Pavel Roubal: K čemu je výuka MS Wordu?

pondělí 7. června 2004 ·

Mnoho, či dokonce většina škol v ČR učí místo práce s textem základy ovládání MS Wordu verze XY. Pokládají si tyto školy otázku, co je cílem jejich výuky? Jistě ne naučit se zpaměti nabídky jednoho editoru. Navíc se domnívám, že MS Word pro výuku není vhodný.

Vidíme cíl?

Co učit vychází samozřejmě z cíle: co chceme žáky a studenty naučit. Myslím, že naučit se (zpaměti) volby textového editoru verze XY není ten správný cíl.

Mým cílem je, aby studenti rozuměli zásadám ovládání textového editoru, věděli, z čeho tyto zásady vycházejí, a uměli je používat v praxi při ovládání víceméně libovolného moderního textového programu, včetně práce s textem ve vektorovém, prezentačním nebo DTP programu.

Co to konkrétně znamená, co to zahrnuje?

  • Znalost zásad tvorby dokumentu, tj. pořizování textu (za interpunkcí mezery, neukončovat řádky…), strukturování a formátování textu (při pořizování okamžitě vytvářím strukturu i vzhled přiřazováním (ne změnami) stylů odstavců.
  • Znalost základních všeobecných funkcí (ukládání a otevírání dokumentu, používání schránky, změna zobrazení dokumentu, hledání a záměna textu).
  • Znalost vlastností písma včetně tušení vývoje písma a jeho druhů (antikva, grotesk…).
  • Znalost vlastností odstavce.
  • Znalost vlastností stránky.
  • Znalost, kde se vlastnosti písma a odstavce nastavují v právě používaném editoru pro vybraný text nebo aktuální odstavec.
  • Znalost, kde se vlastnosti písma a odstavce nastavují v právě používaném editoru pro styly odstavců.
  • Znalost typografických a estetických pravidel a jejich důsledné dodržování v praxi.
  • Znalost pomocných funkcí textového editoru (kontrola pravopisu, dělení slov, automatické číslování, automatické opravy).
  • Znalost jednotlivých objektů, které můžeme vložit do textu (obrázek, textové pole, textová tabulka, objekt onoho programu).
  • Atd…


Volíme program

Pro výuku je samozřejmě nutné nějaký editor vybrat. Jaká kritéria by měl splňovat? Domnívám se, že tato:

  • Program využívaný ve škole by měl být pro všechny žáky zdarma dostupný i doma.
  • Program by měl umožňovat dodržení zásad práce s textem a měl by k jejich používání dobře vést.
  • Program by měl mít přehledné ovládání a neměl by začátečníka rušit množstvím „automatických“ funkcí.

Můj subjektivní názor je takový, že výše uvedené zásady splňuje nejlépe textový editor z OpenOffice.org. Má však také ještě chyby. Dobře použitelný je i 602text, verze zdarma má však mnoho omezení a tomuto programu chybí í základní práce s tokem textu. Velmi dobrý byl Lotus WordPro, není však již lokalizován.

MS Word nesplňuje ani jednu zásadu. Není zdaleka zdarma (kolik studentů má program doma legálně zakoupený?) a jeho ovládání je zastaralé (někdy z historických důvodů nelogické), například:

  • záhlaví v nabídce Zobrazit;
  • formát stránky v nabídce Soubor;
  • dělení slov jako vlastnost celého dokumentu;
  • práce se styly je nepřehledná (a v každé verzi výrazně jiná), pomalá a celkově komplikovaná (nadpisy jsou zbytečně vázány na styl Normální, seznamy se na rozdíl od ostatních stylů implicitně automaticky aktualizují), automatické vytváření desítek pozměněných stylů je k ničemu;
  • jeho neustálá snaha vnucovat své vlastní opravy a „vylepšení“ je pro začátečníka matoucí, automatické opravy mu nadělají mnoho problémů;
  • přednastavené volby, jako panely nástrojů v jedné řadě (a tedy částečně neviditelné), chybějící zobrazení okrajů stránky a hlavně „zvěrstvo“ ve formě měnících se částečně zobrazovaných nabídek výrazně komplikují práci (tvůrci programu si nevšimli, že většina lidí si pamatuje volby podle umístění, že číst volby je pomalé a že zkušený uživatel po klepnutí na nabídku již čeká s myší na místě, kde se objeví další volba).

Poznámka: Při školení P jsem se hned na začátku projevil jako odborník. Jak se mi to povedlo? Účastník kurzu si na první hodinu přinesl seznam věcí, které by chtěl o práci s textem vědět. Bylo tam: jak vypnout, aby se po každé tečce objevilo velké písmeno? Jak vypnout přesuny nabídek? Jak zobrazit více panelů nástrojů? Jak vlastně funguje automatické číslování? Opravdu zásadní dotazy k práci s textem! To, že místo pomlčky (co je to pomlčka?) píše všude spojovník a místo uvozovek palce, ho příliš nepálilo (vůbec to samozřejmě nevěděl – MS Word to přece ví za něj a sám je opravuje).

Odmítám jako klad přijmout množství klipartů dodávaných s programem a možnosti „uměleckého“ tvarování textu pomocí WordArtu. Pokaždé, když vidím „nádherné“ výtvory žáků základní školy pomocí těchto nástrojů, deformované texty s duhovými výplněmi a „vyzdobený“ text (u všech stejnými) klipárty, je mi těžko. Tento způsob ničení grafického cítění a tvořivosti dětí je však bohužel čím dál tím oblíbenější, a to i u učitelů prvního stupně ZŠ.

Odmítám přístup, že nás (hloupé) uživatele zachrání (geniální) programy s jejich super funkcemi. Většině uživatelů spíše komplikují život, protože principu funkcí nerozumí, a chování programu je pak pro ně nepředvídatelné, což je notně stresuje.

Osobně začínám výuku práce s textem v OpenOffice.org a MS Word učím až v druhém ročníku jako druhý editor. Zatím ještě nemám sílu tento bohužel nejrozšířenější program zcela vynechat, díky kvalitní mediální masáži by se studenti cítili o něco „ochuzeni“.

Neodmítám možnost učit práci s textem na příkladu editoru MS Word, ale podle mého názoru tento editor brání mnoha svými vlastnostmi v efektivní práci. Poměříme-li námahu k dosažení cíle, kterým by měl být kvalitně upravený dokument, nemá dobrý poměr cena/výkon. Většina žáků a studentů k dosažení cíle nikdy nedospěje, uváznou v mnoha „pastích“ tohoto přes (nikoli díky) své vlastnosti nejrozšířenějšího programu na práci s textem.


Zpět k úvodní otázce

Žák (student), který pochopí výše uvedené zásady práce s textem, zvládne jakýkoliv program na práci s textem po dvouhodinovém zaškolení (ověřeno u mne ve škole). Zvládne i úpravy textu v DTP programu, protože nebude závislý na konkrétním umístění voleb a na „úžasných“ automatických funkcích, ale bude zvyklý mít nad textem plnou kontrolu.

A pokud písmo bude písmem (jak je již cca 500 let), odstavec odstavcem (podobnou dobu), stránka stránkou (možná ještě déle), typografická pravidla budou platit (na ta bych si do budoucna nevsadil, nedodržují je ani učitelé VT), tak ho nepřekvapí ani nový program, který v této době ještě vůbec neexistuje.

K čemu je tedy dobrá výuka MS Wordu? Podle mne k jediné věci: k výuce ovládání MS Wordu.



Pavel Roubal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.