Školský vzdělávací a informační portál (ŠVIP) toho má za sebou už nemálo. Nepodařený „start" v lednu 2002, studii falešného „experta" Garyho Rostocka a úsilí generálního dodavatele o zřízení "obecně prospěšné společnosti" v témže roce, zveřejnění portálové skici v roce 2003… Nyní odbor SIPVZ MŠMT prezentuje nový rámcový záměr portálu s termínem zahájení pilotního provozu již k 1. září 2004.
Na konferencích Počítač ve škole v Novém Městě na Moravě počátkem dubna a Poškole 2004 v Sedmihorkách u Turnova o dva týdny později byl prezentován novým referentem pro Projekt II SIPVZ Radkem Macou ucelený záměr odboru SIPVZ MŠMT na urychlenou přípravu Školského vzdělávacího a informačního portálu s termínem zahájení pilotního provozu již k 1. září 2004. Prakticky zároveň byla zveřejněna na serveru MŠMT Studie proveditelnosti Školského vzdělávacího a informačního portálu vypracovaná ÚIV, kterou několik měsíců nechtěl nikdo z kompetentních pracovníků zveřejnit. Co nás tedy čeká?
Zájemce o podrobnosti musím upozornit na minulý týden zprovozněnou stránku na serveru e-gram.cz, kde jsou ke stažení tři prezentace odboru SIPVZ z uvedených konferencí; prezentace o portálu ve formátu MS PowerPoint má ale velikost větší než půl megabytu. Neodpustím si v této souvislosti jedovatost, je už na čase, aby si redakční pracovníci e-gramu uvědomili, že uživatelé mohou být různí a například používání názvů souborů s diakritikou a mezerami na webu nebo používání proprietárního formátu není skutečně nejlepším řešením. Tiskový odbor MŠMT pak publikoval studii proveditelnosti ve formátu PDF se zablokovanou možností vykopírování částí textu nebo tisku. Podle Mgr. Jitky Pilbauerové, tiskové mluvčí ÚIV, jde v tomto případě o "dodržování jistých pravidel"… Ale podívejme se raději na některé detaily.
Prezentace o portálu je uvedena slovy: "Do škol se v průběhu realizace SIPVZ dostala technika, software a vědomosti. Završením celého procesu by mělo být vzájemné propojení těchto tří programů. Propojujícím a zastřešujícím prvkem by měl Vzdělávací portál." O premise z první věty se dá sice diskutovat, klíčovým faktorem jsou ale u podobných projektů finance. Podle v prezentaci předloženého rozpočtu by mělo být letos na přípravu Školského vzdělávacího a informačního portálu vynaloženo téměř 16 milionů Kč, tedy prakticky stejná částka jako na podporu více než dvě stě Informačních center SIPVZ. Téměř polovina této částky, plných 7 milionů Kč, má být vynaloženo na data pro pilotní provoz, po 3 milionech Kč je vyhrazeno na technologie (software s hardwarem) a na katalogizaci dat (tzv. metadata o informačních a vzdělávacích zdrojích). Zbytek je určen na analýzu, koordinaci a administrativu.
Součástí Studie proveditelnosti Školského vzdělávacího a informačního portálu je i srovnávací studie technologického řešení na platformě Microsoft nebo Oracle s celkovými náklady na technologii a provoz do roku 2008 ve výší 32,5 až 41,5 milionu Kč. Zajímavé je, že i pro základ řešení při předpokládaném minimálním provozu v první fázi projektu se počítá s nákupem 2-3 dvou- až čtyřprocesorových serverů s operační pamětí 4-6 GB operační paměti, s nákupem serverového softwaru v ceně zhruba 3-5 milionů Kč a pronájmem přípojné linky v ceně 200 000 Kč měsíčně.
Portál by měl řídit sedmi- až devítičlenný Řídicí výbor, kde by měli být i zástupci MŠMT, MI ČR, MK ČR, sekce SIPVZ, JŠI nebo Unie CZESHA, dále by měl být ustaven Projektový tým, který by se po spuštění ŠVIP transformoval v tým redakční. Důležitým bodem přípravy portálu je i aktivizace autorů z řad pedagogů i institucí, která nebude určitě jednoduchá. Pokud si spočítáme školy a jednotlivce angažované v pilotních projektech či rozvojových programech nebo počty školicích středisek nebo lektorů specializovaných modulů P, kapacita bude spíše omezená. Cílem do budoucna je podle prezentace trh s informacemi, jaká asi bude jeho „ruka"?
Ještě se závěrem zmíním o části Studie proveditelnosti Školského vzdělávacího a informačního portálu, kde se hodnotí 18 evropských školských portálů (po jednom z vybraných původních členských nebo nově přistupujících zemí EU) a 25 českých portálů se školskou problematikou. V prvním případě šlo výhradně o prezentace ministerstev školství nebo o stránky těmito ministerstvy provozované, čili šlo o velmi omezenou a málo vypovídající sondu o stavu v Evropě, pro vyhodnocení trendů je důležité sledovat především dění v USA a dalších mimoevropských zemích a především i "neministerská" řešení.
Výběr českých webů byl sice relativně rozsáhlý, ale zcela chyběla řada se školstvím spjatých webů s vysokou návštěvností (viz třeba přehled Toplist.cz nebo Navrcholu.cz). Hodnotící kritéria pak preferovala universálnost, a není proto divu, že nejlépe byly vyhodnoceny weby ÚIV z hlediska množství informací a Skolaonline.cz z hlediska jejich kvality. Jedno z klíčových kritérií, tedy návštěvnost webů, zůstalo zcela opominuto. Web ÚIV například v pracovní dny navštíví 500-1000 návštěvníků, kteří zhlédnou celkem 2-4 tisíce stránek, v měsíci dubnu 2004 pak tento web navštívilo celkem 11000 návštěvníků, kteří zhlédli 83 000 stran. Zájem veřejnosti je tedy relativně malý a jistě by stál za podrobnější rozbor. Nesmíme však zabřednout do diskuse, co má být dříve, zda poptávka nebo portál.
Aktuální otázka je podle mne jiná: portál ano, ale jaký?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat