Radek Sárközi: Transformace pedagogických center očima odborů

pátek 5. března 2004 ·

Naše odborová organizace AŠO-UOK zastupuje od začátku prosince 2003 zaměstnance pedagogických center. Proto nás zajímalo, proč se začala připravovat transformace těchto institucí zřizovaných ministerstvem školství. Vedení úřadu nám sice odmítlo poskytnout potřebné informace, nicméně skutečné důvody rušení center lze domyslet…

K dispozici jsme měli pouze kusé informace: zrušení pedagogických center si prý vymyslel Martin Profant, poradce paní ministryně, která mu bezmezně důvěřuje a ve všem ho poslechne… Jiná informace již dávala více smyslu: MŠMT stejně jako jiná ministerstva musí snížit stavy zaměstnanců o 2  %. Vyřešilo to tak, že zřizovatelům škol poskytlo na mzdové prostředky pouze o 4,3  % více, a předpokládalo, že pokud budou propuštěna 2  % zaměstnanců, každému pedagogovi se na výplatní pásce objeví o něco více peněz. Ponechávám na uvážení čtenářů, jestli byl tento předpoklad správný a zda bude mít kýžený výsledek…

Na samotném ministerstvu a jím zřizovaných institucích se muselo rovněž šetřit. Propustit plošně 2  % zaměstnanců není tak těžké, MŠMT ale překvapivě připravilo jiné rozhodnutí – z 270 pracovníků pedagogických center jich propustí 200, zbylé převede pod PC Praha a ostatní krajská pedagogická centra zruší. 200 zaměstnanců z 270 rozhodně nejsou 2  %, ale mnohonásobně více… Pokoušel jsem se z úředníků ministerstva školství dostat věcnou odpověď, proč se chystá propouštět tolik lidí, jaké úspory od toho očekává, které instituce budou organizovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, když PC Praha bude pověřeno zcela jinými úkoly, jak zajistí financování DVPP atd.

Bohužel podle názoru náměstka Müllnera a vrchního ředitele Karabce nemáme jako ústřední odborový orgán na tyto informace právo, prý smíme pouze připomínkovat zákony a ministerské vyhlášky…

Napadá mě jediný důvod, proč se chystá propouštění tolika zaměstnanců pedagogických center. Protože v těchto institucích nebyly odborové organizace, a zaměstnanci tudíž neměli podepsanou kolektivní smlouvu se zaměstnavatelem. Na rozdíl od zaměstnanců ministerstva školství. Zde se také propouští, ale každý zaměstnanec dostane místo dvouměsíčního odchodného, které mu zaručuje zákoník práce, 5 průměrných měsíčních platů. Propustit úředníka, který navíc pobírá 25 % nadtarifní příplatek, stojí tedy 3krát více než propustit zaměstnance pedagogického centra, který nemá ani nadtarif 10  % jako učitelé na školách.

To, že se vážně naruší další vzdělávání pedagogických pracovníků a chystaná reforma školství, nikoho příliš netíží. Úkolem je šetřit, šetřit a šetřit. Uvidíme, jak dopadne případné šetření NKÚ a kdo všechno bude transformaci pedagogických center prošetřovat. Třeba se nakonec vyšetří, že se nic neušetřilo a že se s vaničkou vylilo nejen dítě. To už ale bude na ministerstvu školství jiný poradce, jiná ministryně, jiný náměstek a jiný vrchní ředitel… Alespoň doufejme!



Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.