Radek Sárközi: České vysoké školy v mezinárodním srovnání neuspěly

pondělí 3. května 2004 ·

Bylo by krásné, kdyby české školství bylo sice chudé, ale kvalitní. Mezinárodní srovnání ovšem ukazuje, že kvalita bude nejspíše souviset s investovanými prostředky více, než by politici vládních stran chtěli. Platí to nejen u vysokých škol.

Studenti českých univerzit nedávno demonstrovali za navýšení rozpočtu vysokých škol. Informace, že vzhledem k roku 1995 výdaje na jednoho vysokoškolského studenta poklesly o 32  %, jsou dostatečně známé. Mezi státy OECD zároveň patříme k zemím s třetím nejhorším přístupem žáků k vysokoškolskému vzdělání (za námi je pouze Turecko a Mexiko, naopak Švédsko, Finsko a Nový Zéland jsou na tom dvojnásobně lépe). Jaká je ale kvalita českých univerzit ve srovnání s podobnými ústavy jinde ve světě?

Opět nedopadáme příliš dobře. Institut vyššího vzdělávání v Šanghaji, který sestavil žebříček pěti set nejlepších vysokých škol na světě, nás zřejmě nadšením a optimismem nenaplní. Z českých vysokých škol se mezi nimi umístila pouze Karlova Univerzita, a to na 301 až 350 místě. Přitom vítězné Spojené státy americké měly v první desítce 8 vysokých škol (celkem 161 škol z 500), když na druhou Velkou Británii zbyly „pouze“ 2 školy (respektive 42 škol z celkového počtu). Následuje Japonsko (36 škol z 500), Kanada (24 škol z 500) a překvapivě Švýcarsko (8 škol z 500). Před Českou republikou se umístily státy jako Indie, Jižní Afrika, Čína, Jižní Korea, Mexiko nebo Brazílie. Zajímavé je srovnání s našimi východními „soupeři“ – Polsko je stejně jako my na 301 až 350 místě, ale má zde tři univerzity. Maďarsko má v žebříčku dvě vysoké školy, ale ty skončily o poznání lépe na 201 až 250 místě.

Důležitá jsou samozřejmě kritéria, podle kterých se vysoké školy hodnotily. Institut vyššího vzdělávání v Šanghaji použil běžný způsob citačního indexu, který rozšířil o další ukazatele. Rozhodovalo 5 základních kritérií:

  1. počet nositelů některé z odborných Nobelových cen (tedy kromě literatury a míru);
  2. počet výzkumů s vysokým citačním indexem;
  3. počet článků publikovaných v odborných časopisech Nature a Science v období 2000 až 2002;
  4. počet článků citovaných v časopisech Science a Social Science;
  5. kritéria 1 až 4 přepočítaná na jednu fakultu dané vysoké školy.

Kam tedy jít podle konečného žebříčku studovat? Zvítězily americké univerzity v Harvardu a Stanfordu, v Evropě potom britské školy Cambridge a Oxford. Vydat se ale můžete do většiny evropských zemích i do zmíněných států jako Indie, Jižní Afrika, Čína, Jižní Korea, Mexiko nebo Brazílie. I v Maďarsku najdete lepší školy něž u nás…

Čechy by ale asi zajímal jiný žebříček, a to kolik si absolventi dané školy vydělávají. Tím se naštěstí Institut vyššího vzdělávání v Šanghaji nezabýval…

Více informací a kompletní žebříčky najdete na adrese http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.