nedostane v následujících letech 2005-2006 žádné dotace na jejich pořízení z rozpočtu SIPVZ. Celou problematiku bude tedy nutné co nejdříve kvalifikovaně rozebrat a poskytnout vedení škol dostatečné množství validních informací, jak v SIPVZ dál.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat