Černí a bílí Američané žijí většinou pokojně vedle sebe, jen zřídkakdy však spolu. Nejvyšší soud USA sice před 50 lety otevřel přinejmenším ve školách cestu ke zrovnoprávnění a integraci černochů a bělochů. Aktuální studie však ukazují, že jak ve školách, tak i později v soukromém životě obě rasy jen málo přijdou do vzájemného kontaktu.
Průzkum provedený Columbijskou a Kalifornskou univerzitou dokazuje, že většina Američanů, kteří ukončili studium v roce 1980, dnes žije v oddělených obcích, chodí do různých kostelů a má většinou přátele stejné barvy pleti. Téměř všichni dotázaní Američané se však shodli na tom, že návštěva multikulturních škol by byla pro jejich děti prospěšná. Takové školy se však dnes jen těžko hledají.
Po zásadním soudním rozhodnutí ze 17. května 1954 byly integrační snahy zpočátku velmi úspěšné - vždyť v roce 1988 navštěvovalo na jihu USA 43 procent černošských dětí školy, které platily za „bílé". Dnes je ovšem rasová segregace na amerických školách na úrovni roku 1969: do „bělošských" škol už totiž chodí jen 30 procent černošských dětí.
Za příčinu tohoto stavu označují badatelé jiný verdikt Nejvyššího soudu z roku 1991, který v mnoha případech povolil takzvané sousedské školy. Namísto ostře kritizovaného „busingu", při němž byli školáci sváženi z jedné čtvrti do druhé, aby byla umožněna existence integrovaných škol, mohou od té doby děti chodit do školy ve své vlastní čtvrti. V důsledku toho ovšem zůstávají školáci ve svém obvyklém sociálním prostředí - v bohatých, většinou bělošských čtvrtích stejně jako v černošských, často chudších předměstích Washingtonu nebo Baltimoru.
„Sen Martina Luthera Kinga je sice často veleben, skutečnost však vypadá úplně jinak," říká autor studie Gary Ortfield v narážce na proslulého černošského bojovníka za občanská práva a jeho boj za rasovou rovnost.
Sociální rozdíly mezi bělochy a černochy často ovlivňují i kvalitu škol. Část jejich rozpočtu je totiž hrazena z prostředků toho kterého školního obvodu, takže je tu přímá souvislost mezi životní úrovní v daném místě a vybaveností tamních školních zařízení. „Rasová segregace znamená vždy i finanční odlišení," říká ředitel vzdělávací sekce Národního sdružení pro povznesení barevného obyvatelstva (NAACP) John Jackson. Znevýhodnění ve škole má pak své pokračování v dalším životě dítěte: jeho šance na přijetí na dobrou univerzitu jsou horší, stejně jako vyhlídky na získání dobrého zaměstnání.
Mezirasové rozdíly v příjmech jsou statisticky doložené. Běloši vydělávají v průměru 633 dolarů týdně, černoši 509 dolarů a Latinoameričané dokonce jen 444 dolarů. Podstatnou měrou se na tom spolupodepisuje právě propast ve vzdělání, soudí Jackson. Univerzitu absolvuje daleko více bílých než černých studentů - příslušně vyšší jsou pak i příjmy bělošských absolventů. Také majetek černého občana USA činí v celoamerickém průměru pouhých 56 procent majetku jeho bílého souseda, konstatuje se ve zprávě pomocné organizace National Urban League.
Obhájci občanských práv si stěžují, že i 150 let po zrušení otroctví nejsou černoši stále ještě postaveni na roveň bělochům. Existují sice úspěšní černošští podnikatelé, vědci nebo i někteří politici - jako například ministr zahraničí Colin Powell nebo poradkyně prezidenta pro otázky národní bezpečnosti Condoleezza Riceová. Ti však nejsou reprezentativní pro celou americkou společnost.
DPAČTK
0 komentářů:
Okomentovat