Petr Fořt: Uživatelské účty pomocí FTP

úterý 13. dubna 2004 ·

Velmi často se setkávám s dotazem, jak řešit uživatelské účty v prostředí školní sítě. Nabídnu vám jedno řešení, které velmi úspěšně používáme již dlouhá léta. Jeho základem není tradiční využití uživatelských profilů, ale intergrace FTP služby do webu školy.

K tomuto řešení jsme se dostali letitým vývojem strategie nasazení výpočetní techniky na naší škole, VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou (www.sweb.cz/repair2000). Navíc jsme tak vyřešili celou řadu problémů s heterogenním prostředím operačních systémů Windows / Linux / MAC OS a tím umožnili zpřístupnit data nejen ve škole, ale prakticky odkudkoli.

Pro řešení lze využít lze prakticky jakéhokoli FTP (File Transfer Protocol) serveru. Toto standardní TCP/IP řešení výměny dat poskytuje řadu výhod:

  • Integrace prakticky ve všech operačních systémech.
  • Jednoduchá a snadná obsluha FTP serveru prostřednictvím WWW prohlížeče nebo speciálních klientů.
  • Dobrá funkčnost i na extrémně pomalých linkách, doplněná funkcí resume (obnova připojení).
  • Snadná integrace přístupu na FTP do HTML dokumentů.
  • Přímý přístup k službě z prostředí Internet Explorer a Průzkumník Windows.
  • Snadná konfigurace uživatelů a skupin (podle typu FTP serveru).
  • Možnost přímé integrace služby do internet / intranet řešení v organizaci.
  • Snadné logování přístupů k serveru (podle typu FTP serveru).
  • Bohatý výběr FTP serverů na adrese www.tucows.cz.

FTP server může být démon na Linuxu nebo služba Windows. Nemusíte mít dokonce k dispozici ani špičkový hardware, stačí trošičku slušnější Pentium 200 MHz s dostatečně velkým diskem. Pokud použijete Linux, nemusíte platit ani nic za operační systém.

Posledním důležitým krokem je již pouze názorná integrace přístupu na ftp server v prostředí webu školy. Jedná se prakticky o vytvoření dvou samostatných dokumentů (viz dále), které graficky začleníte do WWW stránek školy. V našem případě jde o dvě samostatné položky Soubory pro výuku (obsahují veškeré soubory volně dostupné studentům) a Můj osobní účet (obsahují „logovaný“ osobní účet). Tak se každý uživatel dostane ke svým datům odkudkoli a z jakéhokoli prohlížeče, který podporuje standard FTP (Internet Explorer, Linux Mozilla, Linux Netscape …). Finální podobu si můžete prohlédnout na www.spszr.cz.


Proč nepoužíváme tradiční logování uživatelů do sítě?

Již slyším reakce jiných kolegů: No jo, ale co uživatelské účty s uživatelskými profily? Argumenty vyplývají z desetileté zkušenosti s využití ICT na naší škole:

  • 90  % našich studentů má své poštovní účty na veřejných portálech, které jsou přístupné prostřednictvím WWW prohlížečů a mají řadu funkcí a filtrů, které v běžném řešení pro poštovní server jen stěží najdete.
  • Studenti a vyučující ve výuce i mimo ni mohou mít přístup ke svým účtům, ať jsou kdekoli a nezávisle na operačním systému jejich počítače (Windows, Linux, MAC OS …).
  • Extrémní citlivost běžných poštovních klientů na viry nás vedla k nákupu e-mailového klienta The BAT!, který problém virů v poště společně s AVG 7.0 vyřešil. POP3 přístup k poště mají pouze zaměstnanci.
  • Počítače jsou podle filosofie REPAIR 2000 totálně otevřené studentům. Administraci řeší systém REPAIR 2000 v několika minutách automaticky.
  • Pro vaši představu – škola má 7 učeben výpočetní techniky využívaných od 7.00 do 21.00. Na stanicích neexistují žádné striktní zákazy a omezení.
  • Počítače jsou logovány pouze jako student a učitel s defaultními profily pro všechny uživatele (Windows 98, Windows 2000, Windows XP a Linux RedHAT 9). Pro server je využit Novell, Windows 2003 i Linux.
  • Síť využívá pouze jeden hlavní server s aplikacemi a jeden s uživatelským ftp přístupem. Komunikace v síti je výhradně na standardu Fast Ethernet s páteřemi na Gigabit Ethernetu SMC a 3COM.


Jak integrovat ftp službu do www stránek?

Příklad najdete na našem školním serveru. Konkrétně se jedná o použíti jedné HTML stránky s integrovaným skriptem pro automatické otevření nového okna prohlížeče:

Script pro automatické (veřejné) přihlášení:

<script>
<!--
/*Full screen window opener script: Written by Website Abstraction (www.wsabstract.com) More free scripts here*/
function fullwin()
{window.open("ftp://anonym:heslo@archiv.spszr.cz","",`toolbar,resizable,scrollbars,width =600,height=240`)}
setTimeout("window.location.replace=fullwin()",4000)
//-->
</script>

<html>
… obsah a formát strany
</html>


Script pro manuální (privátní) přihlášení:

<script>
<!--
/*Full screen window opener script: Written by Website Abstraction (www.wsabstract.com) More free scripts here*/
function fullwin()
{window.open("ftp://prihlaseni@archiv.spszr.cz","",`toolbar,resizable,scrollbars,width =600,height=240`)}
setTimeout("window.location.replace=fullwin()",4000)
//-->
</script>

<html>
… obsah a formát strany
</html>



Petr Fořt

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.