Pavel Roubal: Jaká by měla být učebnice informatiky pro SŠ?

středa 2. června 2004 ·

Pro nakladatelství Computer Press připravuji novou dvoudílnou učebnici informatiky pro střední školy. První díl bude obsahovat praktická témata, druhý pak teoretickou látku. Rád bych vás, čtenáře České školy, seznámil s plánovaným obsahem prvního dílu učebnice a požádal o vaše cenné připomínky. Jedná se o základní všeobecnou učebnici, profilované školy na ni samozřejmě naváží podle své specializace.

Poznámka na úvod: Osnovy a učebnice nestačí

Neschopnost současné mladé a střední generace v naší zemi s porozuměním a nadhledem efektivně používat výpočetní techniku bude brzy zcela zásadně ovlivňovat produktivitu práce celé společnosti. Zařazení oblasti práce s informacemi do škol je jistě krůčkem správným směrem, ale pouze malým krůčkem.

Nedostatečné ohodnocení učitelů a správců VT, nemožnost ovlivnění IT znalostí absolventů pedagogických fakult a rozkradení prostředků na počítačovou infrastrukturu škol politickými rozhodnutími jsou zásadní problémy, které je nutné řešit, jinak není možný zřetelný pokrok ve využívání ICT v celé společnosti.

Poznámka: Jestliže v této osnově upozorňuji na (podle mne bohužel časté) nedostatky ve znalostech učitelů VT, nechci se tím svých kolegyň a kolegů dotknout. Jsem přesvědčen, že většina z nich by byla schopna a ochotna svoji práci zvládat na mnohem vyšší úrovni, pokud by jim k tomu MŠMT vytvořilo alespoň základní podmínky, případně neházelo klacky pod nohy a nenutilo je více energie než vlastnímu profesnímu vzdělávání a výuce věnovat řešení problémů, které by v dobře organizovaném školství vůbec nemusely vznikat.


Východiska pro tvorbu učebnice:

  1. Studenti mají velmi široké spektrum výchozích znalostí, od téměř nulových po poměrně solidní základ v ovládání počítače.
  2. Učitelé mají velký rozptyl svých schopností, od odborníků až po téměř úplné laiky.
  3. Úplné základy (klávesnice, myš, práce s oknem) se lehce shrnou, nevykládají se podrobně.
  4. Učí se principy funkcí a činností, ne jednotlivé programy. Učebnice by měla ukázat na společné principy ovládání jednotlivých aplikací a vést k umění využívat je pro řešení praktických úkolů. Tj. nevykládá se MS Word ani Excel, ale práce s textem a tabulkovým kalkulátorem atd. atd. (Poznámka: Orientaci výuky (a učebnic) na jednotlivé (nejlépe v této době aktuální) produkty považuji za největší nedostatek současné výuky IVT ve školách, svědčící mimo jiné o malých znalostech vyučujících, chybějícím nadhledu a přehledu o dění v oblasti VT.


Informatika pro SŠ I. – stručně

Tato učebnice nejdříve studenty seznámí s principem práce počítače a ukáže jeho důsledky pro posuzování vlastností jednotlivých dílů. Vysvětlí základní pojmy (software, hardware, program, dokument, složka…) Ukáže význam operačního systému a krátce seznámí s nejpoužívanějšími systémy současnosti (podrobněji pak v teorii).

Naučí žáky s porozuměním ovládat OS včetně pomocných programů. Ukáže možnost používat současný počítač jako multimediální centrum. (Poznámka: Ovládání OS nejde do hloubky a je zde pohromadě vyloženo, přesto při výuce doporučuji tuto látku rozdělit do více období výuky a nezahltit na začátku studenty vlastně pomocnými informacemi. Cílem naší práce není ovládání OS, to je jen prostředek pro vlastní činnost a tvorbu).

Navazuje využívání internetu. Používání webu je jednoduché, prakticky nesmírně využitelné a přínosné do všech předmětů. Hledání informací, komunikace, on-line komunikace, IP telefonie a další služby jsou dnes části (většině) studentů dostupné i doma. Proberou se také právní aspekty, bezpečnostní rizika a etické zásady. Internet je hned za ovládáním systému, protože nepotřebuje ukládat soubory.

Práce s textem je oblast, ve které má většina škol velký dluh – učí místo ní základy ovládání MS Wordu verze XY. Výsledkem je nízká produktivita práce a často velmi špatný vzhled dokumentů. Ignorování typografických a estetických zásad je praxí nejenom u žáků, ale bohužel i u učitelů VT. Učebnice se pokusí tento stav trochu zlepšit.

Také tabulkový procesor má zásady práce dodržované všemi programy tohoto typu. Probere se tvorba výrazů, formátování tabulek i grafů, včetně možnosti použití databázových funkcí tabulkového programu.

Hodně místa je věnováno počítačové grafice, digitální fotografii, tvorbě vektorových kreseb a základům DTP. Jsou to oblasti, na které navazují další činnosti (i používání obrázků v textech a prezentacích). Většina uživatelů počítače má pocit, že vytvořit, nafotit nebo upravit obrázek je hračka. Opak je bohužel pravdou, práce s grafikou je sice zajímavá a pěkná, ale vůbec ne jednoduchá a bez důkladných znalostí jsou výsledky grafických snah často děsivé. Učebnice proto nezapomene ani na kombinovaní barev a zásady dobré grafiky.

Po zvládnutí práce s textem a základů počítačové grafiky můžeme přikročit k prezentaci svých znalostí, nápadů a vůbec informací, a to jak formou počítačových prezentací, tak formou vlastní tvorby www stránek. Instantní prezentaci je určitě možné vytvořit i bez znalostí, ale na SŠ by mělo být cílem výuky nejen naplnění šablony prezentačního programu několika texty a obrázky.

Tvorba webu je často se měnící oblast, zde se ukáže použití CSS stylů pro formátování textu i vzhledu stránek. Ukázány budou i principy vektorové tvorby (animovaného) webu.

Databáze nám „přinesly“ počítače a v podnikové sféře jsou to stále zdaleka nejpoužívanější aplikace. Student SŠ by měl rozumět principům jejich práce a umět je ovládat a využívat. Myslím, že tvorba a návrh databáze nejsou činnosti, které potřebuje každý středoškolák znát, proto zde návrh a vytváření databází není. (Kdo si při obrovské nabídce hotových aplikací dnes programuje vlastní použitelnou aplikaci a kdo by to i v případě potřeby dokázal?)


Stavba knihy:

  1. Po nadpisu oblasti následuje její stručný přehled s uvedením základních principů práce a celkového postupu práce.
  2. Jednotlivé body přehledu a kroky postupu práce jsou na dalších stranách
    • vysvětleny,
    • ukázány,
    • procvičeny,
    • odkázány na další zdroje.
  3. Každý bod bude tvořit blok na celý počet stran, ideálně na jednu nebo na dvě. Pokud blok tvoří dvě strany, tak by měly být většinou na jedné vnitřní dvoustraně (pokud to bude z hlediska sazby možné).


Součástí osnovy je také doporučená časová dotace

  • Pokud se mají studenti uvedený obsah naučit (používat), je absolutním minimem výuka ve dvou letech s min. 2 hodinami (dělenými, co žák to jeden počítač) týdně.
  • Ideálem je výuka IVT ve všech ročnících střední školy, s tím, že jádro výuky je:
    • ve čtyřletých školách v prvních dvou ročnících
    • v osmiletých a šestiletých gymnáziích v tercii a kvartě.
  • V dalších ročnících je minimem jedna hodině týdně
    • na udržení dovedností
    • a aktualizaci znalostí
  • Pro zájemce je vhodné nabídnout semináře z VT zaměřené na specializované oblasti výuky VT (programování, grafika, DTP, 3D modelování, animace, zpracování videa apod.).
  • U specializovaných škol se k tomu samozřejmě přidávají odborné předměty s využitím VT.
  • Pokud mají studenti zvládnout také teorii, je navíc nezbytná teoretická hodina minimálně v jednom ročníku (nemusí být dělená a nemusí probíhat u počítače, dokonce je lepší, pokud není v počítačové učebně).
  • Doporučuji zařadit teoretickou hodinu ne do prvního roku výuky, ale až do druhého – studenti jsou schopni nadhledu, diskuze a kvalitní prezentace vlastních prací.


Shrnutí úvodu:

  • Ideální výuka VT na SŠ navazuje na základy získané na ZŠ (z toho však zatím nelze vycházet).
  • Začíná intenzivním dvouletým kurzem minimálně 2 a 2+1 hodiny týdně. Pokračuje udržovací výuka 1 hodinu týdně a volitelné předměty 2 (a více) hodiny týdně.
  • Studenti pochopí principy funkce a tedy i ovládání jednotlivých druhů programů a naučí se vybrané zástupce jednotlivých druhů programů používat pro řešení praktických úloh.

Vlastní návrh obsahu učebnice ke stažení – PDF (252 kB) nebo DOC (127 kB).



Pavel Roubal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.